تفاوت های پشت پرده استخدام با تصورکارجویان

تفاوت های پشت پرده استخدام با تصورکارجویان

گروه اقتصادی: شاید فکر کنید یک کاریاب قهار هستید که به تمام چم و خم‌های استخدام آشنایی دارید؛ اما فرآیند استخدام در پشت پرده، اغلب بسیار متفاوت‌تر از تصور افراد جویای کار است.
هرچقدر هم خود را در یافتن یک شغل ماهر و مطلع بدانید، رازهایی هست که درصورت اطلاع از آنها می‌توان به فرصت‌های شغلی بهتری دست‌یافت. در اینجا به پنج راز شغل‌یابی که احتمالا تابه‌حال از آنها اطلاع نداشته‌اید اشاره می‌کنیم که آگاهی از این نکات می‌تواند شانس رقابت شما را افزایش دهد.
مهلت ثبت تقاضا معمولا بی‌معنی‌است:افراد جویای کار، اغلب ضرب‌الاجل ثبت تقاضا برای کار را وحی منزل می پندارند. اما اغلب این برداشت آنها اشتباه است. بسیاری از وب‌سایت‌های پذیرش و ثبت نام از افراد جویای کار، از کارفرما می‌خواهند برای باز بودن پذیرش، یک بازه زمانی معین درنظر بگیرند. این بدان معناست که کارفرمایان مجبور هستند یک زمان معین را به‌عنوان ضرب‌الاجل تعیین کنند.
گرچه افراد جویای کار ممکن است شاهد ضرب‌الاجلی برای ثبت درخواست خود باشند اما درواقع، کارفرمایان ممکن است تا پیش از به پایان رسیدن این ضرب‌الاجل اقدام به مصاحبه با متقاضیان کرده و فرد موردنظر خود را استخدام کنند.
یا حتی اگر تا پیش از پایان مهلت مقرر، فردی استخدام نشود، اما کارفرمایان ممکن است فرآیند استخدامی را با استفاده از معیارهای سختگیرانه‌تر، برای سایر داوطلبان، دشوارتر و پیچیده تر کنند.
الزاما نباید به همه سوالات استخدامی آنلاین یا خودکار، پاسخ‌های عینی و دقیق داد:کارفرمایانی که فرم‌های استخدامی آنلاین طراحی می‌کنند، اغلب درباره نیازهای خود و چگونگی برنامه ریزی و طراحی این فرم‌ها درست فکر نمی‌کنند، درنتیجه قادر به پوشش پاسخ‌های دقیق نیستند. مثلا: با یک فرم استخدامی روبرو می شوید که این سوال را پرسیده: آیا شما مدرک کارشناسی در رشته اقتصاد دارید؟ پاسخ ها هم فقط بله یا خیر است؛ شاید پاسخ شما در جواب این سوال منفی باشد یعنی مدرک کارشناسی در رشته اقتصاد ندارید اما درعوض مدرک کارشناسی ارشد این رشته را داشته‌باشید. پس اگر بخواهید صادقانه به چنین سوالاتی جواب بدهید، براحتی و بصورت خودکار در گزینش رد می‌شوید.
این درحالی است که با داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد حتی ممکن است موقعیت شغلی به‌مراتب بهتری را هم به‌دست آورید.
پس به جای اینکه به همه سوالات دقیق و مو‌به‌مو پاسخ دهید، که دراین‌صورت خودبخود نسخه رد شدن خود را از فرآیند پذیرش شغل پیچیده اید، سعی کنید به چنین سوالاتی، هوشمندانه پاسخ دهید و منظور اصلی سوال را درنظر بگیرید. سپس مطمئن شوید که به سایر سوالات جواب‌های کافی و کاملی داده و رزومه دقیقی ارائه کرده‌اید. کارفرمایان صرفا به معرف‌هایی که در فرم استخدام قید کرده‌اید، بسنده نمی‌کنند:کارفرمایان بخوبی می‌دانند افرادی که در رزومه یا فرم استخدامی خود، به‌عنوان معرف از آنها نام برده‌اید، قطعا افرادی هستند که درصورت تماس یا تحقیق از آنها، قطعا فقط از شما تعریف خواهند کرد. به‌همین دلیل، کارفرمایان زیرک، تنها به اسامی که در فرم استخدامی از آنها یاد کرده‌اید، بسنده نخواهند کرد و سعی می‌کنند با مدیران قبلی شما نیز ارتباط برقرار کنند.
علاوه‌براین، کارفرمایان برای تماس گرفتن با افرادی که نامشان حتی در فرم استخدام شما قید نشده، نیازی به اجازه و پرسیدن از شما ندارند، پس ممکن است شما هیچ‌وقت متوجه این اقدام آنها نشوید.
درصورت عدم مشاهده گزینه »نام معرف« الکی خوشحال نشوید:برخی کارفرمایان اغلب سیاستی را دارند که طی آن اطلاعاتی بیشتر از عناوین قبلی شغلی و تاریخ و مدت فعالیت و ترک شغل قبلی از شما نمی‌خواهند.
این مساله ممکن است باعث رفع برخی نگرانی‌های شما شود؛ زیرا دیگر لازم نیست نگران تماس کارفرمای جدید با مدیر قبلی‌ شما که از دستتان ناراضی و شاکی بوده، باشید و از این بترسید که مبادا درصورت پرسش از او، نظر مثبتی درباره شما ندهد؛ یا اینکه نگران باشید رییس قبلی شما که از کارتان رضایت کافی داشته، این فرصت را ندارد تا این مساله را به اطلاع کارفرمای جدید شما برساند. اما درواقع، این سیاست‌ها در ادارات دائماً درحال تغییر هستند و واحد جذب نیروی انسانی در ادارات مختلف، با این آیین‌نامه ها دست و پای خود را نمی‌بندند و تلاش می‌کنند فارغ از سیاست‌های کلی شرکت، اطلاعات دقیقی از معرفان افراد جویای کار کسب کنند. کسی شما را برای ثبت درخواست در شغلی که برای انجام آن توانایی کاملی ندارید سرزنش نمی‌کند:افراد جویای کار وظیفه‌شناس و باوجدان، اغلب از این مساله نگران هستند که مبادا صلاحیت ثبت درخواست برای یک فرصت شغلی را نداشته ‌باشند.
اما ممکن است نگرانی آنها دراین‌رابطه افراطی و بیش از اندازه باشد. اگر شما الزاما تمامی صلاحیت‌های شغل مورد نظر را ندارید اما اکثر این توانایی‌ها را در خود می‌بینید، کارفرما، قطعا دنبال فردی مانند شماست.
پس باخیال راحت برای پذیرش این شغل اقدام کنید. بسیاری از اوقات، فهرست موارد استخدامی، بیشتر شبیه فهرست آرزوهاست! درنهایت، کارفرمایان مجبور می‌شوند افرادی را استخدام کنند که تمامی این قابلیت‌ها را ندارند. اگر از این نگران هستید که با ثبت درخواست پذیرش شغل، وقت کارفرما را تلف می‌کنید یا ممکن است آنها درخواست شما را رد کنند، بد نیست بدانید که بسیاری از افراد فاقد صلاحیت هستند که با اینحال به هیچ فرصت استخدامی »نه« نمی‌گویند و در همه آنها شرکت می‌کنند.
پس این نکته را فراموش نکنید که در این بازار شلوغ کاریابی، شما تنها کسی هستید که خود را دست‌کم گرفته‌اید.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


یک + 8 =