تصویب پایانه بین‌المللی کوزه‌رش سلماس در ایستگاه نهایی

تصویب پایانه بین‌المللی کوزه‌رش سلماس  در ایستگاه نهایی

صابر چهرقانی
گروه جامعه: شمارش معکوس برای نهایی شدن چهارمین پایانه مرزی ایران و ترکیه در کوزه رش سلماس به صدا درآمده و به نظر می رسد که در آینده نزدیک، این مرز مهم به جمع مبادی تجاری و مسافری بین ۲ کشور مهم منطقه افزوده شود.
با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم و سیاست های آیت الله رئیسی، رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه دیپلماسی منطقه ای و افزایش تعاملات بین المللی با کشورهای مختلف دنیا به‌ویژه با همسایگان، بهره گیری از ظرفیت‌های مرزی برای شکوفایی اقتصادی، تقویت مناسبات سیاسی و فرهنگی بیش از پیش شکل عملیاتی به خود گرفت.
در این میان، آذربایجان غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه به عنوان استانی مهم در تحقق این سیاست راهبردی دولت ، به عنوان پیشران دیپلماسی منطقه ای و استانی ویژه و تاثیر گذار در رسیدن به تراز تجاری ۳۰ میلیارد دلاری مورد تفاهم بین دو کشور مطرح شد.
تلاش‌ها و پیگیری های هدفمند و با برنامه محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی برای استفاده از ظرفیت هر چه بیشتر مرز برای پیشرفت و آبادانی محلی و ملی، منجر به آن شد تا مناسبات این استان با استان‌های همجوار در کشورهایی چون عراق و ترکیه پس از سالها وقفه و رکود بار دیگر احیا شود.
رویکرد و سیاست جدی استاندار آذربایجان غربی در فعال‌سازی دیپلماسی منطقه ای موجب ترافیک دیپلماتیک در این استان در سال‌های اخیر شد و فعال شدن ارتباطات منطقه ای موجبات تقویت و برقراری ارتباطات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آذربایجان غربی با کشورهای منطقه را فراهم کرد.
تقویت دیپلماسی منطقه ای آذربایجان غربی با سایر کشورهای منطقه موجب شد، تا دولت مردمی سیزدهم با انتصاب محمد صادق معتمدیان به عنوان جانشین کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و ترکیه، زمینه رونق بیش از پیش روابط تاریخی ۲ کشور که به اغما رفته بود، فراهم کند.
سفر به ترکیه و حضور در ششمین اجلاس همکاری های اقتصادی با استانهای همسایه بعد از وقفه ای چند ساله فتح بابی برای جلب نظر طرف ترک و انعقاد تفاهم نامه در جهت ایجاد چهارمین پایانه مرزی ایران و ترکیه در کوزه رش سلماس بود.شهرستان سلماس به جهت داشتن مرز مشترک با ترکیه که با بهره مندی از این ظرفیت می‌تواند مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری در منطقه را ریشه کن کند و کوزه رش به عنوان منطقه ای که در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر سلماس، ۱۲۵ کیلومتری ارومیه، ۲۰۰ کیلومتری تبریز و ۱۴۲ کیلومتری شهر وان ترکیه قرار گرفته، می تواند بستر مناسبی برای ایجاد تحول اقتصادی در ایران اسلامی، آذربایجان غربی و این شهرستان باشد.
به طور قطع با بهره برداری از پایانه مرزی کوزه رش_ گلینجک که به همت استاندار آذربایجان غربی و پس از تصویب در کار ویژه مرز با توجه ویژه وزیر کشور و بررسی های لازم در کمیسیون تخصصی مربوطه در دولت در مراحل نهایی تصویب در هیات دولت قرار دارد، اقتصاد این منطقه مهم، رنگ و لعاب درخشان تری به خود خواهد گرفت.
نیم نگاهی به مصوبات سفر استانی استاندار آذربایجان غربی به سلماس در بهمن سال ۱۴۰۰ و سپس سفرهای متعدد برای تحقق آرزوی دیرینه مردمان این دیار نشان می دهد که دولت مردمی به ویژه نماینده عالی دولت در استان همه اهتمام خود را به کار بسته اند تا قابلیت مرز برای توسعه اقتصادی هر چه زودتر اجرایی شود.
شمارش معکوس برای نهایی شدن چهارمین پایانه مرزی ایران و ترکیه در کوزه رش سلماس به صدا درآمده و کارشناسان اقتصادی براین باور هستند که آذربایجان غربی با وجود بهره مندی از ظرفیت مرز، این قابلیت را برای توسعه بکار نگرفته بود و خوشبختانه با تدبیر دولت مردمی و اهتمام و برنامه ریزی استاندار آدربایجان غربی، امروز همه ظرفیت های مرزی این خطه از ایران عزیز از شمال تا جنوب، از بازرگان تا تمرچین و کیله شکل عملیاتی و اجرایی به خود گرفته و می رود تا کوزه رش نیز وارد مناسبات اقتصادی و تجاری شده و شکوفایی منطقه تحقق یابد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، تحقق این امر، ضمن ایجاد فرصت های جدید اشتغال و توسعه، آبادانی و شکوفایی این خطه از ایران اسلامی ، زمینه توسعه صادرات و افزایش ترانزیت کالا و تسهیل دسترسی از مسیر آذربایجان غربی به اروپای شرقی ، غربی و آفریقا ، دسترسی به بندر استراتژیک مرسین ودریای سیاه و مدیترانه را افزایش داده و خواهد توانست در رسیدن به اهداف اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه موثر واقع شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


9 − هشت =