معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در اروميه تاکيد کرد

تدوین استراتژی دقیق برای بهره‌برداری از معادن کشور

تدوین استراتژی دقیق برای بهره‌برداری از معادن کشور

گروه خبر : معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استراتژی دقیق برای بهره‌برداری از معادن کشور باید تدوین شود.
به گزارش آرازآذربایجان، محمدتقی کره‌ای در نشست تخصصی نقشه راه علوم زمین و توسعه معدنی که در سالن آمفی‌تئاتر استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: در این زمینه استراتژی دقیق ترسیم شود.
وی با اشاره به اینکه در مناطق مختلف کشورمان از جمله آذربایجان غربی معادن زیادی وجود دارد، افزود: باید در راستای بهره‌برداری از منابع سرشار و غنی همچنین فرآوری آنها گام‌های بلندی برداشته شود.
کره‌ای با اشاره به اینکه در سراسر جهان سازمان‌های زمین‌‌شناسی راه‌اندازی شده و مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: اکتشاف مواد معدنی و کمک به تولید ثروت مهم‌ترین اهداف این سازمان‌ها به شمار رفته و به عنوان موتور محرکه اقتصاد عمل می‌کنند.
وی گفت: شناخت مخاطرات و تلاش برای کاهش آثار بلایای طبیعی اهداف دیگر این قبیل سازمان‌ها به شمار می‌‌رود، که ما نیز باید در این سمت و سو برنامه‌ریزی کرده و اقدامات لازم را انجام دهیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطالعه گذشته سرزمین و تلاش برای پیش‌بینی آینده را از دیگر اقدامات این قبیل سازما‌ن‌ها عنوان کرد و افزود: ایران اسلامی در ابعاد مختلف ثروت‌های طبیعی و خدادادی زیادی دارد.
کره‌ای با اشاره به ضرورت شکل‌گیری رویکرد و نگاه فرابخشی در سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف کشورمان بیان داشت: برای رسیدن به نقطه مطلوب باید به موانع و ظرفیت‌‌های موجود نگاه درستی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه ایران اسلامی در زمینه‌های مختلف علوم و صنایع گوناگون به معنای واقعی پیشرو است، اظهار داشت: برای رونق بخشیدن به حوزه اقتصاد کشورمان نیز می‌توان نقش‌آفرینی کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به ضرورت همکاری بین دستگاه‌‌های اجرایی مختلف اشاره کرد و بیان داشت: در صورت تعامل و همراهی مسئولان نهادهای مختلف می‌توان در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی و معدنی موفقیت‌های لازم کسب کرد.
*ضرورت استفاده از فرمول‌های بهره‌وری مدیریت منابع آب در آذربایجان غربی
معاون توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی گفت: استفاده از فرمول‌های بهره‌وری مدیریت منابع آب در این استان باید مورد توجه قرار گیرد.
نادر صفرزاده دراین نشست ، اظهار داشت: ایران اسلامی یکی از کشورهای کم آب به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه کشورمان در شاخص برخورداری از جمعیت، هفدهمین کشور، در مساحت و ابعاد جغرافیایی، هجدهمین کشور بوده و برخورداری از ذخایر نفت، گاز و صنعت رتبه عالی دارد، گفت: اما ایران اسلامی کشور کم‌آب به شمار می‌رود.
صفرزاده با اظهار به اینکه در راستای استفاده درست و بهینه از منابع آب کشورمان گام برداریم، اضافه کرد: شرکت‌های آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی و … باید به این موضوع توجه کنند.
معاون استاندار آذربایجان غربی با اظهار به اینکه ثروت نهفته در معادن استان را هرگز نباید به ثمن بخس بفروشیم، ادامه داد: ضمن صرفه‌جویی در منابع موجود، در صورت بهره‌برداری نیز باید برای تولید ثروت برنامه‌ریزی کرد.
وی با اظهار به اینکه در صورت بهره‌برداری از منابع طبیعی و ذخایر معدنی می‌توان بر معضل اجتماعی بیکاری نیز غلبه کرد، اظهار داشت: استان ما ظرفیت کافی برای اشتغالزایی در زمینه‌های مختلف دارد.
*ضرورت جذب اعتبار»طرح ارزیابی اثرات زیست‌محیطی« در آذربایجان غربی
مدرس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: اعتبار طرح ارزیابی اثرات زیست‌محیطی در آذربایجان غربی در حال تکمیل مطالعات و تحقیقات است، ولی تاکنون اعتبار برای این پروژه جذب نشده است.
راضیه لک نیز در این نشست اظهار داشت: دلیل اصلی وضعیت کنونی دریاچه ارومیه کاهش نزولات جوی نیست.
مدرس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی عامل انسانی را در وضعیت بحرانی دریاچه نیمه جان ارومیه تاثیرگذار دانست، گفت: در این زمینه میزان تاثیر عوامل مختلف مانند اقلیم، احداث سدها و پل میانگذر باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.
وی با ابراز تاسف از اینکه کاهش سطح آب دریاچه ارومیه را هم اکنون شاهد هستیم، متذکر شد: در سالیان نه چندان دور این دریاچه وسعت عظیمی داشت، که در طول ۲۰ سال گذشته وسعت آن کاهش یافته است.
لک با اظهار به اینکه بخش جنوبی دریاچه ارومیه در فصل تابستان خشک است، ادامه داد: بحران‌های مختلف در بازه‌های زمانی گوناگون رخ داده، ولی با گذشت زمان و تحت‌تاثیر برخی عوامل شرایط عادی حکمفرما شده، اما متاسفانه در حال حاضر به شرایط اولیه بر نمی‌گردد.
وی به تدوین طرح ارزیابی اثرات زیست‌محیطی در آذربایجان غربی اشاره کرد و بیان داشت: مشاوران و کارشناسان در حال تکمیل مطالعات و تحقیقات خود در این زمینه هستند، ولی تاکنون اعتبار برای این پروژه جذب نشده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


سه − 2 =