یک مسئول اعلام کرد

تجهیز ۵۲ درصد از مزارع چغندرقند آذربایجان‌غربی به سیستم آبیاری نوین

تجهیز ۵۲ درصد از مزارع چغندرقند آذربایجان‌غربی به سیستم آبیاری نوین

آرازآذربایجان،معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سطح زیر کشت چغندر قند استان ۳۰ هزار و ۶۰۰ هکتار است که ۵۲ درصد از اراضی مجهز به سیستم آبیاری نوین از جمله بارانی و نوار تیپ است.
علی دیانتی افزود: در راستای تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب اجرای پروژه کشت متراکم (۵۰ در ۲۵) در سطح ۳۹۵ هکتار و اجرای روش کشت (۶۰ در۴۰) در سطح ۶۱۰ هکتار در مجموع با بیش از هزار هکتار در دست اجرا است.
وی با اشاره به کشت نشایی در سطح ۱۰ هکتار، ادامه داد: از مجموع ۳۰ هزار و ۶۰۰ هکتاراز اراضی تحت کشت نیز آبیاری تیپ در مزارع چغندرقند در سطح ۹۸۰ هکتار اجرا می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به مسایل ومشکلات این حوزه، گفت: محدودیت منابع آبی بخصوص در اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بالارفتن قیمت تمام نهاده ها وهزینه کارگرو ماشین آلات از جمله این مشکلات است.
دیانتی درباره اهداف وبرنامه ها گفت: توسعه کشت در شمال استان، تغییر سیستم آبیاری از روش بارانی به تیپ، با ارائه تسهیلات و یا پرداخت یارانه به کشاورزان جهت توسعه روش آبیاری، اصلاح و مدرن نمودن ماشین آلات به ویژه ماشین آلات برداشت در دستور کار است.
دیانتی با اشاره به پیش بینی تولید نزدیک به ۲ میلیون تنی چغندرقند در سال جاری گفت: متوسط تولید چغندرقند کشور در هکتار ۵۵ تن و در استان ۶۲ تن است، اما کشاورزان پیشرو استان در اراضی زراعی خود تا ۱۸۰ تن در هکتار نیز موفق به تولید شدند که بیانگر ظرفیتهای موجود برای بهره وری از منابع آب و خاک است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: ۱۴ هزار هکتار از اراضی زیر کشت محصول چغندر قند در زیر حوضه دریاچه ارومیه بوده و به صورت قرار دادی کشت شده است.
دیانتی گفت: ارقام کشت شده شامل، پیرولا، پرفکتا، آناکوندا و انواع بتاسید است که اغلب در شهرستانهای، پیرانشهر، میاندواب، نقده و بوکان کشت می شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۷ ب.ظ

دیدگاه


4 × پنج =