رتبه بندی معلمان از ایجاد انگیزه تا رقابت مثبت

رتبه بندی معلمان از ایجاد انگیزه تا رقابت مثبت

گروه اجتماعی: برابر سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، هیئت دولت در ابتدای سال ۹۲ از طریق این وزارتخانه، طرح رتبه بندی حرفه ای معلمان را تصویب و نظام تعلیم و تربیت موظف به اجرای آن در مدت سه سال شد.
به دنبال این طرح آموزش و پرورش موظف شد در این مدت و طی چهار مرحله این طرح را به مورد اجرا گذارد که آنچه از آن به عنوان فاز اول نظام رتبه بندی یاد می شود در سال ۹۴ به طور محدود اجرا شد و البته دولت قصد دارد با بودجه ای معادل ۳۵ هزار میلیارد ریال در سال ۹۵ فاز دوم آن را اجرایی کند.
به باور کارشناسان، طرح رتبه بندی معلمان در کنار ارتقاء سطح نیروی انسانی و صلاحیت حرفه ای ، زمینه ساز عدالت اجتماعی و منزلت این قشر زحمتکش در بین افراد جامعه است.
رتبه بندی معلمان در چهارمرحله تعریف شده که پایین ترین سطح آن، مربی معلم و بالاترین آن استاد معلم است. بر اساس این طرح نباید حقوق معلمان از ۸۰ درصد مجموع حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه کمتر باشد، همچنین براساس اجرای حرفه ای رتبه بندی معلمان، جذب و تامین منابع انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش اعم از آموزشی، پرورشی، مدیریت، امور اداری و فنی در تمام دوره های تحصیلی به صورت امر حاکمیتی و صرفاً از طریق مراکز آموزش عالی وابسته به آموزش و پرورش (دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی) انجام می پذیرد.
بنابراین گزارش از میان برخی اهداف نظام رتبه بندی معلمان می توان به افزایش انگیزه و کارایی معلمان در انجام وظایف و اثربخشی فعالیت های آنها برای شکوفا شدن شایستگی های دانش آموزان، ارتقاء منزلت اجتماعی و صلاحیت علمی و مهارت های حرفه ای معلمان و بالا بردن سطح معیشت آنها ، توسعه مشارکت معلمان در فرآیند بهسازی برنامه های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی اشاره کرد.
بر همین اساس سنجش مستمر صلاحیت های تخصصی و حرفه ای معلمان ، ایجاد انگیزه در زمینه سازی برای مشارکت و دخالت دانش آموز در امر تعلیم و تربیت ، بهبود و ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت و ایجاد رابطه بین درجه کارایی و میزان پرداخت و برخی از شاخص هایی که معلمان بر اساس نظام رتبه بندی معلمان باید داشته باشند از دیگر موارد در نظر گرفته شده در این طرح است.
در این درجه بندی ها همه معلمان در سطح درجه یک قرار می گیرند، اما ارتقاء آنها به درجات بالاتر منوط به احراز شرایطی خواهد بود که برای درجات بعدی رتبه بندی در نظر گرفته شده است.
مرکز سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان پله اول اجرای نظام رتبه بندی عنوان شده که هنوز تشکیل نشده و بدین ترتیب در سال ۹۴ فاز اول این قانون با رسیدگی به وضعیت معیشت معلمان اجرا شد اما با وجود آنکه باید مبلغ یک میلیون ۶۰۰ هزار ریال تا شش میلیون ریال به حقوق همه معلمان اضافه می شد بالاترین مبلغ پرداختی پایین تر از پنج میلیون ریال اعلام شده که این مبالغ نیز به همه فرهنگیان تعلق نگرفت .
بنابراین طی سال گذشته با تمام کمی و کاستی ها فاز اول طرح رتبه بندی معلمان اجرا شد اما به گفته برخی دست اندرکاران آنچنان که باید و شاید نمی توان این طرح را موفقت آمیز خواند ، چرا که اجرای این نظام به اصلاح و ایجاد زیرساخت هایی مانند »مرکز سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان« نیاز دارد اما این مرکز هنوز تاسیس نشده بنابراین آنچه که به عنوان فاز اول یاد می شود، تنها مدلی برای افزایش حقوق بود.
نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه اقدام وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اجرای فاز اول نظام رتبه بندی معلمان با وجود نواقص بسیار آن قابل تامل است، چراکه توانست تغییری در دریافتی های بسیار پایین معلمان ایجاد کند .
عبدالوحید فیاضی افزود: در این طرح قرار بود تا سطح شش میلیون ریال به حقوق معلمان اضافه شود اما این افزایش حقوق کمتر ازپنج میلیون ریال و تنها برای بخشی از معلمان صورت گرفت که مورد اعتراض بخش دیگری از این قشر زحمتکش واقع شد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص اختصاص اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال برای اجرای مرحله دوم طرح رتبه بندی ، افزود: این مبلغ برای اجرای قانون فوق مناسب و کافی است البته در صورتی که وزارت آموزش و پرورش بتواند آن را وصول کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در گفت و گو با ایرنا ضمن اعلام جزئیات نظام رتبه بندی معلمان، گفت: آموزش و پرورش برای رتبه بندی معلمان چهار درجه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرده که این امر بررسی می شود.
مهدی نوید ادهم اظهارکرد: نظام رتبه بندی معلمان یکی از مبانی تحول در آموزش و پرورش ذیل سند تحول بنیادین محسوب می شود و این طرح موجب ایجاد انگیزه و رقابت مثبت بین معلمان خواهد شد، ضمن آنکه با اجرای این طرح نه تنها پویایی و سیستم جذب و نگهداشت معلمان تغییر خواهد کرد، بلکه این امر به توانمندسازی معلمان نیز منجر می شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: اگر این طرح به نتیجه مطلوب رسد به عنوان یکی از برنامه های تحولی آموزش و پرورش بخشی از نظام را اصلاح خواهد کرد. وی افزود: در حال حاضر چهار درجه کلی برای رتبه بندی معلمان درنظر گرفته شده از آن جمله می توان به سوابق و مدرک تحصیلی، شرکت معلمان در فعالیت های مدرسه، داشتن مقالات علمی و پژوهشی، خدمت در مناطق محروم اشاره کرد .
ادهم گفت: این موارد باعث ارتقاء منزلت اجتماعی و به تبع آن حقوق معلمان خواهد شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در این درجه بندی همه معلمان درجه یک محسوب شده ، اما ارتقاء آنان به سطح بالاتر منوط به احراز شرایطی خواهد بود که برای درجات بعدی رتبه بندی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: یکی از اشکالاتی که در سطح کارشناسی این طرح مورد بررسی قرار گرفت ، افزایش حقوق معلمان بر اساس نظام رتبه بندی است که تحقق آن منوط به تصویب مجلس است، لذا با توجه به اینکه معلمان در درجه بندی دارای حقوق های متفاوتی خواهند بود، باید منابع آن دیده شود.بنابراین گزارش اخیرا تعدادی از معلمان در گفت و گو با خبرنگاران نسبت به عدم صدور احکام ارتقاء شغلی خود اعتراض داشتند که با پیگیری از برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام شد طرح رتبه بندی حرفه ای معلمان که از مهر ۹۴ اجرا شده تنها شامل رتبه های پایه ، ارشد ، خبره و عالی است و با اجرای آن دیگر احکام ارتقاء شغلی صادر نمی شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۶:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


× 4 = سی دو