کارزارهای انتخاباتی بستر ساز نشاط اجتماعی

کارزارهای انتخاباتی بستر ساز نشاط اجتماعی

غفار میرزایی
گروه اجتماعی: نشاط اجتماعی شکل گرفته ازرقابت های انتخاباتی، در شرایط کنونی که فرد گرایی و حضور در دنیای مجازی به عنوان سبک جدیدی از زندگی در حال گسترش است می_تواند به محرکی برای تزریق شادی به جامعه تبدیل شود.
انتخابات به عنوان یکی از مهمترین جلوه های توسعه سیاسی و مشارکت مردمی در ایجاد شور و نشاط در بستر های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور تاثیر بسیاری دارد .
هر چند که به تصور برخی شادی و نشاط اجتماعی یکی است اما باید گفت شادی یک هیجان انبساطی زود گذر است در حالی که نشاط یک احساس ماندگار و شادمانی درونی تلقی می_شود که پایداری و با دوامی ویژگی بارز آن است.برای تبیین چرایی شکل گیری نشاط اجتماعی در کارزارهای انتخاباتی به ذکر چند نکته می پردازیم؛ شور انتخاباتی هم شادی آفرین و هم خالق نشاط اجتماعی است. نشاط اجتماعی در انتخابات به طور معمول بیشتر از شادی به چشم می آید زیرا احساسی که در زمان تبلیغات انتخاباتی به شهروندان دست می دهد هیجانی ساختگی یا تحت تاثیر جمعگرایی نیست بلکه ناشی از دلبستگی سیاسی یا فکری یک فرد و گروه فکری به کاندیدای خاص است.
زمانی که فرد از روی اختیار نه اجبار،برنامه_های کاندیدای مورد نظر خود را دنبال می کند به یقین هیجانی همراه با استرس در او ایجاد شده و این رویه تا روزهای پس از اعلام نتایج انتخابات همچنان ادامه دارد. بسیاری از روانشناسان اجتماعی برای تبیین نشاط اجتماعی ناشی از انتخابات ها نظریه »سیاست ورزی عصبی« را مطرح می کنند. برپایه این نظریه، افراد به نامزدهایی گرایش پیدا می کنند که برنامه های آنان بیشترین نزدیکی به نیازهای زیستی و اجتماعی افراد داشته باشد. اندیشمندان این نظریه مدعی هستندکه «نورون های آیینه ای» در مغز انسان نقش مهمی در گرایشات سیاسی افراد و رفتارهای فرهنگی و اجتماعی او دارد. تاثیر انتخابات بر شور و نشاط اجتماعی را باید درعملکرد برگزار کنندگان و کنشگران عرصه انتخابات یعنی نامزدها ، مردم ، احزاب و جریان های سیاسی – اجتماعی جست و جو کرد. در دنیای کنونی یکی از گروه هایی که نقش مهمی در افزایش مشارکت و نشاط اجتماعی دارد احزاب سیاسی است. این گروه ها می توانند با برگزاری گردهمایی (میتینگ) سیاسی و کارناوال های انتخاباتی نقش تاثیر گذاری در ایجاد نشاط سیاسی، پیش از برگزاری انتخابات داشته باشند. اگر کارناوال ها در روزهای منتهی به انتخابات ها برگزار شود و هواداران بتوانند به راحتی و بدون نگرانی شرکت کنند به یقین حس نشاط اجتماعی در جامعه تقویت خواهد شد.
انتخابات می تواند هیجان درونی فرد را تخلیه کند. هر چند که برای تخلیه هیجان راهکارهای دیگری وجود دارد اما حضور در مکان هایی مانند ورزشگاه، برای همه افراد جامعه میسر نیست. زیرا شرایط فرهنگی کشورمان اجازه حضور بانوان به عنوان نیمی از افراد جامعه در این مکان نمی دهد.
تصور حضور دهها هزار نفر در سخنرانی یا گردهمایی نامزدها، در دنیایی که فرد گرایی و فضای مجازی در آن حرف اول را می زند فضایی امیدوار کننده را به وجود می آورد که فرد در آن فارغ از دغدغه های روزمره زندگی، هیجان خود را تخلیه کند.
حضور تمامی اقشار و نسل های مختلف در سخنرانی یا گردهم آیی کاندیدای انتخاباتی افزون بر آنکه نقش تعیین کننده ای در اعتماد به نفس آن کاندیدا یا حزب سیاسی دارد، موجب تحریک احساسات حاضران شده و هیجان درونی آنان را تخلیه می کند. یکی از محرک های نشاط اجتماعی در انتخابات ها رسانه صداوسیما است. این رسانه به پشتوانه بینندگان خود و انحصار تمامی برنامه های انتخاباتی، نقش مهمی در ایجاد شور و نشاط اجتماعی ایفا می کند .
برنامه و مناظره های انتخاباتی پخش شده از صداوسیما برای شهروندان جامعه در چند دوره گذشته هیجانی چند برابر داشته تا جایی که سخن یا حرکتی از یک کاندیدا توانسته هیجان و رفتار هوادرانش را به سمت و سوی خاصی هدایت کند. این هیجان آنچنان در چند دوره گذشته تاثیر گذار بود که برخی هواداران جمله یا کلمه ای از مناظره ها را به عنوان شعار انتخاب کرده و برای رجز خوانی رقیب از آن استفاده می کردند. شور و هیجان ناشی از برنامه های صداوسیما تنها به نشاط اجتماعی ختم نمی شود بلکه این شور ایجاد شد و تلاش برای برتری نامزد مورد نظر، به حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای انجامیده است. در پایان باید گفت نشاط اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین لازمه های زندگی در دنیای ماشینی امروز ضرورتی اجتناب ناپذیر است که نباید تنها برای ایجاد آن چشم به راه انتخابات ها بود، بلکه کاندیدای پیروز بعد از حضور در مسند ریاست جمهوری در زمینه تقویت و ایجاد نشاط اجتماعی برنامه هایی جامع و طولانی مدت ارائه کنند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۵:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


1 × = هشت