انتخابات ۹۶ و رویکرد مخالفان دولت

انتخابات ۹۶ و رویکرد مخالفان دولت

محمدعلی خا لق نژاد
گروه سیاسی:سوت قطار انتخابات سال ۱۳۹۶توسط وزارت کشور به صدادر آمده و کمتر از ۵ماه تا انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری وپنچمین دوره شوراهای شهر وروستا یا بهتر بگوییم»پارلمان محلی «زمان باقی است . اینک ویا بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی ، در ابتدای سال جاری تشکلهاوگروههای سیاسی سوت آغاز ماراتن انتخابات ریاست جمهوری را به صدا در آورده وهر گروه ونحله سیاسی به فراخور خویش رایزنی های لازم را آغازیده اند وبه فکر تسخیر پاستور هستند لذا تحلیلی پیرامون چیستی وچگونگی مواجهه هریک از جریان های حامی ومنتقد دولت در انتخابات ریاست جمهوری ارائه می گردد وبحث در مورد انتخابات پارلمان های محلی را به مجال وفرصتی دیگر وامی نهیم .
»دولت یازدهم «در شرایطی در سال ۱۳۹۲روی کار آمد که کشور به لحاظ تحریم های ظالمانه وبرخی ناکارآمدی های دولتهای نهم ودهم شرایط خاصی را سپری می کرد وبرای خروج ازاین تلاطمات وبحران های داخلی وخارجی دولت نیاز مبرمی به همکاری وهمدلی قواوسایر ارکان نظام احساس می کرد تا از گردنه صعب وسخت بتواند به سلامت عبور کند . در این رابطه همکاری نمایندگان مجلس نهم به عنوان منتخبین ملت ضروری وحیاتی به نظر می رسید .
اما گویا »کشتیبان را سیاستی دگر پدید آمده بود« اکثریت قاطع مجلس نهم که از جناح رقیب دولت بوده وعلیرغم تلاشهای شان در سال ۹۲ برخلاف میل باطنی ، قوه مجریه را از کف داده بودند ومنافع باندی وفردی خویش را درمخاطره دیده وسخت عصبانی بودند.
ازهمان ابتدای شروع به کار دولت دکتر حسن روحانی مخالفت ها ی خود راآغاز وساز ناسازشان رادر مقابل دولت کوک نموده و با ایجاد بحران های ریز ودرشت سعی در ناموفق وناکارآمد جلوه دادن سیاستهای دولت در ابعاد خارجی وداخلی داشتند وبرای عملی ساختن این ایده خود از هیچ تلاشی فروگذار نکردندبطوری که اگر دیروز برای دولت اصلاحات هر ۹روز یک بحران درست می کردند اما می دیدیم که در زمان حیات مجلس نهم وحتی پس از آن امروزه جریان مخالف دولت متشکل از دلواپسان که تمامی طیف های تندرو وافراطی را در بر می گیرد از تریبونهای بی شماری که در اختیار دارند برای زمین گیر کردن دولت »تدبیر وامید «دکتر روحانی هر روز وبلکه هر ساعت یک بحران جدید ایجاد می نمایند .
باید اذعان نمود گروهی در کشور مبدأاین بحران ها هستند که آن قدر در دوران دولتهای نهم ودهم رئیس جمهور وقت را در رسانه ها وسخنرانی هایشان مدح و ستایش می کردند و در مقابل اختلاس های هزاران میلیاردی وگم شدن دکلهای نفتی که ارزش هریک از دکلها هزاران برابر فیشهای حقوقی که ریشه آن هم در زمان دولت پاکدستان بوده است ونیز بذل وبخششهای شهردار تهران موسوم به املاک نجومی ویا فسادهای ریز ودرشت دیگری که بعد از ۵/۳سال از اتمام دوره ۸ساله دولت »عدالت محور«هر روز گوشه ای دیگر از آن نمایان می شود و …روزه سکوت می گرفتند وآن سیاست اختلاس گونه را نمونه ای از مدیریت جهانی می پنداشتند.
اما پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ وپیروزی معنادار دکتر روحانی و»نه بزرگ ملت « به سیاستهای آنان از آن روز شمشیر را بر علیه دولت از روبستند وحالا هم که سال پایانی دولت یاز دهم است با دستمایه قرار دادن تمدید تحریمهای ۱۰ساله موسوم به قانون داماتوهر روز شاهد رونمایی از سناریوی جدیدی برای نا کار آمد جلوه دادن دولت یازدهم بوده همواره درتلاشند که عواقب هر اتفاق ریز ودرشت و ناخوشایندی راکه رخ می دهد به دولت روحانی انتساب دهند. البته پر واضح است که فساد ریز ودرشت نداشته واز مصادیق»حق الناس «به شمار می رود لذا به هر میزانی ویا در زمان چه دولتی وچه کسی رخ داده باشد امری مذموم بوده وهمگان آن را محکوم می کنند وباید با مرتکبان آن به تناسب برخورد جدی به عمل آید . اکنون که مخالفان دولت تدبیرو امید درسناریوی فیش های نامتعارف موسوم به »نجومی« وپس از آن موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان که شکل گیری وریشه آن به دولت مورد حمایتشان برمی گردد ابراز خوشحالی نموده را در دوران پر حرف وحدیث دولت گذشته پاسخ دهند واینک که با استناد به سخنان وزیر محترم دادگستری تمامی حقوقهای نامتعارف به جز ۴نفر به خزانه عودت داده شده ونوبت املاک نجومی است باید منتظر ماند وچگونگی برخورد دلواپسان در رابطه با بذل وبخششهای شهرداری تهران را به نظاره نشست!
اینها همه در حالی است که رئیس دولت یازدهم از همان شروع بحران موسوم به فیش ها ی نجومی با تمام توان وعزم واراده ای استواربا تعامل نمایندگان مجلس دهم پی گیر موضوع شفاف سازی وریشه کن کردن فتنه جدید بوده وحتی از ملت نیز معذرت خواهی نمودند. عملکرد قاطعانه دولت در این زمینه تشویق وتحسین بزرگان نظام وحتی منتقدان منصف دولت را نیز در پی داشت .با این توصیفات تا انتخابات سال ۱۳۹۶ باید هر آن منتظر سناریو وبحران جدیدی برعلیه دولت » تدبیر وامید«به منظور ایجاد یأس وناامیدی وگسست بین دولت وملت باشیم لذا دولت ومجلس دهم به ویژه نمایندگان فراکسیون» امید «بایستی با هوشیاری کامل از» تعبیر خواب آشفته « دلواپسان جلوگیری نمایند . علی ایحال اینک که به فضل خداوند وبه مد د رأی مردم مجلسی تشکیل یافته که می توان گفت اکثریت آن با دولت هماهنگی دارند با تعامل وهمدلی سعی در کمک به دولت جهت عملیاتی نمودن وعده هایش در مدت زمان باقیمانده نماید .حال بر هر کدام از ما به عنوان حامیان دولت فرض است تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶که کمتر از۷ماه ازعمر چهار ساله اول آن باقی مانده پشت دولت را خالی نگذاشته و با تبیین اقدامات صورت پذیرفته توسط دولتمردان در مقابل کارشکنی ها وچوب لای چرخ گذاشتن ها ایستادگی نموده وبا این حرکت ضمن تحقق شعار »روحانی تنها نیست «دولت را یار ومددکار باشیم .

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


نُه × = 72