روابط عمومی در کتابخانهها
برگرفته از کتاب »هنر هشتم در کتابخانهها/حسن اشرفی ریزی«
گروه فرهنگی: در عصر کنونی با توجه به تغییرات چشمگیر در سازمانها و نهادهای مختلف و تعدد و تنوع وظایف و مسئولیتها ضرورت هماهنگ کردن منابع انسانی و مالی، به منظور نیل به اهداف مورد نظر با حداکثر کارایی، توجه بیش از حد به علم – یا به تعبیری هنر- مدیریت را ایجاب میکند. بیگمان کتابخانه نیز همچون سازمانها و موسسه های دیگر، به منزله نهادی که در عصر انفجار دانش بیشترین بار رسالت سنگین اطلاعرسانی را به دوش میکشد از دانش مدیریت بینیاز نیست زیرا عدم توجه مدیر کتابخانه به مسائل و مشکلات و همچنین عدم رعایت وظایف مدیریتی، کتابخانه را دچار آسیبهای فراوانی خواهد کرد. وظایف و فعالیتهای مدیریتی در کتابخانهها مهمترین رکن در نظام کتابخانه مدیریت است. بر این اساس جهت رسیدن به اهداف و رسالت کتابخانه برای مدیر وظایف و فعالیتهایی مشخص شده که شامل: برنامهریزی، سازماندهی، نظارت و مراقبت هدایت و رهبری، هماهنگی، گزارشنویسی ارزشیابی و ارتباطات میباشد.
تاریخچه روابط عمومی در کتابخانهها
روابط عمومی، نهادی جدید در داخل سازمانها است و با این هدف به وجود آمد تا بتواند به مشکلات ارتباطی سازمانها با افراد یا گروههایی که سازمان به آنها وابسته است، غلبه کند.
ارتباط کتابخانهها با مخاطبان خود در چارچوب رسمی نهادی بنام روابط عمومی تقریباً از زمانی که ایده تشکیل روابط عمومی در سازمانها یعنی پس از جنگ جهانی اول، مطرح شد، آغاز شده است.
مفهوم روابط عمومی در کتابخانه
به مجموعه فعالیتها و اقداماتی که از طرف کتابخانه به ویژه بخش روابط عمومی آن، برای ارتباط بیشتر با جامعه مخاطب انجام میشود تا مراجعان بیشتری را جهت مطالعه، پژوهش و حتی سرگرمی به کتابخانه بکشانند، همچنین زمینه همکاری و حمایت سازمانهای مختلف را فراهم نمایند.
اهداف و وظایف روابط عمومی در کتابخانهها وظایف روابط عمومی به سه دسته اصلی طبقهبندی میشود و این وظایف تا حدودی در انواع کتابخانهها (ملی، عمومی تخصصی، دانشگاهی و آموزشگاهی) با یکدیگر متفاوت هستند.الف: اطلاعرسانی:
وظیفه اطلاع رسانی در دو سطح انجام میشود: ۱- گردآوری، تجزیه و تحلیل اخبار و اطلاعات و ارائه پیشنهادهای سازنده از محیط داخل و خارج از کتابخانه و اطلاع آن به مدیریت کتابخانه. ۲-گردآوری اخبار اطلاعات، عملکردها، برنامهها و دیدگاههای کتابخانه و مدیریت کتابخانه و انتقال آن از طریق ارتباطات جمعی و فردی به عموم مردم و مخاطبان ویژه کتابخانه. در مبحث اطلاعرسانی مدیر کتابخانه و مدیر روابط عمومی و کارشناسان آن باید حق پرسش کلیه مراجعان را بپذیرند. حق مطلع شدن افراد را باور کنند و مدافع این نگرش جوامع نوین و مردم سالار باشند که دانستن و دسترسی به اطلاعات حق مردم است و همگان باید آسان، سریع، کامل و شفاف به آن دسترسی داشته باشند.
ب : تشویق و ترغیب به مطالعه و پژوهش:
دومین وظیفه روابط عمومی در کتابخانهها تشویق، ترغیب و متقاعدسازی و انگیزهدهی به مراجعان جهت مطالعه و پژوهش است. کارشناسان روابط عمومی با بهرهگیری از یافتههای روانشناسی اجتماعی، هنر و مهارتهای دیگر علوم رفتاری به تبلیغ اهداف کتابخانه، برنامهها و خدمات خود به منظور تشویق و ترغیب به مطالعه و پژوهش اقدام مینمایند.
ج: مشارکت، همکاری و بهینهسازی امور: کوتاه کردن فاصله مدیر و جامعه کتابخانه و همچنین کتابخانهها و سازمانهای دیگر و نیروهای درون و بیرون سازمان و جذب و جلب حمایتهای آنها در پشت سر مدیر کتابخانه جهت ایجاد فضای مشارکت و روح جمعی از وظایف دیگر روابط عمومی در کتابخانههاست. روابط عمومی باید به طور مستمر از طریق فعالیتهای پژوهشی و افکار سنجی، خواستها، علایق، نیازها و گرایشهای مراجعان کتابخانه و افکار عمومی جامعه، در زمینه کار خود را سنجیده و آن را به اطلاع مدیر کتابخانه برساند و با اقدامات تصمیمسازی امکان تصمیمگیری درست را از سوی مسئولین فراهم سازند و موجبات بهینهسازی سیاستها روشها و رویهها را ممکن گردانند.
اهمیت و ضرورت روابط عمومی در کتابخانه
داشتن اعتبار و وجهه اجتماعی برای کتابخانه، توجه به مسائل فرهنگی و اخلاقی و هنجارهای اجتماعی، ایفای تعهد نسبت به ارزشهای جامعه، مشارکت و همکاری با دیگر نهادها و جلب حمایت مالی و معنوی آنها دفاع از حقوق کارکنان و مراجعهکنندگان به کتابخانه، اطلاعرسانی صحیح و به موقع و ایجاد و تقویت روحیه پژوهش و مطالعه در مراجعهکنندگان، از ضرورتهای بقای کتابخانه است و این وظایف، رسالت روابط عمومی کتابخانه محسوب میشود. بر این اساس ضرورت و اهمیت روابطعمومی قوی و کارآمد در کتابخانه احساس میشود. مهمترین آثار فعالیت روابط عمومی در کتابخانهها از مهمترین آثار فعالیت روابط عمومی در کتابخانهها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- همکاری بین کتابخانهها در زمینههای مختلف
۲- ارتباط مناسب و متناسب میان واحدها و کارکنان کتابخانه
۳- روابط صحیح و جاذب میان کتابدار و مراجعه کنندگان
۴- افزایش میزان مراجعه و تعداد اعضای کتابخانه
۵- شفافسازی مسائل به ویژه مالی
۶- مشخص کردن جایگاه کتابخانه در جامعه ۷- جلب و جذب امکانات مادی و معنوی دیگر سازمانها
۸- شناساندن کتابخانه به اقشار مختلف به عنوان مکانی جهت رفع نیازهای اطلاعاتی۹- کاهش چشمگیر اشتباههای مدیریت کتابخانه در انجام وظایف مدیریتی
۱۰- کمک به حل مشکلات شغلی کتابداران در پایان باید به این نکته اشاره کرد که روابط عمومی در کتابخانه تأثیر زیادی در تصمیمگیری مدیران دارند و آنها را در مقابله با معضلات و مشکلات کتابخانه یاری میکنند.
البته این تاثیرات در موارد زیر قایل مشاهده هستند : ۱- انجام اقدامات ارتباطی کارشناسانه، طرحریزی شده و مستمر برای انتقال پیام مدیر به مخاطبان کتابخانه و ارائه اطلاعات مربوط به فعالیتهای کتابخانه و سازمان مادر به مخاطبان. ۲- مراقبت، نظارت بررسی و شناخت عقاید، نظرات، خواستهها و گرایشهای افراد و گروهها در مسائل مربوط به کتابخانه و ارائه پیشنهادهای کارشناسانه به مدیریت در این زمینه تا مدیران تصمیمات خط مشی و سیاستهای خود را با توجه به اطلاعات جامعه شناختی ارائه شده از سوی روابط عمومی اتخاذ کنند. ۳- پیشنهاد برای تصحیح آن بخش از خط مشیها، سیاستها و روشها که در تضاد و تقابل با منافع مخاطبان کتابخانه و یا عموم مردم قرار دارد. ۴- پیشنهاد برنامهها و روشهای تازه که هم در خدمت منافع و علایق مخاطبان و هم در خدمت منافع کتابخانه باشد.
۵- ایجاد تغییرات مورد نظر در دانش، عقاید گرایشها و رفتارهای گروههای داخل و خارج کتابخانه
نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۳۱ ق.ظ