بچه¬ها را لک لک های مهربان برای مادرها می آورند

بچه¬ها را لک لک های مهربان برای مادرها می آورند

گروه خانواده وسلامت:وقتی کوچولو باشیم و از پدر یا مادرمون سوال کنیم که “بچه ها از کجا میان” ، خوب پدر و مادر معمولا هنگ می_کنند ! و نمی دونن چی بگن. خلاصه این می_شه که می_گن بچه ها رو لک لک های مهربون برای مامان ها میارن و بهشون میدن… اما آیا می دونید چرا این داستان بنام لک لک ها رقم خورده؟
در بسیاری از فرهنگ ها ، لک لک نشان دهنده باروری، بهار و موفقیت است. در زمان رومی ها (و همچنان در هلند)، اگر یک لک لک در سقف لانه کسی خانه درست می کرد، آن را به عنوان یک برکت و و رحمت در نظر می گرفتند و به معنای عشق بی پایان در آن خانه بود.
برخی بر این باور بودند که یک لک لک می‌تواند یک زن را فقط با نگاه کردن باردار کند. همچنین در آلمان بر این باورند که لک لک ها خوش شانسی میاورند. با توجه به اینکه لک_لک_ها پرواز می_کنند، دسترسی خوبی به دودکش خونه_ها دارند که هم برای بابانوئل خوبه و هم برای آوردن بچه ها.
لک لک ها قدیم در جنگل ها و درختان خانه می ساختند. اما آنها بسادگی به زندگی شهری ما آدم ها عادت کرده اند و حالا معمولا روی بام خانه ها و بخصوص دودکش ها لانه میسازند.
هنگامی که پدر و مادر های اسکاندیناویایی نیاز به یک توضیح مناسب برای “چگونگی وارد شدن بچه ها” لازم داشتند که به فرزنداون بگن آنها داستان لک لکی را که بچه ها را از لوله بخاری میاورد تعریف می کردند.
همچنین قدیما عقیده داشتند که روح کودکان متولد نشده، در باتلاق ها، چشمه ها و برکه ها زندگی می کنند و اینجاها معمولا محل گذر لک_لک ها بودند و لک لک ها این روح های بچه_ها رو می_گرفتند و به مادر آبستنش تحویل می_دادن.در فرهنگ غرب، عکس های لک لک حامل یک کودک در یک بغچه آویزان از منقارش به امری عادی و شناخته شده تبدیل شد. در دهه ۶۰ آمریکا (یعنی حدود ?? سال پیش) یک شرکت برای تبلیغ خیارشورهایش، از تصویر زنی حامله استفاده کرد که ویار خیارشور دارد و همان زمان آن شرکت از لوگوی لک لک برای شرکت خود استفاده کرد و بدین صورت، افسانه لک لک ها در آمریکا جاودانه شد. چند سال بعد در انیمیشن دامبو، فیل پرنده، والت دیسنی لک لکی را نشان داد که دامبو را برای مادرش آورد.
همچنین: لک لک ها هر سال پس از مهاجرت دوباره به همان خانه ای بر می گردند که پارسال ساخته بودند و همان خانه را نوسازی و بزرگتر می_کنند تا جایی که گاهی قطر خانه شان به دومتر و نیم هم می رسد.
همچنین بازگشت جفت جفت لک لک ها از سفر، بعنوان نماد وفا در حیوانات شمرده می_شود. (گرچه بعدها تحقیقات نشون داد که اونها هم گاهی جفت خود را عوض میکنند) و اینگونه بود که لک لک ها نماد آوردن بچه ها شدند ….کسانی که به آل اعتقاد دارند، میگویند که باید بالای سر نوزاد تا شش روز یک چاقو یا قیچی گذاشت تا موجوداتی مانند آل به کودک صدمه نزنند. اما این عقاید از کجا می آیند؟
آل یکی از موجودات افسانه‌ای در باور عوام ایران قدیم بوده است. آل به معنی سرخ‌رنگ است. در دانشنامه ها آمده : آل یا زائوترسان موجودی خیالی -افسانه ای بوده است و در گذشته بر این باور بودند که اگر زن تازه زا یا نوزاد را تنها بگذارند آل آمده و به او صدمه میرساند.
آل بصورت موجودی نامریی به شکل زنی لاغر توصیف شده. میگویند آل از چیزهای فلزی نوک تیز می‌ترسد. همچنین زائو و کودک تا شش روز نباید تنها بمانند. گفته شده بهتر است در زمان تنها بودن نوزاد، قرآنی را دربالای سرش بگذارند.
تا آنجا که ما تحقیق کردیم، کلیه منابع می_گویند که این داستان خرافات است. اما تنها نگذاشتن نوزاد و مادرش تا یک هفته و مراقبت از آنها امری است که می تواند به تامین سلامت نوزاد و مادری که تازه فرزندی را به دنیا آورده کمک کند.در زمان های قدیم، شاید از نیم قرن پیش، که مشکلات بهداشتی و بیماری در ایران زیاد بوده است، مادر در اواخر بارداری یا پس از زایمان دچار توهماتی می شده است که هنوز نیز این توهمات در بسیاری از زنان باردار دیده می_شود. این توهمات امروزه در دسته بیماری سایکوز پس از زایمان جا می_گیرد که حتی احتمال خودکشی مادر نیز در آن وجود دارد.
اما در قدیم چون چنین علمی درباره اینگونه افسردگی ها یا بیماری های پس از زایمان وجود نداشته است و گاهی توهمات زائو باعث تولید چنین خرافاتی می شده است.
سایکوز پس از زایمان یا هزیان، بصورت افکار خودکشی وبچه کشی در مادران تشخیص داده می_شود. میزان شیوع آن، یک در هر هزار تولد است و در حدود ۵۰% ، در زایمان های اول خود را نشان میدهد و حدود ۵۰% مادران که دچار این عارضه می_شوند، دارای سابقه خانوادگی اختلالات خلقی می‌باشند. این بیماری گاهی در مورد مردان هم امکان بروز دارد که پدر فکر می_کند نوزاد جای او را گرفته است.زایمان یک دوره پر استرس برای زنان است که منجر به بیماری های افسردگی و روان پریشی می‌شود.
به همین دلیل در درمان سایکوز پس از زایمان معمولا از داروهای ضد افسردگی یا داروهای قوی تر استفاده می‌شود. البته در صورتی که زن باردار نباشد یا مادر شیره نباشد. همچنین توجه خانواده و همسر می تواند بسیار کمک کننده باشد. اما اگر مادر دچار این عارضه شده است باید نوزاد را از مادر تا زمان بهبود دور نگه دارند تا سلامت نوزاد تامین شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


6 + پنج =