بازگشت به درمان ما قبل کشف آنتی بیوتیک در صورت ادامه مصرف بی رویه دارو

بازگشت به درمان ما قبل کشف آنتی بیوتیک  در صورت ادامه مصرف بی رویه دارو

ادامه از صفحه ۴/ اگر روند مصرف خودسرانه و بی رویه دارو متوقف نشود دیگر قادر به درمان بسیاری از بیماری نخواهیم بود به طوری که اکنون نیز می‌بینیم قادر به درمان برخی از بیماری‌ها نیستیم که تداوم این امر بعد از ۵ سال در کشور مجبور می‌شویم برای درمان به ما قبل کشف آنتی‌بیوتیک بر گردیم.
آراز آذربایجان: آیا آماری از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک در جهان دارید و اینکه کشور ایران در چه رتبه ای در بین کشورهای جهان قرار داد؟
در این راستا آمارهای مستدلی وجود دارند که ادامه این روند مردم جهان را با مشکل فراوانی روبه رو خواهد ساخت.
نیمی از نسخ پزشکان را آنتی‌بیوتیک تشکیل می‌دهد که در برخی مواقع هم پزشکان آن را رعایت نمی‌کنند و هم بیماران؛ این امر سبب شده تا کشورمان بعد از کشور چین در رتبه دوم مصرف آنتی‌بیوتیک جهان قرار گیرد به طوری که در حال حاضر مصرف ریالی آنتی‌بیوتیک در کشور ۳ هزار میلیارد ریال است.اگر به وضعیت دلایل بستری در بیمارستان‌های کشور نیز نگاهی داشته باشیم آمارها بیانگر این امر هستند که ۱۰ الی ۲۰ درصد علت بستری در بیمارستان‌های کشور را عوارض دارویی و مصرف خودسرانه دار به خود اختصاص داده‌اند. ادامه روند مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک افراد را تا جایی پیش خواهد برد که عفونت‌های ساده نیز منجر به مرگ می‌شود زیرا بدن در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها کاملا مقاوم خواهند شد. در این وضعیت حتی پیوند اعضا نیز متوقف خواهد شد.
آرازآذربایجان: به عنوان سخن آخر راهکار آگاهی مردم از آثار مصرف خودسرانه دارو را در چه می‌دانید؟
در وهله اول این امر نیازمند آگاه‌سازی و اطلاع رسانی است تا مردم به طور کامل به توصیه های پزشکان عمل کرده و از هرگونه مصرف خودسرانه و بی رویه دارو پرهیز کنند که این امر نیازمند عزم جدی مسئولین، پزشکان و مردم است اما در کنار این امر باید تلاش کرد تا در جامعه انسان‌ها را به گونه ای تربیت کنیم که همان‌گونه که در ماشینشان قطعه ای خراب یا از کار می‌افتد و برای رفع آن مشکل، خودروشان را به متخصص مربوط به آن بخش می‌برند، باید انسان‌ها نیز در صورت بروز هر گونه بیماری تنها به پزشک مراجعه کند و این‌گونه نباشد که در خانواده و یا همسایه اگر فردی بیمار شده و دارویی در وی اثر کرده در یک پیشنهاد فرد آن را قبول کند و به مصرف آن بپردازد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۴ ب.ظ

دیدگاه


× پنج = 15