انتظار معجزه در بخش اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش دور از ذهن است

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی با اشاره به بودجه انقباضی دولت، گفت: انتظار معجزه در بخش اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش دور از ذهن است.
قربانعلی سعادت در جلسه شورای آموزش و پرورش آذربایجان غربی ضمن انتقاد از ارائه گزارش‌های عملکرد و اقدامات انجام شده آموزش و پرورش در این جلسه افزود: جلسات شورا برای تصمیم گیری نهایی در خصوص راهکارهای رفع مشکلات و روش‌های تامین اعتبار بوده که آموزش و پرورش باید ایده‌ها و نظرات اعضا را جمع آوری و در قالب دستور جلسه ارائه کند.وی ضمن تاکید بر لزوم استفاده بهینه از امکانات موجود آموزشی در سطح استان، اظهار داشت:‌با توجه به بودجه انقباضی دولت در سال ۹۳، باید برنامه ریزی‌ها بر این اساس بوده تا هزینه‌ها نیز متناسب باشد، پس منتظر معجزه در اعتبارات عمرانی نبوده و با کم‌ترین هزینه زمینه بهره برداری بهینه از امکانات را فراهم کنید.استاندار آذربایجان غربی با اعلام اینکه در صورت افزایش میزان اعتبارات نیز در راستای تکمیل این فضاها و طرح‌ها، آموزش و پرورش را یاری می‌کنیم، ادامه داد: ارائه طرح‌های ابتکاری و کارآمد در بخش آموزش و پرورش باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا با مدیریت بهینه امکانات و اعتبارات اهداف آموزش و پرورش را پیش ببریم.سعادت با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان یک مجموعه عظیم باید با مشکلات برخوردی قاطعانه و جدی داشته باشد، اعلام کرد: آموزش و پرورش دارای جایگاه حساس و برجسته‌ای در جامعه است و یکی از مهم‌ترین نهادهای تاثیرگذار در ارتقای سطح فرهنگی و آموزشی کشور است.
وی عنوان کرد: یکی از مشکلات حوزه آموزش و پرورش استان، نیمه تمام ماندن برخی از پروژه‌های عمرانی است که انتظار می‌رود در سال ۹۳ با تدبیر و اتخاذ راهکارهای لازم و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، این پروژه‌ها تکمیل شود.وی ضمن تاکید بر لزوم تعیین تکلیف فضاهای آموزشی متعلق به مالکین بخش خصوصی در استان، توسط اداره کل آموزش و پرورش ضروری، یادآور شد: اداره کل آموزش و پرورش استان همچنین باید در زمین‌های متعلق به خود، طرح‌های ابتکاری و فازبندی شده اجرا کند.مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی هم از مکان یابی برای احداث ۱۳ اردوگاه فرهنگی و تربیتی در سطح استان خبر داد.ولی سمرقندی از مکان یابی احداث اردوگاه فرهنگی و تربیتی در سطح استان خبر داد و افزود: حداقل مساحت زمین‌های مکان یابی شده که موفق به اخذ مجوزهای لازم نیز شده‌ایم، ۳ هکتار بوده که برای بهره برداری از آن‌ها نیازمند تامین اعتبارات لازم هستیم.
مدیر کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه در راستا عمل به منویات مقام معظم رهبری نیز زمینی ۱۵ هکتاری در ارومیه برای احداث اردوگاه ملی مکان یابی و تعیین شده، اظهار داشت: هم اکنون ۶ اردوگاه فعال و فصلی در استان فعال بوده که از این تعداد ۳ اردوگاه دارای خوابگاه زمستانی نیز هستند. مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی از در دست احداث بودن ۲ اردوگاه جدید نیز خبر داد و ضمن تاکید بر لزوم همکاری همه دستگاه‌ها برای ارتقای شاخص‌های اردوگاهی در استان، ادامه داد: در سال تحصیلی جاری ۵۷۵ هزار دانش آموز در ۵ هزار و ۴۷ مدرسه با ۲۵ هزار و ۱۹۶ کلاس درس حاضر شدند که از این تعداد ??? کلاس درس در مقطع پیش دبستانی برای دانش آموزان فراهم شده بود.سمرقندی با اشاره به اینکه همچنین برای ۳۰۸ هزار و ۹۷۸ دانش آموز مقطع ابتدایی ?? هزار و ??? کلاس و برای ۸۹ هزار و ۹۵۰ دانش آموز مقطع راهنمایی ۳ هزار و ??? کلاس درس تعیین شده است، اعلام کرد: برای ۱۵۵ هزار و ۴۵۰ دانش آموز مقطع متوسطه نیز ۷ هزار و ??? کلاس درس در حال حاضر فعال شده و برای ۲ هزار و ۱۵۰ دانش_آموز مدارس استثنایی استان نیز ??? کلاس مد نظر قرار گرفته است.
*لزوم کاهش تراکم دانش آموزشی کلاس‌های درس آذربایجان غربی
وی با اشاره به اینکه برای احداث این کلاس‌ها ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز بوده که مقرر بود با همکاری وزارت آموزش و پرورش در بازه زمانی ۴ سال احداث شوند، ادامه داد: این توافق با وزارت آموزش و آذربایجان غربی طی سال ۹۰ منعقد و مقرر بود ۵۰ درصد اعتبارات از محل اعتبارات استانی تامین شود ولی سال گذشته این موضوع محقق نشد و امیدواریم این طرح طی سال آینده پیگیری و میانگین تراکم دانش آموز به کلاس به سطح کشوری ارتقا یابد.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اعلام اینکه ناحیه ۲ ارومیه با ۴۱۷ کلاس درس بیشترین نیاز کلاسی استان را در بین نواحی ۲۴ گانه آموزشی دارد، اعلام کرد: در رتبه دوم این لیست خوی با ۳۴۱ درصد و در جایگاه سوم و چهارم به ترتیب ناحیه یک ارومیه با ۳۲۲ کلاس درس و بوکان با ۱۷۵ کلاس قرار گرفته که برای ارتقای سطح شاخص‌های آموزشی ناگزیر از احداث این واحدها هستیم.
*لزوم احداث ۲۵۶ کلاس درس متوسطه در روستاهای آذربایجان غربی
وی در بخش دیگری پیش بینی پوشش تحصیلی واقعی تعداد دانش آموزان لازم التعلیم آذربایجان غربی طی سال تحصیلی ۹۲-۹۳ در دوران ابتدایی را ۹۹٫۵۰، دوره اول متوسطه را ۹۰٫۵۶ و متوسط دوم را ۸۰ درصد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر وضعیت پوشش تحصیلی دانش آموزان لازم التعلیم در دوران ابتدایی ۹۹٫۲۰، دوران متوسطه اول ۸۶٫۷۱ و متوسطه دوم ۷۶٫۴۴ درصد است.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به نرخ سواد آموزی در سطح استان نیز اظهار داشت: در مقطع سنی ۶ سال و بالاتر بر اساس آمار سال ۹۰ نرخ باسوادی ۸۷٫۸۴ درصد و در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نرخ باسوادی ۸۷٫۵۰ درصد در سطح استان بوده این در حالی است که متوسط کشور در مقطع ۶ سال و بالاتر ۸۴٫۷۵ و در مقطع ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۲٫۴۵ درصد اعلام شده است.سمرقندی ارومیه، چالدران و میاندوآب را مناطق مشکل دار از لحاظ پوشش تحصیلی دانش آموزان لازم التعلیم دانست و ادامه داد: برای رفع مشکلات موجود باید راهکارهای کوتاه، میان و بلند مدت شامل بهبود نسبت دانش آموز به معلم تخریب و بازسازی مدارس، شناسایی و جذب دانش آموزان باز مانده از تحصیل، تشکیل کلاس‌های زیر حد نصاب، انسداد ورودی بی_سوادی، توسعه روستا مرکزی و استفاده از ظرفیت مدارس آموزش از راه دور اجرایی شوند.
وی بر لزوم احداث ۱۱۴ کلاس درس برای مقطع تحصیلی متوسط اول و ۱۵۱ کلاس برای مقطع تحصیلی متوسطه دوم در سطح مناطق روستایی تاکید و خواستار همکاری دستگاه‌ها برای برگزاری کلاس‌های زیر حد نصاب با توجه به محدودیت‌های اعتباری آموزش و پرورش برنامه ریزی برای آموزش نیمه حضوری در قالب ثبت نام در مدارس دولتی، برگزاری کلاس‌های تقویتی جهت نگه داشتن دانش آموزان در حال تحصیل شد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


هشت + 1 =