معاون سازمان حفاظت محيط‌‌زيست:

تنها ۸۰۰ میلیون از ۳,۴ میلیارد متر مکعب حقابه دریاچه ارومیه تخصیص یافته است

تنها ۸۰۰ میلیون از ۳,۴ میلیارد متر مکعب حقابه دریاچه ارومیه  تخصیص یافته است

گروه خبر:معاون محیط‌‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌‌زیست با بیان این که از ابتدای سال آبی جاری یعنی یکم مهر ۱۴۰۱ تا نیمه خرداد ۱۴۰۲، تنها ۸۰۰ میلیون متر مکعب از ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب حقابه محیط‌‌زیستی دریاچه ارومیه تخصیص یافته است، گفت: وزارت نیرو باید به این یقین برسد که طبق قانون وظیفه دارد تمام حقابه‌های محیط‌‌زیستی از جمله حقابه دریاچه ارومیه را تامین کند و باید حقابه‌ها را هم در کنار مسائل اجتماعی کشور در نظر بگیرد.
به گزارش آراز آذربایجان،مجتبی ذوالجودی اظهار کرد: باید بپذیریم که کشورمان در شرایط خشکسالی قرار دارد و حتی اگر بارندگی‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به میزان نرمال باشد، بازهم باید چند سال شرایط مطلوب بارش‌ها ادامه داشته باشد تا دریاچه به وضعیت مناسب برسد. اما نباید این را هم فراموش کنیم که براساس قانون، بعد از آب شرب، حقابه‌های محیط‌‌زیستی در اولویت قرار دارند و اولویت تامین حقابه تالاب‌ها از کشاورزی و صنعت بالاتر است. این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌‌زیست ادامه داد: طبق قانون وزارت نیرو مکلف است حتی در شرایطی که بارندگی‌ها کمتر از نرمال است، تخصیص تمام حقابه‌های محیط‌‌زیستی از جمله حقابه دریاچه ارومیه را نسبت به اختصاص سهم آب صنعت و کشاورزی در اولویت قرار دهد. اما وقتی وارد روند اجرایی می شویم، نمی‌توانیم مسائل اجتماعی مربوط به حقابه‌های کشاورزی را نادیده بگیریم و معتقدیم نمی‌توان بدون همراه کردن جوامع محلی با یک مطالبه محیط‌‌زیستی، این مطالبه را محقق کرد.
بنابراین علاوه بر وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی نیز وظیفه دارد که با ترویج روش‌های آبیاری مدرن، اصلاح الگوی کشت و انجام فرهنگ‌سازی‌های لازم، کشاورزان و باغداران منطقه را با اصل صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه همراه کند.
وی در ادامه تاکید کرد: در شرایط دشواری که حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در آن قرار دارد، کاشت برخی محصولات بخصوص محصولات باغی آب‌بر هیچ توجیهی ندارد. همچنین در کشاورزی‌های کم‌آب بر نیز باید از روش‌های آبیاری مدرن استفاده شود تا شاهد کاهش مصرف آب باشیم. البته تجربه ثابت کرده است که برای به ثمر رسیدن این اهداف، باید سیاست‌های تشویقی را اتخاذ کنیم تا کشاورزان و باغداران منطقه بدون این که احساس کنند از نظر معیشتی ضرر خواهند کرد، در مصرف آب مورد استفاده خود صرفه‌جویی کنند.
ذوالجودی با تاکید بر لزوم ایجاد محدودیت بیشتر برای چاه‌های حفرشده در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه گفت: بسیاری از چاه‌هایی که در اطراف رودخانه‌ها و آبراهه‌های منتهی به دریاچه ارومیه حفر شده، غیرمجاز است و با وجود این که در سال‌های اخیر هزاران حلقه چاه غیرمجاز در این حوضه آبخیز پلمب شده است، اما هنوز هم هزاران حلقه چاه غیرمجاز در این منطقه وجود دارد. این در حالی است که هزاران حلقه چاه مجاز نیز در این حوضه آبخیز وجود دارد که از نظر ما، وجود این تعداد چاه مجاز نیز صحیح نیست و حتما باید تعداد چاه‌های دارای مجوز و مقدار مجاز تعیین‌شده برای برداشت آب از این چاه‌ها محدودتر شود. معاون محیط‌‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌‌زیست ادامه داد: از همکاران وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهیم همراهی بیشتری با ما در تامین حقابه دریاچه ارومیه داشته باشند، چراکه هیچ راهی جز این برای احیای دریاچه وجود ندارد؛ یعنی اگر می‌خواهیم دریاچه ارومیه از بین نرود، باید صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه آبخیز این دریاچه را در اولویت نخست تمام اقدامات قرار دهیم، زیرا تا وقتی این اتفاق نیفتد، آب کافی برای تخصیص حقابه محیط‌زیستی دریاچه باقی نمی‌ماند. البته شکی نیست که کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در این منطقه جز با در نظر گرفتن تمام ابعاد اجتماعی و اقتصادی مساله میسر نیست.
وی در ادامه تاکید کرد: یکی از راهکارهای اصلی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه، تعریف معیشت جایگزین برای کشاورزان و باغداران این منطقه است تا این افراد تشویق شوند که کشاورزی و باغداری را کنار بگذارند و از راهکارهای دیگری برای امرار معاش خود استفاده کنند.البته در سال‌های اخیر اقداماتی در این زمینه انجام شده، اما این اقدامات کافی نبوده است و حتما اشتغالزایی هرچه بیشتر و تعریف معیشت‌های جایگزین برای جوامع محلی، می‌تواند به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و در نتیجه، افزایش میزان تخصیص حقابه دریاچه ارومیه کمک کند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۸:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


3 × هشت =