واقعیت‌های گیشه بهاری سینما

واقعیت‌های گیشه بهاری سینما

گروه فرهنگی: گیشه بهاری سینمای ایران با اکران ۱۵ فیلم سینمایی بیش از ۷۵ میلیارد تومان برای چرخه سینمایی کشور عایدی داشت؛ با این وجود کاهش مهلت هفته‌های اکران یک فیلم از هفت هفته به شش هفته، افزودن یک فیلم به جدول اکران‌های نوروزی، افزایش بهای بلیت سینماهای سراسر کشور، مخصوصا پردیس‎های سینمایی و سینماهای ممتاز و… از شرایط جدیدی بودند که اجرای آنها از بهار امسال آغاز شده است.
از دیگر نکاتی که در بهار امسال وجود داشت شروع ماه مبارک رمضان از اواخر اردیبهشت ماه بود که بر گیشه سینمای کشور تاثیر گذاشت. البته که برای بالا بردن استقبال مردم در این ایام از سال هم از طرف شورای صنفی نمایش راهکارهایی چون نیم بها کردن بلیت سینماها تا قبل از افطار و همچنین ادامه نمایش فیلمها و سانس‌های ویژه تا نیمه شب اجرا شد. ما نباید فقط به افزایش فروش‌ بسنده کنیم
حبیب اسماعیلی تهیه کننده و پخش‌کننده سینما در ارزیابی‌اش از گیشه بهاره سینمای کشور توضیح داد: طبق آماری که سینماها و همچنین موسسه سینماشهر فرستاده است به نظر می‌رسد بهار امسال از نظر فروش شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داشته است. در حقیقت در این سه‌ماهه ابتدای سال، فیلم‌های بیشتری بر روی پرده سینماها رفت و همچنین چندین پردیس و سالن سینمایی در تهران و به خصوص در شهرستان‌ها افتتاح شدند که به مجموع فروش گیشه سینمای کشور کمک بسیاری کرد.
او ادامه داد: از بهار امسال افزایش بهای بلیت‌ها را هم داشتیم که به طور مثال در سینماهای ممتاز؛ قیمت بلیت از ۱۲ هزار تومان به ۱۵هزار تومان افزایش پیدا کرد.تهیه کننده فیلم »خرگیوش« با بیان اینکه ” بهار امسال شروع خوبی برای سال سینمایی کشور بود” اظهار کرد: باید به این نکته توجه کرد که همه داشته‌هایمان را نباید در اوایل سال یعنی بهار و تابستان خرج کنیم و فیلمهایی که جذابیت‌های لازم برای گیشه سینما را دارند برای شش ماهه دوم سال باقی نماند. با این وجود در حال حاضر ۱۰۰ فیلم سینمایی در انتظار اکران هستند اما همه آن‌ها جذابیت لازم را برای جذب مخاطب ندارند.اسماعیلی اضافه کرد: اکنون شرایط اکران فیلم در سینماها این گونه است که چندین فیلم پرمخاطب با هم به نمایش گذاشته می‌شوند و این همزمانی باعث لطمه خوردن و دیده نشدن برخی فیلم‌ها می‌شوند. البته همه این اتفاقات به خاطر ترافیک اکران است و امیدوارم با اضافه شدن سالن‌های جدید شرایط بهتری ایجاد شود. در حقیقت باید وضعیت نمایش فیلم‌ها به گونه‌ای تغییر کند که خود سینماها دنبال فیلم باشند و درخواست بدهند که اثری را در سینماهایشان نمایش دهند. با یک برنامه‌ریزی درست از طریق شورای صنفی نمایش می‌توان شرایط خوبی ایجاد کرد اما هنوز مانند سال گذشته فیلمی با فروش ۲۰ میلیاردی نداشتیم و بعید می‌دانم امسال چنین شرایطی هم ایجاد شود.این پخش کننده با اشاره به اینکه “برخی سینماداران اظهار می‌کردند که وضعیت فروش امسال بهتر از سال گذشته بوده” تصریح کرد: امسال که خودمان با برخی از سینماداران صحبت می‌کردیم از شرایط اکران رضایت داشتند اما اینکه این افزایش فروش به خاطر بالا رفتن قیمت بلیت‌ها بوده یا افزایش مخاطب جای سوال دارد. با این حال برخی سینماها هم بودند که کاهش فروش داشتند.
این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه “ما نباید فقط به افزایش فروش‌ بسنده کنیم” اظهار کرد: ما در طول سال‌های گذشته برای برخی فیلم‌ها تا پنج میلیون نفر مخاطب داشتیم اما اکنون نهایتا دو تا دو و نیم میلیون نفر مخاطب برای دیدن یک فیلم در سینماها حضور پیدا می‌کنند، بنابراین ما باید بتوانیم مخاطبانی که از سینما دور شده‌اند را دوباره به آن برگردانیم.
مدیر دفتر پخش »رسانه فیلمسازان« اضافه کرد: باید برای رسیدن به مخاطبان بیشتر تلاش کنیم و این اعداد و ارقام و رکودشکستن‌ها هستند که به سینما لطمه می‌زنند بنابراین باید افتخار کنیم که مخاطب بیشتری پیدا کرده‌ایم و نه اینکه مقدار بیشتری فروخته‌ایم.
او در پایان گفت:‌ در این فصل تا حدودی تنوع ژانر هم داشتیم و نکته جالب اینجاست که در کنار موفقیت همیشگی فیلم‌های کمدی آثاری که مضمون اجتماعی هم داشتند، بسیار موفق بودند. البته ناگفته نماند که فیلم‌های کمدی‌ای هم که اکران شدند موضوعاتی متفاوت از هم داشتند.
ظرفیت نمایش ما در کشور ضعیف است
اما فیاض پارسیان مدیرپخش »سیمای مهر« با بیان اینکه »شرایط اکران بهاره امسال نسبت به سال قبل خیلی رضایت بخش نبوده است« توضیح داد: درست است که امسال سینماهای مدرن افزایش قیمت داشتند اما این افزایش با توجه به مشکلات اقتصادی مردم لزوما به نفع فیلم‌ها نبود؛ ضمن اینکه چند مسئله دیگر نیز پیش روی ما قرار گرفت. یکی اینکه به خاطر نبود سیستم نظارتی مشخص در برخی استان‌ها برای افزایش قیمت‌ بلیت‌ها دیر اقدام نمودند و بخشنامه آن دیرتر از تهران ابلاغ شد. البته در این میان برخی از شهرستان‌ها نیز افزایش قیمت بلیت را هم زودتر از موعد اجرا کردند و همین باعث ایجاد مشکلاتی شد.
این پخش کننده با بیان اینکه “اگر فیلم »لاتاری« که مسئولیت پخش آن را بر عهده داشتیم سال گذشته اکران می‌شد حداقل دو تا سه میلیارد بیشتر از این فروش می‌کرد” اظهار کرد: در سال گذشته فیلم‌ها علاوه بر اینکه در سینمای سرگروه هفت هفته؛ یعنی یک هفته بیشتر مهلت اکران داشتند ، یک سرگروه هم کمتر در جدول اکران نوروزی قرار داشت البته بیشترین لطمه را از این افزایش تعداد سرگروه فیلم های ضعیف تر داشتند. در حال حاضر نیز خیلی از سینمادارها به این امر انتقاد دارند و معتقدند که وقتی فیلمی مخاطب و فروش بالایی دارد چرا باید آن را از روی پرده نمایش برداریم و یا فیلم دیگری جایگزین کنیم.
از نظر تعداد تماشاچی افت داشتیم
رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی »آزادی« نیز با بیان اینکه “در فصل بهار امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته فروشی تقریبا معادل سال گذشته داشتیم” اظهار کرد: این اتفاق در حالی رخ داده است که سال گذشته بهای بلیت در این سینما ۱۲ هزار تومان بود و امسال به ۱۵ هزار تومان رسید. بنابر این به نوعی از نظر فروش برابری می‌کردیم اما از نظر تماشاچی مقداری افت داشتیم.او ادامه داد: در این سه ماه فیلم‌های پرفروش بیشتری در سینماها به نمایش درآمدند و کم شدن مهلت نمایش فیلم‌ها در سینما به آثاری که اکران دوم نوروزی شدند لطمه وارد کرد، در واقع فیلم‌هایی که در اکران دوم نوروزی روی پرده آمدند سالن کمتری به آنها رسید و فیلم‌های اکران یک نوروزی بهره برداری بیشتری از این شرایط کردند.سعیدی‌پور همچنین گفت: در این شرایط اکران، برخی سینماهایی که با فیلمهای اکران اول نوروزی قرارداد بسته بودند به خاطر اینکه هنوز مخاطب داشتنند، حاضر نشدند فیلم‌هایشان را از روی پرده بردارند و این ریسک را نکردند که با فیلم‌های اکران دوم قرارداد ببیند.مدیر پردیس سینمای آزادی با اشاره به طرح هایی که در ایام ماه رمضان به هدف جذب مخاطب انجام شد توضیح داد: ما هر طرحی که بخواهیم انجام دهیم، مستلزم آن است که برای آن اطلاع رسانی انجام شود. بنابر این خیلی از مردم از شرایط اکران‌های ماه رمضان اطلاع نداشتند و اگر مطلع بودند قطعا اتفاق بهتری برای آن رقم می‌خورد و اگر تبلیغات خوبی برای آن انجام می‌شد وضعیت فروش سینما بهتر بود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا ،او در پایان در خصوص ژانر فیلمهایی که در این سه ماهه به نمایش درآمدند نیز اظهار کرد: امسال تنوع خیلی خوبی در ژانر فیلمهایی که به نمایش درآمدند داشتیم و مردم هر فیلمی را که می‌خواستند، می‌توانستند انتخاب کنند و سلایق مختلف را می‌توانست راضی نگه دارد.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


6 + سه =