ایجاد فرصت‌های شغلی جدید با توسعه مراکز پرورش قارچ

ایجاد فرصت‌های شغلی جدید با توسعه مراکز پرورش قارچ

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: تولید قارچ با به‌کارگیری مواد زائد بخش کشاورزی یکی از بهترین راه‌های ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ایجاد جاذبه در روستاهای استان آذربایجان غربی است.
قارچ‌های خوراکی به ویژه قارچ تازه حاوی مقادیر فراوان پروتئین مورد نیاز بدن بوده که از این نظر میزان پروتئین آن حدود ۲ برابر پروتئین اغلب سبزیجات و سایر حبوبات است.
پزشکان به بیماران دیابتی و افرادی که به تقویت دستگاه ایمنی بدن خود اهمیت می‌دهند و کسانی که برنامه خاص غذایی یا رژیم دارند خوردن قارچ را توصیه می‌کنند. کارشناسان خواستار فرهنگ سازی برای مصرف این نوع ماده غذایی با ارزش در وعده های مختلف هستند و به مردم توصیه می‌کنند قارچ مصرفی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و به صورت بسته_بندی‌های بهداشتی تهیه کنند.
در سال زراعی اخیر ۵۰۰ تن انواع قارچ خوراکی در سطح استان آذربایجان غربی پرورش و تولید شده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند که تولید قارچ با به‌کارگیری مواد زائد بخش کشاورزی یکی از بهترین راه‌های ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ایجاد جاذبه در روستاهای آذربایجان غربی است.
کارشناس‌ها نیز تولید بالغ بر ۵۰۰ تن انواع قارچ خوراکی در ۹ واحد تولیدی استان به ارزش ۲۵ میلیارد ریال را تایید کرده‌اند و در این راستا ارومیه با ۳۰۰ تن، پلدشت و خوی با ۱۰۰ تن و شاهین دژ با ۳۰ تن تولید در سال به ترتیب از عمده شهرستان‌های تولید قارچ خوراکی از نوع دکمه ای و صدفی در سطح استان آذربایجان غربی هستند. در این واحدهای تولیدی برای ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال‌زایی شده است و باید از خرید قارچ‌های فله ای به شدت پرهیز شود زیرا صرف نظر از این که احتمال مسمومیت از طریق این نوع قارچ‌ها بسیار بالاست کیفیت پایین این قارچ‌ها و آلودگی بسیار آن‌ها از جمله مهم‌ترین معضل‌های این نوع قارچ‌هاست.این در حالی است که طبق آمار اعلام شده؛ برای طرح‌های پرورش مرغ بومی پرورش قارچ خوراکی و تولید کود ورمی کمپوست در آذربایجان غربی ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارائه می‌شود.البته به منظور افزایش آگاهی کشاورزان استان در زمینه‌های پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ خوراکی و تولید کود ورمی کمپوست آموزش‌های لازم برای کشاورزان متقاضی داده می‌شود.
طبق اعلام مسئولان مربوطه؛ تسهیلات در نظر گرفته شده برای طرح‌های پرورش مرغ بومی پرورش قارچ خوراکی و تولید کود ورمی کمپوست در آذربایجان غربی ۵۰۰ میلیون ریال است و کشاورزان پس از دریافت تسهیلات در کلاس‌های آموزشی این طرح‌ها نیز شرکت می‌کنند.
از سوی دیگر؛ کشاورزان نمونه در کلاس‌های آموزشی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی استفاده می‌کنند و هر یک از این کشاورزان خبره می‌توانند به ۱۵ تا ۲۰ نفر آموزش‌های لازم را انتقال دهند.
این در حالی است که کشت پاییزه در آذربایجان غربی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در کنار محصولات عمده کشت شده در استان از جمله گندم، جو و کلزا می‌توان کشت قارچ نیز نام برد.البته که تولید قارچ و به‌کارگیری مواد زائد کشاورزی در این زمینه یکی از بهترین راه‌های ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ایجاد جاذبه در روستاها و تامین پروتئین گیاهی محسوب و نیاز به سرمایه‌گذاری اندک، توسعه مراکز پرورش قارچ در استان آذربایجان غربی را به عنوان صنعتی مولد، درآمدزا و اشتغال‌زا از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار می‌کند.
کارشناسان بر این باورند که عمده‌ترین مواد اولیه تولید انواع قارچ به وفور و با قیمت مناسب قابل تهیه است و تولید قارچ با به‌کارگیری مواد زائد بخش کشاورزی یکی از بهترین راه‌های ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ایجاد جاذبه در روستاها و تامین پروتئین گیاهی در کنار استفاده هوشمندانه از امکانات بالقوه موجود در بخش برای افزایش توان اقتصادی علاقه‌مندان به فعالیت در این عرصه سودآور محسوب خواهد شد.
این در حالی است که مشکلات عمده صنایع تولید قارچ خوراکی هزینه‌های زیاد در تهیه ‌نهاده‌های اولیه آن است و حجم بالای سرمایه‌گذاری بخش‌ خصوصی در این صنعت خواهد توانست مشکلات اقتصادی بخش را تا حد زیادی کاهش داده و سازمان‌های دولتی استان باید این صنعت مولد بخش کشاورزی را با هدایت و حمایت سرمایه‌گذاران پشتیبانی ‌کنند.
البته افزایش فرهنگ و توان خرید مردم روی افزایش تولید واحدهای قارچ خوراکی تأثیر مستقیم دارد و واحدهای تولیدی قارچ باید تمام توان خود را برای عرضه‌ی محصول با کیفیّت به منظور رشد اقتصادی به‌کار ‌گیرند و در کنار آن فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی جهت نهادینه‌سازی استفاده از این محصول با ارزش غذایی بالا، در توسعه مراکز تولید قارچ در سطح استان آذربایجان غربی تاثیر بسیار زیادی از خود به جای خواهد نهاد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۵:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


− شش = 2