آرازآذربايجان گزارش مي دهد//

اوراق هویت یا هویت اوراقی

اوراق هویت یا هویت اوراقی

اکبرسعادت
گروه گزارش: دریاچه اورمیه با تلاش بی وقفه و همت مسئولین آقای “زاد” همانطور که قول داده بود احیا و زنده شد!!!
همانطور که می دانید،حفظ اماکن و آثار قدیمی در اصل به نوعی زنده نگه داشتن هویت و اصالت هر ملت است.و با ارزش و بها دادن به این مکان‌ها می‌توانیم گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب نمائیم. اما متاسفانه آگاهانه یا ناآگاهانه با تخریب داشته‌های خود عملا هویت و ریشه خود را از بین برده و با این کار دست فرزندانمان و نسل‌های بعدی را از وجود پیشینه غنی شهرمان خالی می‌کنیم.
به جرات می توان گفت که در همه جای ایران هنوز آثار ترک های قبل از دوران اسلام دیده می شود ولی جای تاسف است که مسئولین در سکوت مطلق،همه ی آن ها را نابود می کنند و هویت ملت ها را به اوراق می کشند.بناها،مکان ها و خیلی چیزهایی که باید در تاریخ حفظ می شدند اما متاسفانه هیچ توجهی به آن نمی شود هیچ،روز به روز در حال تخریب هستند.
چندی پیش خبر اوراق کشتی دریاچه اورمیه شنیده شد…درد دریاچه کم بود و این نیز اضافه شد.گفتند این موضوع ربطی به احیا دریاچه ندارد و کار را تمام کردند. شکستن غرور یک دریاچه در حال موت چقدر اسف بار است.
کشتی آبا و اجدادی، کیلو کیلو اوراق شد همانطور که قطره قطره ی عروس آذربایجان،خشک شد.نمی دانم… آیا می دانید زمانی که کشتی و سواحل دریاچه اورمیه مملو از توریست بود هیچ جزیره ای در اطراف این میهن به وجود نیامده بود و هیچ کشتی توریستی وجود نداشت…ولی حالا ما نه کشتی داریم و نه لاشه کشتی.یادمان نرود که در فاجعه ی دریاچه آرال کشتی ها اوراق نشدند. ما در بازی های نوستالژیک کودکیمان کشتی های کاغذ داشتیم.چرا که غرق شدن برای یک کشتی را به اوراق شدن ترجیح میدادیم.
راستی شما کشتی اوراقی را کیلویی چند میخرید؟!!!
*چندی از این بناها که در حال نابودی مطلق هستند را ذکر کنیم:
-”حمام محمدبیگ “واقع در بافت تاریخی و مجاورت ضلع شمالی بازار سنتی خوی با قدمت ۴۴۰ در حال حاضر عنوان متروکه را با خود یدک می‌کشد.
-مجموعه “صاحب‌آباد” تنها مجموعه تاریخی به جا مانده از دوران آق‌قویونلوها (اجداد شاه‌اسماعیل اول) است که به عقیده کارشناسان در اوایل صفویه نیز به عمارات و وسعت آن افزوده شده است. اما اکنون به دلیل فرسایش ناشی از گذشت زمان و زلزله‌های ویرانگر تبریز در ادوار گذشته، از این مجموعه تاریخی چیزی جز یک مسجد و مدرسه و حمام ویران شده باقی نمانده است.
- “قیز کورپوسی” در شهرستان کوثر یکی از طولانی‌ترین پل‌های واقع شده در مسیر جاده ابریشم بوده که در آستانه تخریب قرار گرفته و با وجود نیاز به مرمت اعتبار به کلی حذف شده است. متاسفانه هرچه قدر از اینگونه آثار ذکر کنیم جا دارد.
در آخر این جمله رو بایستی گفت که:در آمد حاصله از آثار تاریخی به مراتب بیشتر از درآمد نفت است.تازه محیط زیست را هم خراب نمیکنند.ولی ما توانستیم منابع درآمدی را نابود کنیم.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۴:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


− چهار = 3