بازار متلاطم میوه های نوبرانه فصل پاییز در ارومیه

بازار متلاطم میوه های نوبرانه فصل پاییز در ارومیه

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : هر کیلو پرتقال تا ۱۲ هزار تومان، کیوی هر کیلو ۶ هزار تومان ، انگور تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان ، هلو ۷ هزار تومان ، شلیل ۶ هزار تومان و سیب تا ۳ هزار تومان در بازارهای سطح شهر ارومیه عرضه می شود.
فصل پاییز چند روزی است که مهمان خانه های ما شده و باز سر و کله میوه‌های نوبرانه در بازار پیدا شد اما امسال قیمت این میوه‌ها به شیوه باور نکردنی بالا رفته و در نقاطی از شهر ارومیه ، هر کیلوگرم از آنها با قیمت ۱۲ هزار تومان تا حتی ۱۵ هزار تومانی نیز عرضه می‌شود.
نوبرانه ها همیشه با قیمت های نجومی عرضه می شود ولی برای استان آذربایجان غربی که قطب کشاورزی کشور و تولید کننده نخست سیب و انگور است زیبنده نیست که انگور تا ۴ هزار تومان و سیب تا ۳ هزار تومان در آن عرضه و به فروش برسد.
البته با تغییر فصل و ورود میوه‌های نوبرانه به بازار که اغلب‌شان با قیمت بالایی عرضه می‌شوند، دیگر میوه‌ها نیز به تبع داستان عرضه و تقاضا در سطح شهرستان ارومیه افزایش یافتند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی روزنامه آراز آذربایجان هر کیلو پرتقال تا ۱۲ هزار تومان، کیوی هر کیلو ۶ هزار تومان ، انگور تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان ، هلو ۷ هزار تومان ، شلیل ۶ هزار تومان ، سیب ۳ هزار تومان و انار کیلویی ۶ هزار تومان در بازارهای سطح شهر عرضه می شود.
نارنگی، انار و لیموشیرین که نوبرانه‌های بازار فعلی میوه هستد هر کدام کیلویی ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان در تعاونی‌های میوه و تره‌بار عرضه می‌شوند که ارزان‌تر از میوه‌های فصل گذشته هستند چراکه در حال حاضر سیب، هلو، شلیل و موز بیش از این میزان و تا کیلویی ۵۵۰۰ تومان در بازار تعاونی های میوه و تره‌بار شهرداری قیمت دارند که هر کدام هم نسبت به قیمت‌های اخذ شده از بازار میوه در ۲۰ روز پیش افزایش چشمگیری دارند.
مشتریان که از بازار میوه و قیمت‌های موجود رضایت چندانی ندارند، معتقدند بازار میوه در شرایط متلاطمی به سر می‌برد؛ از این جهت که میوه‌ها در ابتدای فصل که نوبرانه محسوب می‌شود گران هستند و در انتهای فصل هم به علت کم شدن تنوع‌شان گران می‌شوند به گونه‌ای که در در برخی اوقات میوه‌های فصل از میوه‌های نوبرانه گران‌تر عرضه می‌شود که جای تامل دارد.
به گفته یکی از خرده‌فروشان بازار میوه به علت اینکه به پایان فصل نزدیک می‌شویم و تنوع میوه‌های تابستانی کاهش یافته قیمت‌ها نیز افزایش داشته‌اند. از سوی دیگر میوه‌های نوبرانه نیز با قیمت قابل توجهی عرضه می‌شوند که این موجب شده در برخی مناطق شهر ارومیه سرانه مصرف میوه کاهش یابد.
قیمت انواع میوه در تعاونی‌های میوه و تره‌بار و در مغازه‌های سطح شهر نسبت به قیمت‌های اخذ شده از بازار در ۲۰ روز پیش افزایش داشته و فقط پسته تازه حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است.
در بازار فعلی میوه و تره‌بار نوبرانه‌هایی از جمله نارنگی، لیمو شیرین و انار عرضه می‌شود که نکته قابل توجه این است که قیمت‌شان از برخی میوه‌های فصل گذشته کمتر است.
این در حالی است که اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی که قبلا بر سهم دلال‌ها در افزایش دوبرابری قیمت میوه تأکید داشت، اکنون در حالی از حذف ۷۵ درصدی دلال‌ها از میدان مرکزی میوه و تره‌بار خبر می‌دهد که این موضوع تأثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته است.
البته برخی از مسئولان جهاد کشاورزی بر این باورند که افزایش قیمت میوه‌های نوبرانه در هر صورت طبیعی است، میوه نوبرانه براساس فیزیولوژیک ممکن است یکی دو روز یا یک هفته زود‌تر از سایر میوه‌ها به بازار برسد و در طی این مدت قیمت میوه به محض ورود به بازار افزایش پیدا می‌کند که بعد از چند روز قیمت‌ها تقلیل پیدا خواهد کرد.کارشناسان معتقدند حفظ و تعادل قیمت ها به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای کنترل بازار است و همه مسئولان و به خصوص نهادهای نظارتی و اصناف و اتحادیه ها باید بکوشند تا کسی نتواند در این ایام آغاز فصل پاییز به فکر سوء استفاده باشد.
این در حالی است که قیمت میوه از باغ تا میادین تره بار و حتی مغازه های سطح شهر بسیار متفاوت است بطوری که میوه از باغدار به یک قیمت ناچیز خریداری و در میادین میوه و تره بار نیز به یک قیمت دیگر به فروش می رسد.
این تفاوت وقتی چشمگیر می شود که با گشتی در سطح شهر از مغازه های مناطق شمالی تا مرکزی و جنوبی شاهد تفاوت ۱۰۰ درصدی قیمت میوه هستیم. این داستان برای همه میوه ها از جمله میوه های جالیزی مثل گوجه فرنگی و خیار که از روستاها اطراف ارومیه تهیه و با اندک هزینه حمل در سطح شهر به فروش می رسد نیز قابل مشاهده است.
البته طی سالهای گذشته نیز، هیچگاه بر بازار نوبرانه‌ها نظارت چندانی نشده است و مسئولان ترجیح می‌دهند که اجازه دهند که بازار این میوه‌های نوبرانه به دست عده‌ای اندک تنظیم شود و میوه با هر قیمتی که خواست آنها است، در سبد مصرف مردم قرار گیرد. شرایط کنونی وضعیت بازار در استان ایجاب می کند که مسئولان از تمام امکانات و ظرفیت های موجود برای ایجاد ثبات قیمت ها در بازار عرضه و تقاضا استفاده کنند و با اخلالگران اقتصادی، خصوصا دانه درشت ها مطابق قانون برخورد جدی صورت گیرد.
اکنون که فصل پاییز و بازگشایی مدارس برای خانواده ها خرید های زیادی را به همراه داشته، باید با جلوگیری از احتکار کالا توسط سودجویان، بازرسی و نظارت بر انبارهای نگهداری اقلام ضروری به طور مستمر در دستور کار دستگاههای اجرایی و نظارتی ذیربط استان قرار گیرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


+ 5 = ده