آراز آذربايجان گزارش مي دهد//

برای احیای دریاچه ارومیه کاری صورت نگرفته جز اینکه باران باریده و آب جمع شده است

برای احیای دریاچه ارومیه کاری صورت نگرفته جز اینکه باران باریده  و آب جمع شده است

گروه گزارش: رییس سابق سازمان حفاظت از محیط زیست و دبیر سابق ستاد احیای دریاچه ارومیه پاسخ مثبتی به این سوال که دریاچه احیا شده است،ندارد.
عیسی کلانتری می‌گوید: اقدامات سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه تقریبا تمام شده اما مساله این است کاری صورت نگرفته جز اینکه باران باریده و آب جمع شده است.
به گزارش آراز آذربایجان،عیسی کلانتری می‌گوید: بله دریاچه آب دارد اما حتی نمک‌های ساحلی هم زیر آب نرفته است، نکته اینجاست که حتی نسبت به ۳ سال پیش در همین زمان، ۲٫۵ تا ۳٫۵ میلیارد متر مکعب میزان آب موجود در دریاچه کمتر شده است وگرنه همین که دریاچه حدود دو میلیارد متر مکعب آب داشته باشد هم کفایت می‌کند برای اینکه بخواهند در آن قایق‌سواری کنند.
این البته در حالی است که علی سلاجقه، رییس سازمان محیط‌زیست ایران در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیأت دولت گفت: «دریاچه ارومیه امروز وضعیت بسیار خوبی دارد.» وی افزود: تالاب‌های اقماری ما از گذشته وضعیت خیلی خوبی داشت، در دریاچه ارومیه مشکلاتی وجود داشت که با توجه به بارش‌هایی که داشتیم و تخصیص حق‌آبه و رهاسازی آب که انجام شد و رهاسازی آب در مواردی از سدها این مشکل تا حدودی حل شد.
حجم آب دریاچه ارومیه به ۲ میلیارد مترمکعب رسید
دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه ،محمدصادق معتمدیان در حاشیه جشنواره فرهنگی ورزشی دریاچه ارومیه که ۲۴ فروردین ماه برگزار شد با اشاره به اینکه حجم کنونی آب دریاچه ارومیه از ۲ میلیارد مترمکعب عبور کرده است، افزود: با توجه به ورودی آب ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه، تاکنون ۶۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه هدایت شده است.
وی ادامه داد: فاز دوم احیای دریاچه ارومیه با مشارکت و همراهی مردم، مدیریت منابع آبی و تغییر الگوی کشت تحقق خواهد یافت.
وی همچنین با اشاره به نقش سفر رییس‌جمهور محترم به آذربایجان‌غربی و تغییرات ساختاری در ستاد احیای دریاچه ارومیه در بهبود وضعیت این دریاچه، خاطرنشان کرد: با حمایت و پیگیری‌های حضرت آیت‌الله رییسی ریاست محترم جمهوری و دولت مردمی سیزدهم، تمامی پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه به شکل هر سه ماه یک‌بار به اتمام رسیده و آخرین پروژه نیز به زودی با انتقال آب از کانال بادین آباد خاتمه می‌یابد.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به برخی از تصمیمات این کارگروه نیز اشاره کرد و افزود: کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه رهاسازی آب از سدهای استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان به سمت دریاچه ارومیه را از آذرماه سال گذشته آغاز کرده و نظارت‌ها بر روند رهاسازی و تأمین حق آبه دریاچه تشدید شده است.
معتمدیان همچنین با بیان اینکه بارندگی‌ها در آذربایجان‌غربی در کوتاه‌مدت و نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: بارندگی‌ها در بلندمدت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۸ درصد افزایش یافته است.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به رویکرد جدید دولت در خصوص توجه به حوزه نرم‌افزاری احیای دریاچه نیز اشاره کرد و یادآور شد: توجه به ابعاد فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه جهت همراهی مردم در دستورکار قرار گرفته است.معتمدیان با اشاره به علاقه وافر مردم به دریاچه ارومیه، افزود: برنامه‌های نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه در راستای مردمی سازی مدیریت منابع آبی، نیازمند فرهنگ‌سازی در این زمینه است.
اتمام طرح ‌های سخت افزاری نجات دریاچه ارومیه
در این میان مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از اتمام تمامی پروژه‌های سخت افزاری نجات دریاچه تا دو ماه آینده خبر داد.
سعید شهند در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی آذربایجان غربی با اشاره به عزم جدی دولت مردمی و انقلابی برای احیای دریاچه ارومیه گفت: برنامه‌های نرم افزاری و سخت افزاری مختلفی برای احیای نگین فیروزه‌ای شمال غرب ایران اجرایی شده و تا دو ماه آینده با تلاش شبانه روزی تمامی پروژه‌های سخت افزاری نجات این دریاچه به اتمام می‌رسد و به این ترتیب با اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته تمامی پروژه‌ها و مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه که تا قبل از دولت سیزدهم نیمه تمام مانده بودند تکمیل و به بهره برداری می رسند.
وی با اشاره به نتایج خوب و مثبت این طرح‌ها و از سوی دیگر بارش‌های بهاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تأمین حداکثری حق آبه، شاهد افزایش سطح تراز و وسعت پهنه آبی دریاچه ارومیه در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته هستیم.شهند با اشاره به رهاسازی‌های به جا و به موقع حقابه دریاچه ارومیه از سدهای استان و سد چراغ ویس سقز واقع در استان کردستان و همچنین رهاسازی آب سد کانی سیب از طریق تونل و کانال انتقال آب به سمت دریاچه ارومیه که برای اولین بار از آخر پاییز سال گذشته و ۲ ماه زودتر صورت گرفته است وضعیت کنونی دریاچه ارومیه را نسبت به ابتدای سال آبی در اول مهرماه و همچنین مدت مشابه در سال گذشته را خوب و مطلوب ارزیابی کرد بیان داشت: با ادامه این روند و همچنین نزولات آسمانی پیش بینی می‌شود وضعیت این دریاچه در سال جاری بهتر از سالیان گذشته باشد.
وی با بیان اینکه وضعیت تالاب‌های اقماری و حیات وحش پارک ملی دریاچه ارومیه نیز مطلوب است، افزود: با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان و با محوریت کارگروه استانی نجات دریاچه ارومیه و سایر دستگاه‌های مرتبط، حق آبه ۱۱ تالاب اقماری دریاچه ارومیه که از تالاب‌های مهم و بین المللی استان در سه شهرستان نقده، مهاباد و میاندوآب هستند بصورت کامل اختصاص یافته و این تالاب‌ها در فصول مختلف سال میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند.
برای احیای دریاچه ارومیه کاری صورت نگرفته
رییس سابق سازمان حفاظت از محیط زیست و دبیر سابق ستاد احیای دریاچه ارومیه پاسخ مثبتی به این سوال که دریاچه احیا شده است،ندارد.عیسی کلانتری می‌گوید: اقدامات سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه تقریبا تمام شده اما مساله این است کاری صورت نگرفته جز اینکه باران باریده و آب جمع شده است.
وی با بیان اینکه مسئولان و یا سخنگوی دولت یا اطلاع دقیقی ندارند و یا متوجه نیستند که چه اتفاقی افتاده، ادامه می‌دهد: از جمله کارهایی که باید صورت می‌گرفت این بود که در فصل زمستان باید دهنه آب‌بر حدود ۱۱۰ رودخانه‌ را می‌بستند که آب وارد دریاچه می‌شد که این کار را نکردند، یا اینکه باید حق‌السهم دریاچه ارومیه از سدها را می‌دادند که فقط ۴۰ درصد از این میزان را داده‌اند، بعد می‌گویند که دریاچه احیا شده است.
کلانتری ادامه می‌دهد: حدود ۴۰۰ میلیون متر معکب آب از رودخانه زاب می‌آید و بقیه هم اگر وزارت نیرو نامردی نکند و رهاسازی کند، آبی باز روانه کند این وضعیت موقتی ادامه پیدا می‌کند، اما واقعیت این است که همین میزان آب با گرمای تابستان بخار می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه این موقع از سال پرآب‌ترین زمان دریاچه ارومیه است و مهم این است که تابستان چه بلایی سر دریاچه می‌آید، می‌گوید: اگر دریاچه ارومیه بعد از پایان شهریور و ابتدای مهر ماه بیش از ۲ میلیارد متر مکعب آب داشت، می‌شود گفت که کارهایی از سوی دولت انجام شده و جواب داده، اما اگر فقط یک میلیارد متر مکعب آب داشت یعنی هیچ کاری صورت نگرفته است.رییس سابق سازمان حفاظت از محیط زیست ادا می‌دهد: اما مشاهدات نشان می‌دهد که کاری صورت نگرفته مثلا سردهنه‌سازی نشده،‌ درحالی که باید هر سال سردهنه بیش از صد رودخانه‌ها که به دریاچه منتهی می‌شوند، بسته می‌شد تا آب وارد دریاچه شود. ضمن اینکه حق‌آبه دریاچه ارومیه هنوز کامل از سدها و وزارت نیرو گرفته نشده و از طرفی چند درصد باقیمانده از کارهای تصفیه‌خانه‌های تبریز که از پروژه‌های احیای دریاچه بود هنوز به اتمام نرسیده است.
کلانتری اظهار می‌کند: حق‌آبه باید در اسفند و فروردین پرداخت می‌شد و تمام می‌شد که انجام نشده این یعنی بارندگی شده و آب باران جمع شده و آب در دریاچه جمع شده و جانی گرفته است.وی تاکید می‌کند که طبق برنامه مصوب کاری صورت نگرفته مثلا کاهش آب کشویرزی از سوی دولت رها رها شده، ترویج بهره‌برداری آب صورت نگرفته و با اینکه کارهای سخت‌افزاری دریاچه ارومیه در دوران آقای روحانی تمام شده و فقط ۲ الی ۳ درصد از کارهای تصفیه‌خانه تبریز مانده، آن هم بعد از دو سال هنوز تمام نشده است.
کلانتری می‌گوید: بله دریاچه آب دارد اما حتی نمک‌های ساحلی هم زیر آب نرفته است، نکته اینجاست که حتی نسبت به ۳ سال پیش در همین زمان، ۲٫۵ تا ۳٫۵ میلیارد متر مکعب میزان آب موجود در دریاچه کمتر شده است وگرنه همین که دریاچه حدود دو میلیارد متر مکعب آب داشته باشد هم کفایت می‌کند برای اینکه بخواهند در آن قایق‌سواری کنند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


7 × = سی پنج