اما و اگرهای رونق صنعتی آذربایجان غربی

اما و اگرهای رونق صنعتی  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: در برخی از گروه‌های تولیدی در استان آذربایجان غربی واحدهای صنعتی زیر ۳۰ درصد ظرفیت اسمی کار می‌کنند که بخشی از مشکلات آن‌ها سرمایه در گردش است که در این راستا بانک‌های عامل باید فعالانه وارد عرصه شوند.

سوتیتر: وضعیت اقتصادی استان با رونق تولید در واحدهای تولیدی و صنعتی و مشارکت بانک‌های عامل بهبود می‌یابد

پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران و سنگ اندازی در مسیر پرونده هسته‌ای ایران، کشور ما در وضعیت اقتصادی نابسامانی قرار گرفت و به تبع آن در همه استان‌ها از جمله آذربایجان غربی آثار رکود اقتصادی و تولیدی و صنعتی هویدا شد. هم اکنون در حوزه اقتصادی استان در وضعیت خوبی قرار ندارد و رکود در بخش‌های تولیدی و صنعتی دیده می‌شود.
این در حالی است که رکود اقتصادی با اتخاذ تدابیر علمی برای ایجاد رونق تولید در واحدهای تولیدی و صنعتی از میان می‌رود و این مهم نیاز به همت و یاری سیستم بانکی دارد. در چنین شرایطی مدیران اجرایی استان باید به دنبال ایجاد پروژه‌های تولیدی و صنایع در مقیاس بزرگ با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استان باشند و در حال حاضر چند پروژه بزرگ مراحل جذب سرمایه گذار از بخش خصوصی و یا سازمان‌ها و بنیادهای وابسته به دولت و بخش عمومی غیردولتی خود را سپری می‌کنند که با شروع عملیات اجرایی و همچنین بهره برداری از آن‌ها میزان اشتغال زایی در استان افزایش می‌یابد.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تورم و نرخ بیکاری بالا سبب شده است تا اولویت اول امور کشور برای دولت، رونق اقتصادی باشد و تمام فعالان حوزه اقتصادی، صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی و بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری را پای کار بیاورد و با مشارکت و هماهنگی با آن‌ها کشور را به سوی رشد اقتصادی هدایت کند.
برای برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی باید دست اندرکاران امور اداری، مدیران دستگاه‌های اجرایی و همچنین مدیران بانک‌های دولتی و غیردولتی و فعالان اقتصادی خیرخواهانه وارد عرصه شوند و مشکلات اقتصادی تبعات منفی اجتماعی زیادی را به بار می‌آورد که باید با ایجاد رونق اقتصادی و فراهم کردن زمینه‌های اشتغال این تبعات را کاهش داد.
دولت برای سال جاری در حوزه اقتصادی رساندن رشد اقتصادی به بالای صفر را پیش بینی کرده است که در صورت تحقق حتی نیم درصد رشد اقتصادی موفقیت بزرگی را رقم خواهد زد و اعتقاد داریم که با ایجاد رونق اقتصادی در این اندازه گام اول حماسه اقتصادی در کشور رقم می‌خورد.
در سال آینده که پایان برنامه پنجم توسعه می‌باشد رشد اقتصادی کشور را باید به هفت الی هشت درصد افزایش داد و با کاهش نرخ تورم به کمتر از ۲۰ درصد و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر حماسه اقتصادی مورد نظر مقام معظم رهبری را تحقق بخشید. این در شرایطی است که باید موانع سرمایه گذاری داخلی و خارجی در آذربایجان غربی با تدبیر مدیران برداشته شود و برای همین منظور باید با برگزاری جلسات تخصصی به دنبال کاهش مدت زمان صدور مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری با ایجاد پنجره واحد در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان بود و در این راستا سیستم بانکی استان نیز نقش مهمی را با تسهیل و تسریع در اعطای تسهیلات به طرح‌های سرمایه گذاری برای کاهش روند دوران مشارکت طرح‌ها و بهره برداری رسیدن آن‌ها ایفا می‌کند. نگاهی به آمارهای رسمی نشان می‌دهد که با بررسی‌های انجام شده در برخی از گروه‌های تولیدی در استان واحدهای صنعتی زیر ۳۰ درصد ظرفیت اسمی کار می‌کنند که بخشی از مشکلات آن‌ها سرمایه در گردش است که در این راستا بانک‌های عامل باید فعالانه وارد عرصه شوند.
امسال برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل، نوسازی واحد، تکمیل واحدهای تولیدی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا و توسعه واحدهای نیازمند تسهیلاتی در نظر گرفته شده است که طبق ضوابط ارائه می‌شود.
در چنین شرایطی بهره گیری از توان و ظرفیت اعتباری صندوق توسعه ملی مورد تاکید همگان باید قرار گیرد و در سال گذشته نزدیک به سهم تعیین شده برای استان با طرح‌های معرفی شده قرارداد عقد شده که امسال باید با عقد قرارداد بیشتر از دو برابر میزان سال گذشته عملکرد انجام شود.
مقرر شده است در سال جاری بر اساس توان تسهیلات دهی بانک‌ها، جدول توزیع منابع بانکی برای اعطای تسهیلات سرمایه گذاری به صورت سه ماهه ابلاغ شود و سه ماهه اول آن اخیرا ابلاغ شده است و در اولین جلسه کارگروه اشتغال نحوه معرفی طرح‌های سرمایه گذاری از سوی دستگاه‌های اجرایی به بانک‌های عامل مرد بحث قرار گرفته و تصمیم گیری می‌شود.
با عنایت به ظرفیت‌های فوق‌العاده آذربایجان غربی در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی از دولت یازدهم انتظار می‌رود تا صنعت این استان را رونق دهد و این خواسته در چارچوب نظام و قانون است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کارخانه‌های فعلی استان آذربایجان غربی بی شک کفایت نمی‌کند و با این حجم فارغ‌التحصیل دانشگاهی و کارگران فصلی و ساختمانی؛ آذربایجان غربی نمی‌تواند با تولید آب میوه و کنسانتره و نوشابه به جایی برسد. کارشناسان معتقدند سیاست گذاری‌های جدید با هدف توسعه بازار کار آذربایجان غربی باید به مواردی از جمله جلوگیری از واردات بی رویه، پرداخت سهم صنایع از محل هدفمند سازی یارانه‌ها، راه اندازی و تکمیل کارخانه‌های مولد و مادر در استان را مد نظر داشته باشد.راه اندازی راه آهن و اتصال به مسیر ترانزیت بین‌المللی، ایجاد منطقه‌های آزاد تجاری بیشتر در استان، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و توجه ویژه در بخش توریسم نیز از جمله اقداماتی است که می‌تواند به حرکت صنعتی شدن آذربایجان غربی شتاب بخشد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۷:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


9 − هفت =