دو سناریو برای دولت و سهامداران بورس

دو سناریو برای دولت و سهامداران بورس

مریم فکری
گروه اقتصادی: در شرایط کنونی هیجان ناشی از تنش های سیاسی همچنان در بازار وجود دارد بعد از فروکش کردن آن بار دیگر دولت باید سراغ مسائل بنیادی برود.
در چند وقت اخیر بازار نه در منفی‌ها شرایط پایداری داشته و نه مثبت‌های آن توانست خیلی دوام بیاورد از همین رو به نظر در شرایط فعلی ابهام بیشتری دارد و سهامداران نسبت به آینده سردرگم هستند. از طرف دیگر گزارش‌ها تا حدودی نتوانستند یک موج کوتاه پایدار در بازار تک ایجاد کند و اخبار تجدید هم خیلی موثر نشده است در مقابل شوک‌های سیاسی افزایش یافته است به همین دلیل فعلا در بازار خبری نیست و بعد از خارج شدن هیجان منفی به عوامل اقتصادی مثبت قوی‌تر و پایدارتر برای اثرگذاری در بازار نیاز داریم.
به گفته شهیر محمدنیا در زمان تنش ها قیمت دلار افزایش می یابد که اثری تورمی دارد اما واکنش بازار سهام به این تورم معکوس است، در واقع با افزایش درگیری های سیاسی و جنگ قیمت دلار بالا می رود و بورس افت می کند بعد از مدتی هر دو راه رفته را اصلاح می کنند و به نقطه قبلی خود برمی گردند
شهیر محمدنیا کارشناس بازار های مالی با اشاره به اینکه دارایی های مانند سهام جزو دارایی های ریسکی به حساب می آیند و تحت تاثیر اتفاقات تروریستی، جنگ و… تحت تاثیر قرار می گیرند، گفت: اما با توجه به اینکه داعش مسئولیت این بمب گذاری را به عهده گرفته و مربوط به کشورهای متخاصم نبود. اما به طور کلی واکنش بازارهای مالی به جنگ هیجانی و کوتاه مدت است، برای نمونه در زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین قیمت کامودیتی‌ ها، نفت، طلا و … به صورت هیجانی افزایش یافت و بعد از آن وارد اصلاح شد.
شهیر محمدنیا با بیان اینکه بیش واکنش بازارهای مالی تحت تاثیر جنگ ناشی از ویژگی های پول است که به دلیل ترسو بودن در شوک های سیاسی وارد بازارهای امن تر می شود، افزود: در واقع در آغاز یک جنگ و شوک سیاسی به دلیل اینکه ابعاد آن مشخص نیست سرمایه ها وارد بازارهایی همچون دلار و طلا می شوند تا در صورتی که ابعاد جنگ گسترده بود سرمایه ها آسیب نبیند، اما بعد از مدتی که ابعاد جنگ مشخص شود شاهد تغییر بازارها هستیم.
او با تاکید بر اینکه حادثه تروریستی کرمان روز چهارشنبه اتفاق افتاد و از آنجایی که دو روز بازار تعطیل بوده از هیجانات منفی کاسته شده است، تصریح کرد: به همین دلیل پیش بینی می شود که روز شنبه معاملات خیلی منفی نباشد اما اگر ابعاد درگیری و تنش با اسرائیل بالا بگیرد روی بازار سهام حتما تاثیر منفی می گذارد.
محمدنیا با اشاره به اینکه در زمان تنش ها قیمت دلار افزایش می یابد که اثری تورمی دارد اما واکنش بازار سهام به این تورم معکوس است، تصریح کرد: در واقع با افزایش درگیری های سیاسی و جنگ قیمت دلار بالا می رود و بورس افت می کند بعد از مدتی هر دو راه رفته را اصلاح می کنند و به نقطه قبلی خود برمی گردند.
او افزود: اگر تنش ها ادامه دار شوند به نسبت افزایش قیمت دلار، بازار سهام هم رشد خواهند کرد: به طور قطع در واکنش به ریسک های سیستماتیک سهامداران نمی توانند کاری بکنند و تنها با تنوع بخشی به پرتفوی خود و خرید صندوق های طلا و همچنین صندوق های درآمد ثابت اثر نوسانات ناشی از ریسک های سیستماتیک را می توانند جبران کنند.
محمد نیا تاکید کرد: سهامدارانی که برای میان مدت و بلندمدت در بازار سهام سرمایه گذاری کرده اند نباید حتی در زمان تنش ها هم نگرانی داشته باشند چون در ادامه مسیر شرایط دوباره به روند عادی لازمی گردد. همگان بر این عقیده‌اند تثبیت قیمت‌ها در نرخ ارز در شرایط حال حاضر در دستور کار بانک مرکزی و دولت قرار گرفته و با هر توانی که شده می‌خواهند این نرخ باقی بماند، از طرف دیگر تورم ۴۰ درصدی کشور، دلار را در مقابل سایر کالاها ارزان‌تر کرده و کم کم فضا برای جولان این موضوع افزایش پیدا می‌کند.
سیاست انتشار اوراق و کنترل تورم
همچنین گزارش وضعیت تراز تجاری حکایت از این دارد که واردات روز به روز تقویت و به صرفه‌تر و در مقابل صادرات تضعیف می‌شود و این موضوع خود را در تراز منفی بی‌سابقه کشور نشان می‌دهد دولت در حال حاضر همه این موارد را نادیده گرفته و کنار گذاشته است و فقط به تثبیت فکر می‌کند البته نیم نگاهی هم به کسری بودجه شد دارد اما در حال حاضر با اوراق به دنبال جبران آن است که اثراتی روی جریان پول دارد.
کامران ندری معتقد است که تثبیت نرخ ارز ناشی از سیاست کنترل بر بازار است و این موضوع می تواند ریسک فشرده شدن نرخ ارز و بعد جهش را به همراه داشته باشد، به همین دلیل سیاست ها باید در راستای کنترل تورم و متعادل کردن بازارها پیش برود
کامران ندری کارشناس اقتصادی درباره تثبیت نرخ ارز در شرایطی که تورم در کشور همچنان بالاست، گفت: این تثبیت نرخ ارز ناشی از سیاست کنترل بر بازار است و این موضوع می تواند ریسک فشرده شدن نرخ ارز و بعد جهش را به همراه داشته باشد، به همین دلیل سیاست ها باید در راستای کنترل تورم و متعادل کردن بازارها پیش برود.
او درباره تاثیر انتشار اوراق قرضه برای جبران کسری بودجه نیز افزود: در شرایط کنونی سیاست دولت کنترل اثرات تورمی نقدینگی است، به همین دلیل بخشی از نقدینگی موجود در بازارها را از طریق اوراق، نظام پولی جمع آوری کرده است، به همین دلیل احتمالا زمان اصلاح بازار سرمایه تا زمانی که انتشار اوراق وجود دارد ادامه یابد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از بازار، در شرایط کنونی هیجان ناشی از تنش های سیاسی همچنان در بازار وجود دارد بعد از فروکش کردن آن بار دیگر دولت باید سراغ مسائل بنیادی اقتصادی بیاید که اثرات و تبعات پایدارتری بر بازار و اقتصاد دارد. بر همین اساس چشم انداز موجود حکایت از این دارد که دولت دو مسیر را بیشتر در پیش ندارد یا نرخ ارز را متعادل با تورم و تنظیم کرده و پیش ببرد که در این حالت نرخ ارز نیما و احتمالاً نرخ ارز بازار آزاد با شیبی آرام و ملایم رشد خواهد داشت یا سراغ همان سناریو کنترلی خواهد رفت یعنی سرکوب و عدم تن دادن به نظام بازار و سپس احتمالاً جهش‌های ارزی در مقطع کوتاه رخ می دهد. به نظر چه مسیر اول باشد چه مسیر دوم نتیجه یکیست و ارز در محدوده اصلی خود قرار خواهد گرفت و نمی‌تواند در بلندمدت این نرخ را ثابت نگاه داشت.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۸:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


+ هشت = 14