نماينده مردم اروميه در مجلس خبرداد

برآورد خسارت ۷۴۱ میلیارد تومانی در سیل استان های شمال غربی

برآورد خسارت ۷۴۱ میلیارد تومانی در سیل استان های شمال غربی

گروه خبر:نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، از ارائه گزارش کمیسیون متبوعش درباره حادثه سیل به هیئت رییسه و قرائت در نخستین نشست صحن علنی پس از تعطیلات خبر داد. سیدهادی بهادری ، در تشریح نشست فوق العاده امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت:پس از وقوع حادثه سیل در استان های شمال غرب کشور و ماموریت دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، برای بررسی و پیگیری این حادثه توسط کمیسیون عمران کارگروهی به منطقه منطقه اعزام شد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ۱۰ نماینده به همراه رییس کمیسیون عمران از مناطق مختلف سیل زده آذربایجان غربی و شرقی بازدید کردند، افزود:پس از بازدید گزارشاتی از دستگاه های اجرایی دریافت شد، که در نهایت گزارشات جمع بندی شده و جلساتی در استان ها و با حضور استانداران و مسئولان استانی برگزار شد، تا بتوان به جمع بندی نهایی رسید.
بهادری ادامه داد:در نشست فوق العاده امروز وزیر نیرو که به عنوان نماینده دولت در حادثه سیل انتخاب شده و نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه، هلال احمر، هواشناسی، بنیاد مسکن و استاندارهای آذربایجان شرقی و غربی حضور داشتند.
وی با بیان اینکه در نشست مذکور اقدامات صورت گرفته و اقداماتی که در آینده باید انجام شود، بررسی شد، یادآور شد:پیش نویس گزارش کمیسیون عمران هم اکنون تهیه شده و قرار است نمایندگان دستگاه های مختلف تا فردا نظرات و دیدگاه های خود را به کمیسیون عمران ارسال کنند، تا در نهایت گزارش جمع بندی به هیئت رییسه تقدیم شود.
بهادری افزود:احتمالا گزارش کمیسیون عمران پس از ارسال به هیئت رییسه در نخستین نشست صحن علنی مجلس قرائت می شود.
وی با بیان اینکه بر اساس آخرین برآوردها تاکنون ۳۲۳ میلیارد تومان در آذربایجان شرقی و ۴۱۸ میلیارد تومان در آذربایجان غربی خسارت برآورد شده است، ادامه داد: در مجموع ۷۴۱ میلیارد تومان خسارت به استان های شمال غربی کشور وارد شده است، که برخی از آنها در قالب تسهیلات در اختیار کشاورزان و سایر اهالی خسارت دیده پرداخت می شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: تاکنون حدود ۲۰ میلیارد تومان به صورت تنخواه به کشاورزان پرداخت شده است، اما حجم خسارت ها بالا بوده و باید به آن رسیدگی شود.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آمارمجموع فوتی های حادثه سیل تصریح کرد: متاسفانه ۴۴ نفر از هموطنان از آذربایجان شرقی، ۱ نفر آذربایجان غربی و ۴ نفر از استان کردستان جان خود را در این حادثه از دست دادند.همچنین نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از تلاش دولتمردان در توسعه شبکه ریلی کشور، گفت: پیشرفت فیزیکی طرح خط آهن مراغه – ارومیه در دولت تدبیر و امید با ۱۰ سال گذشته آن برابری می کند.
سید هادی بهادری اشاره به مسیر ۱۸۰ کیلومتری این خط آهن، اظهار کرد: این طرح طی ۱۰ سال تنها ۷۰ کیلومتر پیشرفت داشت و پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و در سه سال گذشته، ۷۰ کیلومتر مابقی نیز به اتمام رسید. وی با بیان اینکه هم اکنون سوت قطار در شهرستان نقده به گوش می رسد، افزود: با تلاش دولتمردان، خط آهن در خرداد سال جاری به ارومیه می رسد. وی در رابطه با تاخیر یک ماهه در اتمام طرح قطار مراغه – ارومیه، گفت: بارش های مناسب و افت دمای هوا موجب شد تا این طرح یک ماه با تاخیر به اتمام برسد. بهادری با اعلام اینکه برای هر کیلومتر ریل گذاری ۴۵ تا ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است، اظهار کرد: زیرسازی مسیر خط آهن تا ایستگاه ارومیه تکمیل شده و تنها بخشی از عملیات ریل گذاری باقی مانده است.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی ایستگاه قطار ارومیه، گفت: ایستگاه قطار ارومیه پنج کیلومتر خارج از شهر واقع شده و جهت رعایت حال شهروندان، ایستگاه دیگری در داخل و ورودی شهر احداث می شود.
به گزارش ایرنا، ۱۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای راه آهن ارومیه – مراغه هزینه شده و برای اتمام آن حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز نیاز است. طرح راه آهن مراغه – ارومیه با ۱۸۰ کیلومتر طول و با هدف اتصال مرکز آذربایجان غربی به شبکه سراسری راه آهن از سال ۸۰ شمسی آغاز شده است و اجرای آن هنوز ادامه دارد. برای ارتباط شبکه ریلی مهاباد به ارومیه نیز باید ۹۸ کیلومتر ریل گذاری صورت گیرد و تاکنون ۲۸ کیلومتر آن تا شهرستان نقده ریل گذاری شده و ۷۰ کیلومتر آن نیز در دست اجراست. منابع اعتباری این طرح با تدبیر دولت یازدهم و سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد؛ به طوری که تمام کارگاه ها فعال است و مطالبه های پیمانکاران به موقع پرداخت می‌شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۵:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 1 =