بازار داغ تکدی گری در خریدهای نوروزی

بازار داغ تکدی گری در خریدهای نوروزی

گروه گزارش: در حالی که بازار خرید نوروزی مردم سلماس در بازار و خیابانهای این شهر در حال رونق گرفتن است، بازار تکدی گری و کودکان متکدی نیز در چراغ قرمزها و سطح بازار این شهر در حال داغ شدن است.
در چند سال اخیر یکی از معضلات شهرستان سلماس، معضل تکدی گری یا گدایی یا به نوعی درآمدزایی نادرست متکدیان و افراد بیکار، کودکان و زنان بی سرپرست الخصوص مهاجرین غیربومی در سطح این شهرستان است.
این روزها اگر همراه خانواده در معابر شهر شطرنجی سلماس قدم بزنیم به وفور زنان و کودکان متکدی در سطح خیابانهای مرکزی و بازار خواهیم دید که هر کدام با ترفندی احساسات مردم را جریحه دار می کنند تا درامدی برای خود به جیب بزنند و چهارراه های دارای چراغ قرمز هم جولانگاه کودکان اسپند بدست برای دریافت پول از خودروهاشده است .
خانواده ها هم درکنار فرزندان خود نمی خواهند لحظات خوش خرید نوروزی را برای خود تلخ کنند و با دلسوزی به این متکدیان جیب انها را پر می کنند . در این میان شاهد افزایش حضور زنان سیاه چادر که غالبا غیربومی بوده و در فرهنگ محلی به “قره چی” مشهورند, در سطح بازار و خیابانهای بافت مرکزی سلماس هستیم که میخواهند به بهانه عید نوروز و خرید عیدانه خانواده ها به کسب درامد پرسود خود بپردازند .
در این میان یکی از زنان متکدی مشهور سلماس که به همراه کودکان خود شبانه به جمع اوری کارتن های زباله از سطح شهر می پردازد و مدتی است نقل محافل مجازی شده و انتقادات زیادی را نسبت به ارگانهای خدمات رسان به نیازمندان وارد کرده است تاجایی که خود مردم دست بکار شده اند و شبانه به وی پول و لباس می دهند و از وی دلجویی می کنند .
مهدی خضرلو رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) سلماس در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی درخصوص پیگیری وضعیت این زن متکدی گفت: این خانم متکدی و خانواده اش تحت پوشش کمیته امداد هستند و همیشه سعی کرده ایم بیشترین کمک را به وی بکنیم تا از این کار شبانه دست بکشد ولی همچنان به کار خود ادامه می دهد .
خضرلو افزود: همسر این خانم هم اکنون به دلیل جرایم و جریمه های دولتی در زندان به سر می برد و این خانم به ادعای خود می خواهد با این کارها شوهر خود را از زندان ازاد نماید . وی خاطرنشان کرد: کار شبانه این خانم ان هم به این صورت و به همراه کودکان تا پاسی از شب انواع اسیب های اجتماعی را برای این کودکان در برخواهد داشت و علی رغم صحبت های بسیار ارگان های مختلف هیچگونه اقدامی در راستای جلوگیری از این عمل وی نکرده اند .
رییس کمیته امداد امام خمینی سلماس تصریح کرد: برابر رایزنی های انجام شده و با همکاری بنیاد حمایت از زندانیان، یک موقعیت شغلی با دستمزدی بسیار مناسب برای این خانم فراهم کردیم تا از جمع آوری شبانه کارتن به همراه کودکانش خودداری کند اما این خانم خود این کار را قبول نکرد. خضرلو در ادامه صحبت های خود درخصوص وضعیت متکدیان سطح شهر با تاکید بر لزوم فرهنگسازی مبارزه با تکدی گری در سطح شهر، خاطرنشان کرد: امروزه تکدی گری به یک کلاه برداری حرفه ای تبدیل شده است و به جرات اعلام می کنیم متکدی بومی سلماس در سطح شهر نداریم و تمام این متکدیان از شهرهای همجوار سلماس در سطح استان به این شهر سرازیر شده اند و حتی اگر یک مورد فرد بومی سلماسی را در حال تکدی گری بیابیم بدون تشریفات اداری و در اسرع وقت برای وی تشکیل پرونده می کنیم تا از این کار خودداری کرده و از خدمات کمیته امداد بهره مند گردد. اما جدای از بحث این متکدی و کودکانش, هنوز هم زنان و کودکان متعددی در این بازار گرمی عید در سطح خیابانها, معابر و چراغ قرمزهای سلماس تکدی گری می کنند و حتی اگر کمی فعالیت شبانه روزی و تردد انها را در نظر بگیریم به راحتی خواهیم فهمید که بصورت شبکه و سازماندهی شده تحت نظر برخی سو استفاده گران از احساسات مردم سو استفاده می کنند .
سرهنگ حسین رمزی فرمانده انتظامی شهرستان سلماس در خصوص وضعیت این متکدیان اظهار کرد: برای شهری مثل سلماس آنهم در استانه عید نوروز و مسافرت های نوروزی واقعا زیبنده نیست که این تعداد متکدی در سطح معایر شهرستان در حال فعالیت و سواستفاده از احساسات مردم باشند . رمزی افزود: جمع اوری این متکدیان برای نیروی انتظامی کار دشواری نیست ولی مهمتر از مسئله جمع اوری این متکدیان,بحث نگهداری و ساماندهی وضعیت انان است که همکاری و تعامل بین سازمانی مسئولین شهرستان را می طلبد .
فرمانده انتظامی سلماس تصریح کرد: در صورت همکاری و تعامل ارگانهای دخیل در این خصوص مجموعه انتظامی شهرستان قادر است درعرض ۲۴ ساعت تمام این متکدیان را از سطح شهر جمع اوری کند تا در استانه نوروز ۹۷ مزاحمتی برای مردم عزیز سلماس ایجاد نشود . اما پس از این بحث ها مردم در کنار نقش موثر رسانه‌ها در آگاه سازی باید بدانند که بسیاری از این متکدیان نه تنها وضعیت نامناسبی ندارند بلکه تکدی‌گری را به عنوان یک شغل انتخاب کرده و درآمدهای نجومی کسب می‌کنند در نتیجه برای کمک به زیباسازی چهره شهر، تضعیف روحیه گداپروری و حفظ عزت نفس در جامعه در صورت مواجهه با این افراد بهتر است به جای دادن پول، به سازمانهای متولی معرفی شوند .
ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامى درباره تکدیگری به وضوح اعلام میکند که هر شخصى که تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش کند به حبس از یک تا ۳ ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالى مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور همه اموالى که از طریق تکدی گری به دست آورده است مصادره خواهد شد .
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا ، به هر حال تکدی گری جرم است و مبارزه با آن بعنوان یک مشکل اجتماعی رو به رشد در سطح سلماس توجه جدی تمام سازمان های درگیر با این موضوع را در سطح شهرستان سلماس طلب می کند .

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


1 + = پنج