امنیت غذایی ضامن سلامتی جامعه

امنیت غذایی ضامن سلامتی جامعه

گروه اجتماعی: امنیت غذایی، پشتوانه و ضامن سلامت جامعه است و کوتاهی در آن آسیب های جبران ناپذیری به جامعه و مردم وارد می کند؛ آسیب هایی که به نظر صاحب نظران و کارشناسان بهداشتی، درمان کردن آنها سخت و گاهی غیرممکن است.
امنیت غذایی مقوله ای مهم و حیاتی است که کمتر به آن توجه شده و یا اصلا مورد توجه قرار نگرفته است؛ کافی است به مواد غذایی که سرسفره قرار می گیرد و یا در زندگی ما مورد استفاده قرار می گیرد، نگاه کنیم؛ کمتر مواد غذایی از استانداردهای لازم برخورداراست و می تواند نقش موثری در تغذیه فرد داشته باشند.
برای خرید پنیر بسته بندی شده کارخانه ای وارد مغازه می شوم مغازه دار هر بسته را بیرون می آورد تاریخ گذشته است تعداد به ?? و یا بیشتر می رسد و سپس آن قدر این روند ادامه می یابد تا قفسه خالی می شود؛ می گوید همین دیروز از کارخانه آوردند نمی دانم چرا تاریخ گذشته است از آنجا که آشناست دقت بیشتری می کند و سپس یک بسته سالم پیدا کرده و می دهد؛ حال سوال این است اگر افراد دیگری بی توجه به تاریخ تولید آن بسته، خرید کرده و سر سفره قرار دهند و اعضای خانواده از آن استفاده کنند، چه سرنوشتی در انتظار سلامت اعضای آن خانواده خواهد بود؟ آیا انواع بیماری ها گریبانگیرشان نخواهد بود؟ تقصیر کودک خردسال و فرد سالمند منزل چیست که قربانی این بی تفاوتی می شوند؟ چرا کارخانه برای فروش محصولات تاریخ گذشته خود جان مردم را نشانه می گیرد؟ البته ماجرا به اینجا ختم نمی شود؛ سری به یکی از فروشگاههای دیگر ارومیه می زنیم بسته دیگر مواد غذایی می خرم که تاریخ تولید و انقضا هردو صحیح است اما زمانیکه به منزل آورده و برای استفاده باز می کنیم مشخص می شود تاریخ گذشته و بوی گندش آزار دهنده است حال خانواده ای که دقت لازم را نداشته باشد، با خوردن این مواد غذایی چقدر باید هزینه دارو و دکتر کند؟
صیفی جات که بیشتر از هر ماده غذایی مورد استفاده قرار می گیرند، از گزند آسیب در امان نمی مانند؛ مردم تنها به ظاهر میوه و تره بار نگاه کرده و بی اطلاع از اینکه این محصولات به چه شکلی به بار آمده اند خرید کرده و برای مصرف به منزل می برند؛ غافل از اینکه کودهای شیمیایی و آب های نامطلوب بدترین ضربه را به این محصولات زده و باعث شده میوه و سبزی بیشتر از آنکه طعم واقعی سبزی و میوه بدهد، طعم کودهای شیمیایی غیراستاندارد و آب های نامطلوب را بدهد و خانواده ها غافل از واقعیت، این میوه ها و سبزی ها را روزانه مصرف کنند بی آنکه به عواقب آن بیاندیشند. اینکه آیا امنیت غذایی در جامعه ما مورد توجه قرار گرفته یا نه و بررسی پیامدهای بی توجهی به این مهم و مولفه های لازم برای عملی شدن آن، پای صحبت اردلان واحدی کارشناس و مهندس صنایع غذایی و متخصص تغذیه نشستیم که ماحصل آن درپی می آید.
امنیت غذایی برابر با امنیت ملی
کارشناس صنایع غذایی و متخصص تغذیه درخصوص اهمیت امنیت غذایی می گوید: امنیت غذایی برابر با امنیت ملی و حتی فراتر از آن است، اما این مهم در جامعه ما به فراموشی سپرده شده و کمتر به آن توجه شده است؛ به جرات می توان گفت در تولید و تهیه مواد غذایی از گوشت گرفته تا میوه و سبزی و مواد غذایی دیگر آن گونه که لازم و ضروری است، سلامت این مواد غذایی مورد توجه قرار نگرفته است استفاده از مواداولیه نامرغوب باعث تولید گوشت، مرغ، نان و میوه بی کیفیت شده و غذا که وظیفه اش تامین قوای جسمی فرد است، نمی تواند به این مهم عمل کند.
اردلان واحدی ادامه داد: نبود امنیت غذایی خطرناک تر از نبود امنیت ملی است و این خطر، سلامتی جمعیت و جامعه را هدف قرار می دهد؛ وقتی خانواده ای بی نصیب از غذای سالم و استاندارد باشد بدون تردید از قدرت بدنی سالم برخوردار نخواهد شد و این مهم اجازه نخواهد داد تا کشور و جامعه از نیروهای سالم و توانمند برخوردار باشد.
بیماری‌های گوناگون نتیجه نبود امنیت غذایی
وی گفت: وقتی مواد غذایی مورد استفاده از سلامت برخوردار نباشد، افراد گرفتار بیماری هایی چون فشارخون، بیماری های گوارشی، بیماری های روده و معده و همچنین بیماری های ناشی از آلودگی سبزیجات و میوه‌ها به وسیله سموم و کودهای شیمیایی می شوند که درمان آنها زمان بر و همچنین هزینه های زیادی را به فرد تحمیل می کنند.وی افزود: بیماری های گوارشی ناشی از مصرف سبزیجات و یا مواد غذایی دیگر و همچنین فشار خون بالا هرکدام فرصت فعالیت و زندگی راحت را از افراد جامعه می گیرد.
وی اضافه کرد: نانی که مصرف می شود، وقتی در تهیه و پخت آن روش های مطلوب و صحیح رعایت نشود، اگرچه به ظاهر یک وعده غذایی فرد را تامین می کند اما در آن سوی دیگر به دلیل آغشته بودن آرد به موادی نامطلوب سلامت فرد را به خطر می اندازد.کارشناس صنایع غذایی، عامل اصلی افزایش بیماری های مختلف ازجمله فشارخون بالا، درد معده و یا بیماریهای دیگر را فراموشی مقوله مهم امنیت غذایی دانست و افزود: باید این مهم در اولویت برنامه های مسوولان و همه دست اندرکاران قرار گیرد.واحدی افزود: آسیب های ناشی از نبود امنیت غذایی و تولید مواد غذایی از مواد زاید و نامرغوب هزاران بار بدتر و وحشتناک تر از گلوله هایی هستند که هنگام جنگ به سوی مردم شلیک می شود؛ آنجا دشمن حمله می کند ولی در امنیت غذایی با دستان خود سلامتی جامعه را هدف قرار می دهیم.
کودهای شیمیایی و آب های نامطلوب عامل تولید محصولات بی کیفیت
این کارشناس صنایع غدایی ادامه داد: به جرات می توان گفت خواسته یا ناخواسته آبیاری صیفی جات و میوه ها برخی اوقات یا بیشتر با آبهای نامطلوب و استفاده از کودهای شیمیایی غیر استاندارد برای رشد آنها باعث تولید محصولاتی می شود که خوردن آنها نه تنها کمکی به تامین انرژی بدن نمی کند بلکه تاب آوری بدن در مقابل آسیب ها را کاهش داده و فرد را با مشکلات جدی مواجه می سازد.
وی ادامه داد: چه بسا درسایه آبیاری صیفی جات با کودهای شیمیایی غیر استاندارد و نا آشنایی کشاورزان و تولید کنندگان با کودهای شیمیایی مرغوب و همچنین آبهای نامطلوب محصولاتی روانه بازار می شود که ظاهری شکیل ولی باطنی نامرغوب داشته و مردم بی اطلاع از بی کیفیت بودن آنها اقدام به خرید کرده و چه بسا به بیماری گرفتار می شوند که نمی دانند علتش چیست؟واحدی افزود: چه بسا کشاورز بدون اطلاع از کیفیت کودی که برای تقویت محصول خود می خرند، در دام سودجویان گرفتار شده و با خرید کودهای بی کیفیت بدون آنکه بدانند آسیبی جدی به خود و جامعه می زند.
آگاهی بخشی و آموزش به کشاورزان ضرورتی اجتناب ناپذیر
متخصص تغذیه اظهار کرد: آگاهی بخشی به مردم در هنگام خرید و توجه به کیفیت محصول از یک سو و از طرف دیگر آموزش به کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات از جمله مولفه هایی است که باعث می شود محصول با کیفیت تولید و روانه بازار شده و امنیت غذایی حفظ شود؛ این گونه که مکان ها و محل های مطمئن و مناسبی برای خرید کودهای شیمیایی برای کشاورزان تعبیه شده و به آنها آموزش داده شود که چطور در انتخاب کود مورد نظر دقت لازم را داشته و فریب دلالان و سودجویان را نخورند.وی افزود: آگاهی بخشی به تولید کنندگان توسط رسانه ملی و رسانه های مختلف و حضور کارشناسان در میان کشاورزان باعث می شود سفره مردم خالی از محصول آلوده باشد.
کودکان و سالمندان آسب پذیرترین قشر دربرابر نبود امنیت غذایی
واحدی اظهار کرد: کودکانی که در سن بلوغ و رشد قرار دارند و سالمندانی که توانایی جسمانی کمتری دارند، بیشتر از گروههای دیگر هدف خطر نبود امنیت غذایی قرار می گیرند؛ نان بی کیفیت، گوشت بی کیفیت و غیر استاندارد، برنج نامطلوب و مواد غذایی غیر استاندارد دیگر تاثیرات نامطلوبی بر روی این قشر گذاشته و ادامه زندگی را برای آنها سخت و بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان و انواع دیگر بیماری را برای آنها رقم می زند.
این کارشناس تاکید کرد: باید قبول کنیم بسیاری از مواد غذایی مورد استفاده کیفیت خود را از دست داده اند و البته دراین میان دست دلالان و سود جویان و همچنین دست های پنهانی که در صدد ضربه زدن به اقتصاد کشور و همچنین جامعه هستند، را نباید نادیده گرفت.
وی ادامه داد: واحد تولیدی و کارخانه ای که مواد غذایی بی کیفیت را تولید می کند، موادی که حتی کشورهای خارجی از پذیرش آن امتناع کرده و آن را به دلیل بی کیفیت بودن برگشت می دهند چطور می تواند غذای سالمی برای مردم جامعه خودمان باشند.
واحدی افزود: بدون تردید سود جویان و دلالان بزرگترین ضربه را به امنیت غذایی زده و برای دستیابی به منافع کلان، حتی از تولید مواد غذایی با مواد زاید نیز خود داری نمی کنند.
نظارت مستمر برتولید مواد غذایی
وی افزود:” از سفره تا مزرعه” طرحی که سالها پیش بنا براجرای آن شد باید دوباره با شتاب بیشتری اجرا شود و محصول بدون هیچ مانعی سالم سر سفره مردم قرار گیرد دراین روند محصول تولیدی قربانی برخی آلودگی ها نشده بلکه انرژی و سلامتی را به خانواده ها هدیه می کند.این کارشناس ادامه داد: همچنین نظارت مستمر بر تولید مواد غذایی، محصولات کشاورزی و سایر مواد غذایی باید در اولویت قرار گیرد بسیاری از بی تفاوتی ها درسایه نبود نظارت ها صورت می گیرد زیرا برخورد جدی اجازه تولید محصولات بی کیفیت و آلوده را نمی دهد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، امنیت غذایی ضرورتی اجتناب ناپذیر و مورد توجه تمام دولت ها و کشورهاست و باید این مهم دوباره جایگاه اصلی خود را پیدا کرده و از غبار فراموشی بیرون بیاید رسانه ملی مهمترین ابزاری است که می تواند با تولید فیلم ها و برنامه های مستند این مهم را یاد آوری کند.طبق گفته برخی از پزشکان، استفاده بیش از حد از سموم گیاهی و مواد هورمونی در محصولات زراعی و پرورش حیوانات گوشتی بسیاری از اوقات سیر صعودی یافته و به جای وارد شدن مواد غذایی به بدن، بخش قابل توجهی سم و مواد هورمونی از طریق فراورده های گوشتی وارد بدن می شود و ورود این مواد به بدن مساوی با تولد بیماریهای مختلف است.
همچنین بررسی هایی که محققان بر روی نوزدان تازه متولد شده انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که تا زمانی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند از بیماری هایی مانند قند، فشار خون، بیماریهای گوارشی و قلبی و عروقی در امان است اما زمانی که این کودکان بعد از سن معینی شروع به مصرف محصولات غذایی می کنند بیماری های مختلف به سراغش می آید.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


هفت × 5 =