تولید ۱۸هزار تن انواع ماهی در استان آذربایجانغربی

تولید ۱۸هزار تن انواع ماهی در استان آذربایجانغربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی – :پیش‌بینی می‌شود امسال نزدیک به ۱۸ هزار تن انواع ماهیان سردآبی و گرمابی در واحدهای پرورشی و منابع آبی آذربایجان غربی تولید شود که این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ده درصدی برخوردار است.
استان آذربایجان غربی جزو ۱۷ استان برتر غیرساحلی کشور در تولید آبزیان می باشد که بیش از سه هزار نفر در این بخش اشتغال دارند و این تعداد در قالب تعاونی های صید و صیادی فعالیت می کنند
آذربایجان غربی از لحاظ تولید ماهی در منابع آبهای داخلی بین استانهای غیر ساحلی مقام اول کشور را کسب کرده است و پیش بینی می شود از آغاز تا پایان سال۹۳ مقدار ۱۷ هزار و ۸۵۹ تن انواع ماهیان سردآبی و گرمابی در سطح استان تولید شود که از این لحاظ استان آذربایجان غربی بیشترین مقدار تولیدات ماهی را در منابع آبهای داخلی بین استانهای غیرساحلی کشور کسب کرده است.
امسال به میزان ۶۰ تن ماهی و ۵۲ تن شاه میگو به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شده که میزان ارز آوری ۸۵۰ هزار دلار می باشد و ۸۵۰ هزار دلار از طریق صادرات شاه میگو و ماهی برای استان ارز آوری شده است.
توسعه تولید انواع ماهی در آذربایجان غربی برای ۳ هزار و ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده که پیش بینی می شود در صورت توجه بیشتر به صنعت تولید ماهی این تعداد اشتغال آفرینی افزایش بیشتری نیز داشته باشد.این در حالی است که توسعه آبزی‌پروری و توجه ویژه به ترویج مصرف محصولات آبزی‌پروری نقش مهمی را در تامین امنیت غذایی جامعه ایفا می کند و از مجموع تولیدات آبزیان استان سالیانه حدود ۵ هزار و۶۵۰ تن انواع ماهی توسط ۱۰ تعاونی صیادی از منابع آبی دریاچه های پشت سد های استان استحصال و به بازار عرضه می گردد که از این طریق برای نزدیک به هزار خانوار اشتغالزایی می شود .
البته میزان صادرات ماهیان پرورشی آذربایجان غربی قابل توجه است و امسال میزان صادرات ماهیان پرورشی به میزان ۶۰ تن ماهی و ۵۲ تن شاه میگو به کشورهای عراق، فرانسه، آلمان و ارمنستان بوده است.مسئولان حوزه شیلات و آبزیان آذربایجان غربی پیش‌بینی می کنند تا پایان امسال تعداد ۵۰ فقره انواع موافقت‌نامه اصولی برای پرورش ماهی در آذربایجان غربی صادر شود که برای این کار بازدیدهای کارشناسی و کمیسیون‌های صدور پروانه به طور مرتب و مستمر فعالیت می‌کنند.دو گروه ماهی سردآبی شامل قزل‌آلا و گرمابی شامل کپور، فیتوفاک، آمور و بیگ هد در استان پرورش داده می‌شوند و غذا، بچه ماهی و کود شیمیایی عمدتا” از داخل استان تهیه می‌شود که امسال پیش بینی می شود ۴۷ میلیون قطعه انواع بچه ماهی در استان تولید و به بازار عرضه شود.
در صورت نیاز در داخل کشور کل مواد اولیه مورد نیاز آبزی‌پروری قابل تامین بوده و ضمنا غذای ماهی توسط شرکت‌های متعددی در داخل کشور تولید می‌شود و پرورش‌دهندگان مجاز بوده از هر کارخانه‌ای که رضایت داشته باشند تهیه و خرید نمایند.
این در شرایطی است که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری حدود۸۵ تن شاه میگو از دریاچه پشت سد ارس صید و بعد از عمل آوری به کشورهای اروپایی صادر شود که ارزآوری قابل توجهی عاید استان می کند. در حالی که میزان ارزآوری سالانه شاه میگو بیش از ۳۰ میلیارد ریال است.
شاه میگوی دراز آب شیرین دریاچه پشت سد ارس جانداری مختص منابع آبی در آذربایجان غربی است و سالیانه شرکتهای فعال در این حوزه زیر نظر مدیریت شیلات استان و با استفاده از اکیپهای صیادی اقدام به صید این موجود می کنند. آبزیان تولیدی در استان جهت مصرف به بازارهای عرضه آبزیان در داخل و خارج از استان ارسال می شود که موجب اشتغالزایی مطلوبی برای مردم منطقه و ساحل نشینان شده است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۴ ب.ظ

دیدگاه


3 × = پانزده