آرازآذربايجان گزاش مي‌دهد

توزیع ۱۵ هزار کیلو‌گرم بذر کلزا بین کشاورزان آذربایجان غربی

توزیع ۱۵ هزار کیلو‌گرم بذر کلزا بین کشاورزان  آذربایجان غربی

زهرا نقی پور
گروه گزارش: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از توزیع ۱۵ هزار و ۴۶۷ کیلو‌گرم بذر کلزا بین کشاورزان استان خبر داد.
به گزارش آرازاذربایجان ، کلزا یکی از محصولاتی است که نیاز آبی کمی دارد و در افزایش راندمان آب مصرفی در اراضی کشاورزی نقش مهمی را ایفا می‌کند.
با توجه به اینکه کشت کلزا مدتی است در کشور به خاطر تولید روغن‌های خوراکی این گیاه مورد توجه قرار گرفته و در این راستا کشت کلزا در اراضی کشاورزی آذربایجان غربی نیز به خاطر مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آب مصرفی و احیای دریاچه ارومیه مورد توجه قرار گرفته است.
کشت پاییزه کلزا از ۱۰ شهریورماه تا پنج مهرماه با توجه به شرایط محیطی استان در حال انجام است و با توجه به اینکه کشت پاییزه این محصول نیاز به آبیاری کمتری دارد و نیاز آبی کشت کلزا در پاییز بیشتر از نزولات آسمانی تامین می‌شود، کشت کلزا در بعضی مناطق استان انجام می‌شود.
*کشت کلزا در ۴ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه با بیان اینکه کشت کلزا در آذربایجان غربی آغاز شده است، اظهار داشت: برنامه کشت کلزا در سطح ۴ هزار هکتار از اراضی استان ابلاغ شده که در این راستا کشت کلزا از ۱۰ شهریورماه در این منطقه آغازشده و تا پنج مهر ماه ادامه دارد.
جمشید دارا با اشاره به بذرهایی که در بین کشاورزان آذربایجان غربی توزیع می‌شود، تصریح کرد: ۱۵ هزار و ۴۶۷ کیلوگرم بذر کلزا از ارقام مختلف هیبرید وارداتی، هیبرید داخلی تامین و بین کشاورزان توزیع شده است.وی با اشاره به کودهای شیمیایی توزیع شده در بین کشاورزان برای محصول کلزا، اذعان داشت: در این راستا ۲ هزار و ۴۰۰ تن کود شیمیایی فسفاته، ازته، و پتاسه در بین کشاورزان استان توزیع شده است.این مسؤول با بیان اینکه ۲۳ دستگاه و کارنده کلزا با ۵۰ درصد بخشودگی تخصیص و جذب شده است، اعلام کرد: در این راستا ۷۵ میلیون ریال برای هر دستگاه از سوی کشاورزان شهرستان نقده، بوکان، پلدشت، مهاباد، شاهین دژ، اشنویه، پیرانشهر، ماکو و ارومیه تخصیص داده شده است.دارا با بیان اینکه شش نفر از کارشناسان به عنوان ناظر کلزا به‌کار گرفته شده‌اند، افزود: این کارشناسان در شهرستان‌های پلدشت، نقده، مهاباد، میاندوآب، اشنویه، بوکان جهت نظارت بر کاشت، داشت و برداشت و سایر عملیات زراعی محصول کلزا نظارت دارند.
وی با بیان اینکه تاکنون سطح عقد قرارداد برای کشت کلزا در سال زراعی ۹۵-۹۶، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان آذربایجان غربی است، یادآور شد: سطح کشت شده این محصول در سال زراعی جاری یک‌هزار و ۶۵۰ هکتار و سطح سبز کلزا ۴۷۰ هکتار است.
*کشت دانه کلزا در آذربایجان غربی توسط شرکت اورالیس فرانسه
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به شهرستاهای زیر کشت، اظهار داشت: بیشترین سطح کشت در شهرستان‌های پلدشت، نقده، بوکان، میاندوآب، مهاباد، شاهین‌دژ صورت گرفته است.
دارا تصریح کرد: در راستای انتقال فن و تکنولوژی تولید کلزا نسبت به ایجاد مزارع الگویی به صورت آزمایشی در ۱۰۰ هکتار از اراضی نقده دانه کلزا با حضور شرکت اورالیس فرانسه کشت و آبیاری صورت گرفته است.
وی با اشاره به سیاست‌های حمایتی سازمان برای توسعه کشت کلزا، اذعان داشت: حل و فصل مشکلات بازرگانی، تحویل آسان محصولات کلزا به مراکز خرید و پرداخت به موقع بهای محصول تحویلی، تامین کارنده‌های جدید کلزا و سایر ادوات تخصصی کاشت و برداشت کلزا با ۵۰ درصد بخشودگی و تسهیلات با کارمزد ۱۲درصد از سیاست‌های حمایتی در راستای توسعه کشت کلزاست.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اعلام کرد: پرداخت سهم حق بیمه کشاورزان برای کل سطح زیر کشت کلزا توسط مجری طرح، افزایش میزان تسهیلات بانکی کاشت، داشت و برداشت به مبلغ ۲۵ میلیون ریال در هر هکتار و تامین و تدارک بذر مورد نیاز وارداتی و داخلی از دیگر سیاست‌های حمایتی سازمان برای توسعه کشت کلزاست.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


+ شش = 8