رئيس کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خبر داد

جایگزینی بن کالا با یارانه نقدی به نفع دهک‌های پایین

جایگزینی بن کالا با یارانه نقدی به نفع دهک‌های پایین

?گروه خبر: رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت اگر به جای یارانه نقدی بن کالا ارائه دهد قطعا برای دهک های پایین جامعه مفید تر خواهد بود، درباره کسری ۱۴ هزار میلیارد تومانی بودجه هدفمندی گفت: ارائه لایحه از سوی دولت بهترین روش جبران کسری بودجه هدفنمندی است.
غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت درباره کسری ۱۴ هزار میلیارد تومانی بودجه هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: به دلیل اینکه دولت برای جبران کسری هدفمندی یارانه به مجلس لایحه ارسال نکرد کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی لایحه اصلاح بودجه ۹۲ پیشتاز شد تا بند حذف ۳۰ درصد از اقشار را در اصلاحیه بودجه امسال مطرح کند تا مشکل کسری بودجه در پرداخت یارانه ها را برطرف کند اما مجلس به آن رای نداد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهترین راه جبران کسری بودجه ارائه لایحه از سوی دولت است، افزود: راه حل دیگر نیز مطرح بود که بر اساس آن یارانه نقدی خانواده های مرفه جامعه به نصف یا یک سوم کاهش یابد که این راهکار مطابق قانون هدفمندی یارانه است و مقداری از کسری بودجه در این بخش جبران می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که در این راستا آیا جایگزین کردن بن کالا با یارانه نقدی در دستور کار دولت است یا خیر؟ گفت: اصولا پرداخت یارانه به صورت نقدی را بهترین روش نمی دانیم به دلیل اینکه آفت هایی را به همراه دارد.
مصباحی مقدم در توضیح مطلب مذکور افزود: دولت اگر بتواند به خانواده هایی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند یا اینکه مشمول نهادهای حمایتی می‌شوند اما در حال حاضر تحت پوشش این نهاد ها نیستند بن کالا ارائه دهد قطعا برای آنها مفید تر خواهد تا اینکه یارانه به صورت نقدی پرداخت شود که گاهی سرپرستان برخی از این خانوارها که شایستگی ندارند این یارانه ها را بر خلاف اهداف هدفمندکردن یارانه ها مصرف کنند.
این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: اگر دولت بخواهد به جای یارانه نقدی بن کالا ارائه دهد قانون مانع آنها نیست.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش درباره لغو مصوبه طرح شبنم گفت: این طرح در دولت گذشته برقرار شد و طرح مناسبی بود.
وی افزود: ما تصور می کنیم برای جلوگیری از قاچاق چاره ای جز برقرار مجدد ایران کد و شناسه کالا نیست و اگر این طرح را برقرار نکنند هرگونه قاچاق قابل توجیه است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۹:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


نُه + 6 =