تب برندپوشی واورجینال‌های تقلبی در بازار

تب برندپوشی واورجینال‌های تقلبی در بازار

گروه اقتصادی : هنوز اروپایی‌ها نیامده‌اند اما برندهایشان در ایران جاخوش کرده‌اند. مغازه‌های شیک با برندهای مطرحی که اگرچه به ظاهر کالای اورجینال می‌فروشند، تقلبی‌هایی هستند که تنها نام یک برند معتبر را یدک می‌کشند. مدت ها است که خیابان هارا فروشگاه های شیک و برندهای مطرح اروپایی اشغال کرده اند. تازگی ها ترک ها هم به آن اضافه شده اند اما همین مغازه های شیک و گرانقیمت، همه چیز را برای فریب مشتریان آماده کرده اند. از دکوراسیون و اجناس با آب و رنگ های چشم نواز گرفته تا فروشندگان و صد البته مشتریانی خاص. کافی است یک روز سری به این مغازه ها بزنید تا حال و روزشان را به خوبی متوجه شوید.
»اورجینال« های تقلبی که حتی خواندن قیمت هایشان ممکن است باور کردنی نباشد. معلوم نیست به تومان قیمت گذاری شده اند یا به ریال.
گویا هنوز اروپایی ها نیامده اند، برندهایشان در ایران جا خوش کرده اند؛ فروشگاه هایی که گاه هیچ نام و نشانی در سایت های اصلی این برندها ندارند و اگر باهوش باشید قبل از خرید، سری هم به سایت و مراکز نمایندگی این برندها در کشورهای مختلف دنیا بزنید، هیچ ردپایی از نام و آدرس فروشگاه های شمال شهر تهران در آنها نخواهید یافت اما زرق و برقشان کافی است که جیب شما را نشانه گیرد و به بهانه خرید یک برند به ظاهر اورجینال، پول گزافی را از شما به یغما برد
چند سالی است که تب خرید از برند و برندپوشی، در میان جوانان ایرانی بالا گرفته و هر کس که لباس های به اصطلاح مارک و صاحب برند به تن کند، از ارزش بیشتری در جامعه برخوردار است اما اینکه چرا مردم ایران اینگونه شده و رو به مدگرایی آورده اند را باید در ریشه های اجتماعی این حرکت دنبال کرد.
فروشگاه هایی که اکنون این کالاها را به فروش می رسانند، اغلب اجناس مورد نیاز خود را از طریق واسطه هایی تهیه می کنند که نمونه های تقلبی، اما با کیفیت را از کشورهای اطراف به صورت قاچاق وارد کرده و با قیمت نه چندان پایینی به صاحبان این مغازه ها می فروشند و علیرغم اینکه قیمت این کالاها چندان پایین هم نیست، اما همیشه مشتریان خاص خود را هم دارد، این در حالی است که برخی از برندها آنقدر قیمت بالایی برای برخی از کالاهای خود دارند که شاید خرید یک تکه از لباس یا یک جفت کفش آنها، با حقوق یک کارگر ایرانی هم برابری می کند.به عنوان مثال، خرید یک پالتو ساده از یک برند مطرح اروپایی که البته در اصل بودن یا نبودن کالا شک و تردیدهای بسیاری وجود دارد، گاه با تخفیف ۷۰ درصدی که از سوی فروشگاه های برند مطرح می شود، به ۵۰۰ هزار تومان هم می رسد یا برخی از کتانی ها و کفش های برندهای خاص، گاه قیمتی میلیونی دارند. البته این در مورد کت و شلوار و پیراهن و تی شرت های برخی از برندهای خاص هم مثال زدنی است.اما نکته اینجا است که در میان این فروشگاه های پر زرق و برق با برندهای خارجی؛ کمتر فروشگاهی با برند ایرانی با این سبک و کیفیت به چشم می خورد و حتی برخی از تولیدکنندگان ایرانی کالاهای با کیفیت که اغلب در صنف پوشاک هم فعال هستند، ترجیح می دهند تولیدات با کیفیت خود را با یک برند خاص با نامی خارجی به بازار عرضه کنند تا بلکه اقبال تب برندگرایی در ایران، شامل حال کالاهای تولیدی آنها نیز بشود و بتوانند مشتریان خاص خود را جلب کنند.
یک کارشناس اقتصادی معتقد است که آنچه امروز تب خرید کالاهای برند خارجی را در میان ایرانیان داغ کرده، نگاه نادرست به کالاهای ایرانی است در حالی که ایران در بسیاری از این کالاها در دنیا، صاحب برند است، یعنی بهترین کفش ایتالیایی که با چرم خاص تهیه شده است، چرم ایرانی را در خود جای داده و با ظرافت و کیفیت خارجی و البته برندهای خارجی، وارد بازار ایران شده است.وی می افزاید: باید نگاه نادرست مردم درباره کیفیت کالای ایرانی را اصلاح کرد و کاری نمود که وقتی نام برندهای ایرانی می آید، هم معنی کالای با کیفیت باشد، البته این کار باید به صورت ریشه ای و فرهنگی هم اصلاح شود و این دیدگاه که کالای ایرانی بی کیفیت است، از دید مردم بیرون رود.به گفته شافعی، تولیدات ایرانی در بسیاری از کشورهای دنیا مورد توجه است در حالی که در بازار داخلی جایگاهی ندارند و متاسفانه تبلیغات رو به افزایش غرب درباره مدگرایی و برندهای مطرح، جوانان ایرانی را مشغول خود کرده است در حالی که به نظر می رسد رشد مصرف کالاهای ایرانی یک معادله سه وجهی است.
از یک سو، تولیدکنندگان باید کیفیت و شاخص های نوین ذائقه مشتری را در کالاهای تولیدی خود رعایت کنند و از سوی دیگر، دولت نیز بسترهای کسب و کار بخش خصوصی را برای تحقق چنین هدفی آماده کند.وی اظهار کرد: سرانجام این مردم هستند که باید به تولیدات کشورشان تعصب داشته باشند و تا آنجا که ممکن است تحت تاثیر تبلیغات گمراه کننده درباره این که کالای ایرانی بی کیفیت است، قرار نگیرند.
یک کارشنالس دیگر در این مورد می گوید: در حالی این روزها توجه همه دولتمردان به ضرورت توجه به کالاهای تولید داخلی جلب شده است که کالای خارجی، تمام زمان های تبلیغات رسانه های ایرانی را پر کرده است و مردم نیز به این باور رسیده اند که کالای خارجی از کیفیت مناسب تری برخوردار است، در حالی که برخی از همین کالاهایی که در قالب برندهای خارجی عرضه می شوند، تولیدات ایران هستند.
وی می افزاید: بازنگری در تعرفه ها شرایط را برای کاهش واردات اجناس لوکس فراهم کرده، در حالی که مشکل اصلی در قاچاق بالای این محصولات است که متاسفانه در حال حاضر در کشور غوغا می کند. البته دولت باید برنامه ریزی دقیقی برای حمایت از تولیدات داخلی داشته باشد تا زمینه برای تولید کالاهای با کیفیت نیز فراهم شود، این در حالی است که باید عطش بازار نسبت به کالاهای با کیفیت را نیز پاسخ داد، چراکه در غیر این صورت، جلوگیری از ورود کالا به صورت رسمی و عدم عرضه کالاهای با کیفیت و مطابق با سلیقه روز جامعه، راه را برای قاچاق هموار می سازد.
رئیس مجمع عالی واردات ضمن تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری در تولید داخلی با کیفیت، معتقد است: باید بر روی تجارت و تولید داخل سرمایه گذاری شود تا بتوان پاسخگوی نیاز جامعه بود.
در این میان برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که دولت می تواند از خریداران این کالاهای لوکس مالیات های سنگین دریافت کند و در مقابل، مالیات دریافتی را در بخش تولید کشور هزینه کرده تا تولید داخلی با کیفیت رونق گیرد و از سوی دیگر، خرید از این برندها که گاه اجناس آنها اصل هم نیستند، برای مردم با صرفه نباشد، در این صورت است که می تواند علاوه بر اینکه بازار را در انتخاب آزاد گذاشت، اما از تولید داخلی با کیفیت نیز حمایت کرد تا این تولیدات همپای همتایان خود، وارد بازار شده و به رقابت بپردازند.
آنگاه مشتری حق انتخاب دارد، کالای وطنی بخرد و به تولید ملی خود کمک کند یا مالیات گزاف بدهد و جنس خارجی را به خانه خود ببرد، این در حالی است که شناسایی این مغازه های لوکس و برنددار نیز چندان کار سختی نیست و دولت می تواند به راحتی از خریداران و فروشندگان این کالاهای خارجی که به نوعی بازار ایران را نیز تحت الشعاع خود قرار می دهند، مالیات گزاف دریافت کرده و همین منابع مالی ناشی از مالیات را به سمت تولید با کیفیت هدایت کرده و از تولیدکنندگانی که کالاهایشان یارای رقابت با این کالاهای صاحب برند را دارد، حمایت کند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۸:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


9 − هفت =