بی‌سوادی چالش پیش‌روی توسعه آذربایجان‌غربی

بی‌سوادی چالش پیش‌روی توسعه آذربایجان‌غربی

گروه گزارش: در حال حاضر آذربایجان‌غربی با وجود بیش از ۱۹۵ هزار بی‌سواد در رتبه پایین کشوری قرار دارد، رتبه‌ای که نشان می‌دهد این استان با ضعف جدی در این حوزه مواجه است.
کمبود فضای آموزشی، کمبود کلاس درس و تراکم بالا به همراه فرسوده بودن برخی از مدارس و کلاس‌های درس در کنار بالا بودن آمار بی‌سوادی در روستاهای استان از مشکلاتی است که سال‌ها است آموزش و پرورش استان با آن دست و پنجه نرم می‌کند.قرار گرفتن استان در رتبه‌های آخر شاخص بی‌سوادی کشور نشان دهنده مشکل و ضعف جدی در این بخش است که به دلیل اهمیت آن سایر بخش‌های استان در توسعه را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد شاخصی که نمی‌توان به راحتی از آن کنار گذر کرد.
کشاورزی بودن استان به دلیل کمک کودکان به خانواده‌ها به همراه مرزی بودن استان و نیاز به فرهنگ سازی خانواده برای رغبت فرزندان بازمانده از تحصیل برای فراگیری علم در کنار بی توجهی مسئولان در سال‌های گذشته این مشکل را دامن زده که ریشه کن کردن آن به زمان و توجه زیاد و جدی تر نیاز دارد.هر چند براساس اعلام مسئولان آذربایجان غربی هم اکنون ۱۹۵ هزار بی‌سواد در استان شناسایی شده است، اما کارشناسان این بخش معتقدند آمارهای بی‌سوادی استان بیش از اینها است؛ آمارهایی که به هیچ وجه با هم هم‌خوانی ندارند.
لزوم برنامه ریزی دقیق برای بهبود سواد آموزی در آذربایجان غربی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با ترسیم وضعیت خوب استان در زمینه سوادآموزی سه شنبه شب در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی آذربایجان‌غربی گفت: بحث سوادآموزی در آذربایجان غربی نهادینه شده و امیدواریم روزی شاهد ریشه کنی کامل بی سوادی در استان باشیم.علی مصطفوی با اشاره به اهمیت افزایش سطح سواد عمومی جامعه به ویژه در سطح استان، گفت: دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران در طول چند دهه گذشته خدمات بسیاری برای افزایش سطح سواد عموم به ویژه در مناطق مرزی انجام داده است.
وی با تاکید بر افزایش سوادآموزی در استان و لزوم کمک دستگاه‌های مربوطه به آموزش و پرورش آذربایجان غربی، خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش به تنهایی قادر به انجام چنین مأموریتی نیست و ضروری است دستگاه‌های اجرایی استان در این امر به آموزش و پرورش کمک کنند.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یک هشتم مرزهای ایران اسلامی در استان واقع شده بیان کرد: در طول بیش از چهار دهه که از عمر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی سپری شده خدمات شاخص و قابل قبولی برای افزایش سطح سواد عمومی در مناطق مرزی استان ارائه شده است.وی برنامه ریزی دقیق برای افزایش سطح سواد در استان را لازم دانست و یادآور شد: برنامه ریزی درست و مدون در افزایش سطح علمی و دانش جامعه نقش به سزایی دارد. همچنین افزایش سواد در افزایش درآمد خانواده‌ها و جامعه تأثیر مثبتی دارد.
مصطفوی با تاکید بر لزوم ریشه کنی بیسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، گفت: باید با برنامه ریزی نسبت به تحقق این هدف تا پایان برنامه ششم توسعه تلاش کنیم. همچنین نظارت و رصد برنامه‌های سواد آموزی به منظور کیفیت بخشی به فعالیت‌های این حوزه از اهم وظایف گروه بهبود کیفیت سواد آموزی است.وی یادآور شد: با تلاش‌های صورت گرفته در استان آذربایجان_غربی طی سال‌های اخیر، در حال حاضر بیش از ۹۲٫۸ درصد جامعه هدف نهضت سوادآموزی در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال با سواد هستند.
۱۹۵ هزار بی‌سواد در آذربایجان غربی شناسایی شده است
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی نیز در این نشست با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری کشور در سال ۱۳۹۵ افزون بر ۱۹۵ هزار نفر بی‌سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان وجود دارد افزود: جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان ۲ میلیون و ۱۱۱ هزار نفراست که از این تعداد ۱۹۵ هزار و ۶۵۵ نفر بی‌سواد هستند.مهین منافی با بیان اینکه نرخ بیسوادی در بین مردان استان ۹۵٫۱ درصد و در بین زنان ۸۶٫۲ است ادامه داد: برای رسیدن آذربایجان غربی به میانگین باسوادی کشور باید چهار درصد رشد کرد.
وی ادامه داد: نرخ باسوادی استان در گروه سنی هدف طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ حدود ۸۷٫۵ بوده است که این رقم در سال ۹۵ به ۹۰٫۷ درصد ارتقا پیدا کرده است که نشان دهنده رشد ۳٫۲ درصدی نرخ باسوادی در طی ۵ سال گذشته است.منافی کسب رتبه شش کشوری در جذب و تحت پوشش قرار دادن جمعیت بی سواد استان را موفقیت برای استان بیان کرد و گفت: درصد بی‌سوادی مردان استان در قبل از انقلاب نزدیک به ۶۱٫۷ بوده که این رقم بعد از انقلاب با رشد ۳۳٫۴ درصدی به ۱٫۹۵ ارتقا پیدا کرده است که در این میان پوشش سواد زنان استان از ۳۵٫۳ قبل از انقلاب به ۸۶٫۲ درصد که میانگین رشدی حدود ۵۰٫۷ درصدی را نشان می‌دهد.
تا سال ۱۴۰۳ بی‌سوادی در آذربایجان غربی ریشه کن می‌شود
معاون سواد آموزی استان نیز در خصوص جایگاه استان در شناسایی و جذب بی سواد در مقایسه با سایر استان‌های کشور، گفت: با عملکرد خوب استان در پوشش بی سوادی توانستیم رتبه دوم کشوری را در میزان جذب حجم ابلاغی سال ۹۸ کسب نموده و با رشد ۲٫۱ درصدی نرخ باسوادی طی سه سال اخیر، در مجموع شاخص‌های ۲۰ گانه سواد آموزی نیز با نمره خوب بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفته ایم.علی اکبر صمیمی ابراز امیدواری کرد تا سال ۱۴۰۴ با همکاری استانداری و سایر نهادهای مرتبط بتوانیم با به صفر رساندن بی سوادی در گروه سنی ۱۰-۴۹ سال ریشه بی سوادی در استان خشکانده شود.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی از شناسایی بیش از ۳۹ هزار اولیای بی سواد در استان طی سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته و طبق آخرین آمار ۳۹ هزار و ۶۷۸ اولیای بی سواد در استان شناسایی شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۷۰ هزار دانش آموز در سطح آذربایجان غربی تحصیل کرده اند، خاطر نشان کرد: در زمان ثبت نام دانش آموزان، مدیران را ملزم کردیم اولیای دانش آموزان را از نظر میزان سواد بررسی و شناسایی کنند.
صمیمی با تاکید به اینکه اولویت سازمان در سال جاری جذب اولیای بی سواد در حاشیه شهرها باهدف بالا بردن سطح سواد در این مناطق است، تصریح کرد: طبق آخرین آمار دو سوم اولیای بی سواد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی یاد آور شد: ۲۴۶۰ اولیای دانش آموز بی سواد عشایر در استان شناسایی شده که تا افق ۱۴۰۴ باید این تعداد به صفر برسد.
به گزارش اراز آذربایجان به نقل از مهر، صمیمی نرخ باسوادی را در استان در سال‌های اخیر خوب اعلام و افزود: هر چند میزان باسوادی در بین سنین ۱۰ تا ۴۹ سال در استان قابل قبول است ولی برای رسیدن به جایگاه خوب در کشور باید تلاش کرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 1