بیش از ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آذربایجان‌غربی به کشت پاییزه اختصاص یافت

بیش از ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آذربایجان‌غربی به کشت پاییزه اختصاص یافت

آرازآذربایجان، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۵۰۹ هزار هکتار زمین در استان به کشت پاییزه اختصاص یافته که ۱۰۹ هزار هکتار زیر کشت محصولات آبی و حدود ۴۰۰ هزار هکتار زیر کشت محصولات دیم قرار گرفته است.
علی دیانتی افزود: از این میزان، ۳۰۳ هزار هکتار زمین زیر کشت گندم دیم رفته و بقیه هم مربوط به محصولات دیگر شامل جو، کلزا، حبوبات، دانه های روغنی و نباتات علوفه ای است.
وی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر در مزارع آذربایجان غربی، کشت نخود، کاملینا و گلرنگ و علوفه به صورت انتظاری همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: مقرر شده تا ۳۵۰ هزار هکتار از زمین های زراعی آذربایجان غربی تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار گیرد که تاکنون از این میزان سطح ابلاغی ۲۱۴ هزار هکتار محقق شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از مجموع سطح ابلاغی برای کشت دیم گندم ۱۸۷ هزار هکتار در قالب طرح جهش تولید در دیم زارها اجرا می شود که ۱۰۰ درصد این هدف محقق شده است.
دیانتی بیان کرد: برنامه ابلاغی در این طرح برای کشت نخود نیز ۷۰ هزار هکتار است که از ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و در زمینه کشت نباتات علوفه ای هم یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار زیر کشت قرار گرفته که ۱۰ درصد برنامه ابلاغی است.
وی ادامه داد: طبق برآوردهای صورت گرفته، یک هزار و ۳۳۴ روستا در اجرای این طرح مشارکت دارند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در این راستا ۱۳ هزار و ۷۰۵ تن بذر گندم گواهی شده، مادری و پرورشی و ۳۷۵ تن بذر جو گواهی شده خریداری شده است.
وی با اشاره به اینکه در کشت پاییزه ۱۱ هزار تن بذر گندم گواهی شده و ۱۵۷ تن بذر جو توزیع شده است، اظهار کرد: در مجموع از سطح زیر کشت محصولات زراعی در قالب طرح جهش تولید در دیم زارها حدود ۳۳ هزار هکتار زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.
دیانتی بااشاره به توزیع بیش از ۴۳ هزار تن انواع کودهای یارانه ای بین کشاورزان مشارکت کننده در طرح جهش تولید در دیم زارها افزود: در کشت پاییزه امسال حدود ۳۲ هزار تن کود اوره، بیش از ۱۲ هزار تن کود فسفاته، هزار و ۵۰۰ تن کود پتاسه در بین زارعان توزیع شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کمبود بذر اصلاح شده برای نخود پاییزه ،بالا بودن هزینه تولید در حبوبات به دلیل کمبود و گرانی علف کشهای اختصاصی، کمبود ماشین آلات در برداشت حبوبات، عدم پرداخت به موقع خسارتها ازسوی صندوق بیمه و متناسب نبودن سطوح برنامه ابلاغی با پتانسیلهای موجود در شهرستانها از مواردی است که نیازمند توجه مسئولان هستیم.
آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است. سالانه ۶.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در استان تولید می شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱:۲۰ ب.ظ

دیدگاه


9 − = دو