آراز آذربايجان گزارش مي دهد//

تکاب مقصد ویژه گردشگری در ایّام نوروز

تکاب مقصد ویژه گردشگری در ایّام نوروز

محمدعلی خالق‌نژاد
گروه گزارش: نام شهرستان تکاب در جنوب استان آذربایجان غربی همان اندازه که بامعادن غنی طلا وسنگهای تزئینی وساختمانی وکارخانه_های فرآوری طلا وصنعت فرش دستبافت آهنین افشار که شهرت جهانی دارد گره خورده باجاذبه_های توریستی وگردشگری منحصر بفردی نیز عجین شده است.
به گزارش آراز آذربایجان، شهرستان تکاب دارای بیش از یکصد اثر ملّی گردشگری باستانی وطبیعی ثبت شده است که مهمترین آنها مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری ” تخت سلیمان “است که درسال ۱۳۸۲درفهرست آثار باستانی سازمان یونسکو به عنوان ۴اثر جهانی کشور ثبت گردید.
تخت سلیمان
شهرستان تکاب دارای جاذبه های گردشگری فراوانی درسطح کشور است ومجموعه میراث جهانی “تخت سلیمان” در۴۵کیلومتری شمال شرقی این شهرستان به عنوان چهارمین اثر ثبت شده کشور در فهرست آثار سازمان یونسکو ازسرآمدان آنها مهمترین مقاصد گردشگری استان به ویژه در ایّام نوروز به شمار می‌رود.مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری ” تخت سلیمان ” که آوازه آن جهانی شده ‌،محوطه ای باستانی به مساحت ۱۲هکتارمربوط به دوره های اشکانیان،ساسانیان وایلخانان است .اعجاب برانگیزترین هلای تخت سلیمان آن است که وسط این مجموعه دریاچه ای زیبا وسحرآمیز وجود دارد که در عمیق ترین بخش عمق آن تا ۱۲۰ متر می باشد .
مجموعه آثار باستانی وکهن “تخت سلیمان” وسیع ترین تاسیسات مذهبی و اجتماعی دوره ساسانی است که تاکنون شناسایی و از دل خاک بیرون آورده شده است .
بقعه ایوب انصاری
علاوه براین مجموعه ” بقعه ایوب انصاری” در ۱۳کیلومتری جنوب شهرستان تکاب به عنوان یکی از اماکن مهم مذهبی استان آذربایجان غربی محسوب می شود .این بقعه برفراز کوهی در روستای “دورباش “تکاب واقع شده که مدفن یکی از فقهای قرن نهم هجری قمری به نام ” ایوب انصار” ملقّب به “سلطان العارفین ” است .
بقعه” ایوب انصار ی” از لحاظ معنوی دارای جایگاه ارزشمند بوده وبه عنوان زیارتگاه اهالی منطقه از احترام خاصّی بین ساکنین تکاب وروستاهای اطراف برخوردار است امّا از جایگاه گردشگری تاکنون درسطح کشور ناشناخته مانده است. این بقعه به عنوان زیارتگاهی مهم درتکاب مطرح بوده واز جایگاه مذهبی فوق‌العاده ای درمنطقه برخوردار است .
چمن متحرک
چمن متحرک شهرستان تکاب یکی از دیدنی ترین ومنحصر بفردترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان آذربایجان غربی به ویژه در فصلهای بهار وتابستان محسوب می‌گردد. چمن متحرک که در زبان محلی به “چملی” یا ” چملی گُل” معروف است یکی از آثار طبیعی شگفت انگیز شهرستان تکاب به شمار می‌رود که هرسال پذیرای بسیاری از علاقمندان مناطق طبیعی و گردشگری می باشد.
چمن متحرک در۱۵کیلومتری شهرستان تکاب در روستای ” بدرلو” واقع شده که شامل یک منطقه باتلاقی است ودر وسط واطراف چمنزارهای سرسبزونیزارهای بلندی جاخوش کرده که ارتفاع آن به دومتر می رسد.
این چمن به صورت جزیره ای متحرک با مساحت هشتاد مترمربع برروی دریاچه ای کوچک خودنمایی می کند که باوزش باد وجریان هوا به جهات مختلف تغییر مسیرداده وحرکت می کند وهمین امر نیز موجب منحصر بفرد شدن این جاذبه طبیعی شده است.
کل مساحت این برکه سحرانگیز و باور نکردنی به وسعت یک هکتار است ودرمیان درّه ای عمیق قرار گرفته که نیزارها وچمن سرسبز ، درختان بلند وگلهای زیبای اطراف آن جلوه ای خاصّ وطبیعی به آن بخشیده است بطوریکه چمن به صورت معلّق وشناور دروسط این برکه قرار گرفته ودارای پوشش گیاهی کاملاًمطلوب و مناسب است وحتی درفصل زمستان وسرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی دهد که این امر بر شگفتی بازدید کنندگان ازاین جاذبه طبیعی افزوده است.
کوه زندان
کوه میان تهی زندان سلیمان یکی دیگر از مهمترین جاذبه های توریستی وگردشگری تکاب است که به دلیل ویژگی‌های خاصّ خودمورد توجّه گردشگران قرار می گیرد. این کوه میان تهی مخروطی شکل در فاصله ۳کیلومتری غرب مجموعه‌ میراث جهانی تخت سلیمان در جوار” شهر تخت سلیمان ” ودر۴۰کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده است. ارتفاع این کوه میان تهی شگفت انگیز از سطح زمین های مجاور بین ۹۷تا۱۰۷متر بوده که بر فراز آن دهانه گودال عمیقی درحدود ۸۰متر دیده می شود که قطر دهانه آن بطورتقریبی ۶۵متر است .
این پدیده بی نظیر طبیعی وتاریخی که یکی از جاذبه های مهم وقابل توجه منطقه محسوب می شود وعلاوه بر گودال زیبای آن زمانی دریاچه ای درون آن وجود داشته که به مرور زمان خشک شده است. درپیرامون این کوه بقایای معبدی مربوط به هزاره اوّل قبل از میلاد وقوم مانا وجود دارد که مورد کاوش‌های علمی و باستان شناسی قرار گرفته است. یکی از جالب ترین مواردی که بر جذابیّت این کوه میان تهی افزوده این است که درکف این گودال زندان سلیمان که به ” زندان دیو ” هم مشهوراست چشمه ای با گازهای گوگردی وجود دارد .
چشمه های آبگرم احمدآباد
درپایین دست کوه زندان چشمه های آب گرم احمدآباد (ایسدی سو)وجود داردکه دارای املاح معدنی است ودرسالیان گذشته اهالی به منطور استحمام ازاین مجموعه استفاده می کردندچون خاصیّت طبّی داشته وبرای درمان بیماریهای روماتیسمی و… مورد توجّه گردشگران واهالی منطقه وشهرستان قرار گرفته است.
کوه بلقیس(تخت بلقیس)
کوه بلقیس بانام محلّی ” بالقز “یا” هاچاداغی”در هشت کیلومتری میراث جهانی تخت سلیمان وآتشکده آذرگشنسب در ۶۰کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب و ۲۰۰کیلومتری جنوب غربی شهرستان زنجان ، بادوقله تقریباً هم اندازه به ارتفاع های ۳۳۵۰و ۳۶۵۵متر باجذابیّت خاصّ Vشکل خود از سلسله کوههای شرق دریاچه ارومیه است که از فاصله‌ دوردستها خودنمایی می کند ودرصورت صاف وآفتابی بودن هوا، از فراز قله این کوه قلل مرتفع سهند وسبلان نیز قابل مشاهده است. ”
اسنوند” قدیمی ترین نام این کوه است و از لحاظ زمین شناسی به کهن ترین دوره کوه زایی یعنی پرکامبرین درحدود ۴میلیارد سال قبل مربوط است که به صورت یک سپر در منطقه برون زدگی دارد وجنس سنگهای آن” آمی بولیت” از سنگهای دگر گونی است واز دگرگون شدن سنگهای آذرین بازی مثل بازالت در گرما وفشارزیاد تشکیل شده است.
کوه بلقیس تکاب که بیشتر به خاطر همسایگی جغرافیایی ونیز قرابت باستان شناسی با مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان شناخته شده است.
به دلیل بارندگی های مداوم درطول سال وشرایط خاصّ آب و هوایی از پوشش‌ گیاهی منحصر بفرد برخوردار می باشد.
وجود دریاچه ای شگفت انگیز وکوچک بین دوقله این کوه اشراف قله این کوه بر مجموعه جهانی تخت سلیمان ودریاچه داخلی این محوطه باستانی ونیز وجود استحکامات ، ارک ها وحصارهای باستانی دوره ساسانی درقله این کوه که به ” تخت بلقیس” مشهور است وبنابرروایات تاریخی برای دیده بانی ونگهبانی از مجموعه تخت سلیمان،آتشکده آذرگشنسب دوره ساسانی وقلعه ییلاقی پادشاهان ادوار مختلف ساخته شده همگی موجب اهمیّت وجذابیّت کوه ” بلقیس” تکاب شده و مورد توجّه کوهنوردان از سراسر کشور قرار گرفته است .
مسجد جامع شهرستان تکاب باقدمتی بیش ازصد سال،قلعه اربابی سردارافشار در شهرتکاب ، قلعه اربابی سردار رشیدالدوله در ۱۳کیلومتری شهرستان تکاب در روستای دورباش پایین دست بقعه ایوب انصاری،مسجد جامع ویخچال طبیعی روستای اغولبیک، زندان برنجه،زندان نبی کندی ، دژساروقورخان،آبشار زیبا ودلنواز روستای قینرجه که درسمت کوه بلقیس وشهر تخت سلیمان و۵۰کیلومتری شهرستان تکاب وچندین مکان دیگر از جاذبه های توریستی وگردشگری شهرستان تکاب به شمار می روند که در فصول مختلف سال به ویژه ایّام عید نوروز پذیرای هزاران توریست وگردشگران داخلی وخارجی از نقاط مختلف قرار می گیرند ./.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


1 × = سه