تعادل و توازن در تولید محتوا و کتاب نداریم

تعادل و توازن در تولید محتوا و کتاب نداریم

گروه فرهنگی: یک نویسنده و پژوهشگر ارومیه با بیان اینکه تعادل و توازن در تولید محتوا و کتاب نداریم گفت: متاسفانه تولید محتوا و کتاب های چاپ شده عموما با نیاز مخاطب متناسب امروز نیست.
مصطفی قلی زاده علیار با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر کتاب‌ها و محتواها تولید شده به خصوص در استان در حوزه فرهنگی و در زمینه سوژه خاصی است، عنوان کرد: جوان امروز با توجه به سرعت چشمگیر علمی و فضای مجازی به کتاب‌ها و محتوای علمی، تاریخی به خصوص تاریخ معاصر اقتصادی یا حتی موسیقی و … نیاز دارد که عموماً این نوع کتاب‌ها کم یا اگر هم باشد به درستی توزیع نمی‌شود.
وی نیاز مخاطب امروز به کتاب را به سبد میوه تشبیه کرد و افزود: اگر می‌خواهیم سواد کتاب خوانی و علمی جامعه افزایش یابد باید در این سبد از هر نوع محتوایی داشته باشیم با یک نوع محتوا نمی‌توان همه نیاز مخاطب را برآورده کرد.
مشوق در زمینه کتاب و کتاب خوانی در جامعه امروزی کم است
قلی زاده با اشاره به اینکه مشوق در زمینه کتاب و کتاب خوانی در جامعه امروزی کم است، گفت: یکی از مشوق‌ها برای افزایش مطالعه در جامعه برگزاری مسابقات کتاب خوانی است اما این مسابقات عموماً در ادارات برای افزایش راندمان کاری و در یک زمینه برگزار می‌شود در حالی که باید این نوع برنامه‌ها برای عموم مردم برنامه ریزی شود.
این نویسنده ارومیه همچنین فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را یکی از موانع دسترسی به کتاب در جامعه دانست و گفت: در مقابل این فضا متأسفانه به دلیل گرانی کاغذ کتاب نیز به یک کالای گران در سبد فرهنگی خانوار تبدیل شده و در مقابل آن شبکه‌های اجتماعی به صورت ارزان و سریع در دسترس نسل جوان است که در این زمینه باید چاره اندیشی شود.
قلی زاده با اشاره به چاپ محدود کتاب خوب به دلیل گرانی کاغذ عنوان کرد: به دلیل گرانی کاغذ کتاب‌های چاپ شده به تعداد نسخه‌های اندک چاپ می‌شود که این موضوع دسترسی آسان به کتاب مورد نیاز مخاطب را کاهش داده که در مقابل آن می‌توان از کتاب‌های صوتی استفاده کرد که در این زمینه نیز کتاب صوتی در استان کم داریم.
کتاب خوب مطابق با نیاز مخاطب محدود چاپ می‌شود
این نویسنده ارومیه با تاکید بر اینکه مشوق‌ها در استان یک طرفه است و تعادل و توازن در تولید محتوا و کتاب نداریم گفت: برای نسل جوان امروز نتوانسته‌ایم در حوزه مطالعه و سوق دادن به سمت کتاب و کتابخوانی درست برنامه ریزی کنیم، امروز یکی از نیازهای جامعه ادبیات فولکلوریک، موسیقی، تاریخ معاصر کتاب‌های علمی و … است که در این خصوص کم کار شده است.
وی خواستار تدبیر علمی و هوشمندانه توسط مسئولان برای افزایش سرانه مطالعه و کتاب خوانی در جامعه به خصوص در بین نسل جوان شد و گفت: در بحث معرفی و بازاریابی کتاب نیز با مشکل مواجه هستیم و عموم نویسندگان با مشکل معیشت دست و پنجه نرم می‌کنند.
قلی زاده با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته کتاب به تیراژ بیش از ۵ هزار جلد چاپ می‌شد اما امروز به دلیل بحث گرانی کاغذ و هزینه‌های چاپ کتاب تنها در ۱۰۰ نسخه و کمتر چاپ می‌شود که عموماً در کتاب خانه نهادهای ذیربط است و این امر دسترسی عموم مردم به کتاب خوب را محدود کرده است.
عدم شناخت سوژه و کمبود اطلاعات ازمشکلات نویسندگی درحوزه دفاع‌مقدس
یکی از نویسندگان ارومیه که از محدود افرادی است که در استان به نویسندگی در زمینه دفاع مقدس می‌پردازد،نیز گفت: عدم شناخت سوژه و کمبود اطلاعات از مشکلات نویسندگی در حوزه دفاع‌مقدس است.
حسین غفاری با بیان اینکه هر چند حوزه دفاع مقدس نسبت به سایر حوزه‌ها به دلیل داشتن متولی وضعیت خوبی دارد، افزود: در زمینه شناخت سوژه در حوزه دفاع مقدس فکر واحدی وجود ندارد و این موجب پراکندگی کار در این حوزه شده است.
وی با بیان اینکه از نظر سوژه در حوزه دفاع مقدس آذربایجان غربی هنوز نمی‌دانیم روی افراد یا در مورد عملیات یا رویداد مطالعه، پرداخت و تولید محتوا شود، عنوان کرد: در این زمینه گزارش و کار مدون نداریم و در زمینه شناخت سوژه فکر واحدی در استان وجود ندارد.
غفاری با اشاره به مشکل تهیه اسناد در زمینه حوزه دفاع مقدس در آذربایجان غربی افزود: در حوزه حوزه بندی و تهیه اسناد در مورد نقش استان در هشت سال دفاع مقدس و شهدای این دوره نویسندگان با مشکل جدی مواجه هستند.
اسناد مربوط به هشت سال دفاع مقدس در آذربایجان غربی ناقص هستند
نویسنده حوزه ادبیات دفاع مقدس در ارومیه عنوان کرد: وقتی یک نویسنده در این حوزه می‌خواهد به منابع و اسناد دسترسی پیدا کند عموماً با مشکل مواجه می‌شود بسیاری از اسناد مربوط به جنگ تحمیلی و نقش رزمندگان استان در این جنگ در ادارات از بین رفته است.
غفاری خاطرنشان کرد: در برخی ادارات زمان بندی ?? سال تعیین شده و بعد از این مدت اسناد متأسفانه نابود می‌شود هر چند در حوزه شفاهی کار کردن در حوزه ایثار و شهادت راحت تر است اما بسیاری از افرادی که خاطراتی در از جنگ دارند فوت کرده‌اند و متأسفانه در زمان معین از این افراد خاطرات آنها به درستی ثبت نشده است.
وی همچنین اضافه کرد: مشکل دیگر نویسندگان در استان درآمد ناچیز است که در این زمینه باید چاره اندیشی شود کتاب‌هایی که به چاپ دوم یا سوم می رسند سود آن به جیب سفارش دهنده می‌رود.
چاپ با تعداد محدود کتاب در حوزه ایثار و دفاع مقدس در آذربایجان غربی
نویسنده حوزه ایثار و دفاع مقدس در ارومیه با اشاره به اینکه به دلیل بحث گرانی کاغذ کتاب‌های تولید شده توسط نهادهای ذیربط به تعداد بسیار اندک و محدود چاپ می‌شود، گفت: در این راستا مخاطب برای تهیه منبع و کتاب مورد نظر دچار مشکل می‌شود چرا که کتاب‌های چاپ شده در این حوزه بیشتر برای بیان عملکرد و به تعداد بسیار محدود چاپ می‌شود و در برخی مواقع تنها در کتابخانه آن نهاد می‌توان یافت.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،غفاری با اشاره به ضعف اطلاع رسانی و تبلیغ چاپ و نشر کتاب در استان و به تبع آن در کشور، عنوان کرد: متأسفانه شاهد عرضه مناسب کتاب‌های چاپ شده نیز نیستیم، برخی کتاب‌ها منتشر می‌شوند در همان مرحله رونمایی می‌ماند و در بین عموم به درستی عرضه نمی‌شود.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 2