تصفیه خانه فاضلاب ارومیه تا پایان سال به بهره برداری می رسد

تصفیه خانه فاضلاب ارومیه تا پایان سال به بهره برداری می رسد

آرازآذربایجان- رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه فاز سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد، گفت: با افتتاح فاز سوم این طرح سالانه بیش از ۵۱٫۱ میلیون مترمعکب(مجموع سه فاز) پساب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.
فرهاد سرخوش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار با اعلام اینکه فاز سوم این تصفیه خانه مجهز به سیستم «SBR» است، افزود: با بهره برداری از این طرح در اواخر سال جاری مشکل تبخیر آب دریاچه ارومیه در فصل های گرم سال تا حدود زیادی حل می شود.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی فاز سوّم این تصفیه ‌خانه، بیان کرد: فاز سوم این طرح جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد و به تنهایی سالانه ۲۱٫۹ میلیون مترمعکب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد کرد.
وی ادامه داد: پیش از این ۲ فاز از این طرح با ۲۹٫۲ میلیون ‌مترمکعب ظرفیت در سال و با سامانه «بیولاک» اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.
این تصفیه‌خانه در شمال ‌شرق شهر ارومیه و در مجاورت جاده ریحان‌آباد واقع شده است و حدود ۱۳۵ هکتار مساحت دارد.
«SBR» یک سیستم لجن فعال پر و خالی شونده برای تصفیه فاضلاب بوده که در آن شکل اولیه لجن فعال بر پایه پر و خالی شدن توسعه یافته است.
سیستم «بیولاک» نیز روش بیولوژیکی نوینی در تصفیه فاضلاب بوده که تحت انحصار یک شرکت آلمانی قرار دارد و برای اولین بار در ایران، این سیستم در شهر ارومیه اجرا شده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال/از سال ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 2 =