تشکیل صندوق حمایت از بانوان کارآفرین

تشکیل صندوق حمایت از بانوان کارآفرین

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: نقش و اهمیت خانواده به عنوان کانون اندیشه نوگرایی، در ایجاد روحیه خلاقیت و نوآوری در افراد، گسترش روحیه کارآفرینی و توسعه کسب و کار جدید در جامعه، انکار ناپذیر است.
به منظور حمایت از بانوان کارافرین راه اندازی صندوق حمایت به منظور اعطای تسهیلات با سود اندک در دستور کار قرار دارد. تسهیل شرایط فعالیت بانوان برای حضور در عرصه های مختلف اجتماع از وظایف دولت است و اعطای تسهیلات کم بهره و حمایت از بانوان کار آفرین نقش بسزایی در اقتصاد و تولید دارد.
طبق آمارهای رسمی, تعداد دو و نیم میلیون بانوی سرپرست خانوار در کشور وجود دارد و ۲۴ شهریور ماه امسال نمایشگاهی برای عرضه توانمندی های بانوان کارآفرین در سطح بین المللی برگزار خواهد شد. بانوان کارآفرین علاوه بر عرضه توانمندی ها و محصولات خود می توانند با شیوه های کارآفرینی بانوان دیگر کشورها آشنا شوند.
تمرکز نمایشگاه بر سه شعار تولید، ‌اشتغال و توسعه صادرات برگزار خواهد شد که در پایان نمایشگاه بانوان کارآفرین برتر کشور معرفی می شوند. برای پرکردن خلأ ارتباطی بانوان مدیر در عرصه اقتصاد اتاق بانوان مدیر خانه مدیران صنعتی تشکیل شده است.
این در حالی است که اگر بانوان ایران با استفاده از امکانات عصر ارتباطات فاصله خود را با دنیای امروز کم کنند می توانند نقش مهمی در ارتقای جایگاه بانوان در عرصه بازرگانی و کارآفرینی ایفا کنند. البته عدم ارتباط بانوان در بخش های مختلف اقتصاد و فرهنگ خلأ جامعه زنان است و با سازمان مدیریت صنعتی تفاهم نامه ای منقعد شده تا اتاق بانوان خانه مدیران صنعتی نیز ایجاد شود.
اتاق بانوان خانه مدیران صنعتی در جهت تسهیل و تسریع امر ارتقای بانوان مدیر در سطح کشور تأسیس شده است و نقش این اتاق در ایجاد شبکه ارتباطی میان بانوان در حوزه های اقتصادی موثر است و پس از ۳۶ سال از انقلاب اسلامی هنوز سهم کمی از ثروت جامعه به بانوان تعلق دارد و هنوز سهم بانوان از مشارکت های اجتماعی بسیار پایین تر از مردان است.
این در حالی است که طبق اعلام مسئولان استان آذربایجان غربی، شهرستان های اشنویه و بوکان به ترتیب کمترین و بیشترین میزان نرخ بیکاری را در استان دارا می باشند که بخش کشاورزی با ۳۵ درصد اشتغال زایی در استان در بین دیگر بخش های اقتصادی و تولیدی رتبه اول را داراست. مشارکت اقتصادی در استان در رتبه اول کشوری می باشد و تا به حال سرجمع ۱۶۰۰ میلیارد تومان به بنگاههای اقتصادی زود بازده در استان تزریق شده است و تا به حال ۸۵ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی نیز به مخاطبان این بخش در استان تزریق شده است.
نیم نگاهی به آمار رسمی اشتغال زنان در شهرها و استان های مختلف کشور نشان می دهد که وضعیت اشتغال زنان در مشاغل مختلف و از جمله در مشاغل خانگی مناسب نیست. ۱۱ شهر از ۱۷ شهر استان آذربایجان غربی در بخش زنان دارای نرخ بیکاری بالای ۱۵ درصد است و میانگین نرخ بیکاری زنان در این استان ۱۸٫۳ درصد است. علاوه بر این، نرخ بیکاری زنان در شهرهای این استان بین ۵٫۵ تا ۲۴٫۸ درصد در نوسان است. بیکارترین شهر آذربایجان غربی در بخش زنان چایپاره با ۲۴٫۸ درصد است.
آمارها نشان می دهد از ابتدای سال ۹۰ تا پایان سال ۹۲ افزون بر ۵۲۶ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان اجرای مشاغل خانگی استان پرداخت شده است، این میزان تسهیلات به ۱۳ هزار و ۷۳۸ پرونده پرداخت شده است و سهم اعتبارات مشاغل خانگی استان نیز برای امسال ۸۹۶ میلیارد ریال ابلاغ شده است.
همراهی و مشارکت بالای بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاه های اجرایی نیز ضرورت دارد و باید با همراهی و هماهنگی بانک ها و دستگاه های اجرایی تعهد اشتغال سهم استان عملیاتی شود. از سویی همکاری بانکهای عامل برای توسعه تعاونی ها نیز ضروری است.
آمارهای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی حاکی است که از ابتدای سال ۹۰ تاکنون تا پایان سال گذشته ۵۶۲ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی توسط بانهای عامل به متقاضیان پرداخت شده است و سهم اعتبارات مشاغل خانگی استان نیز برای امسال رقمی بیش از ۸۹۶ میلیارد ریال ابلاغ شده که بانکها باید همراهی لازم را برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاه های اجرایی انجام دهند.
از سوی دیگر آمارهای منتشره نشان می دهد که در سال ۹۱ از ۲۲۰ میلیارد ریال سهم اعتبارات صندوق مهر امام رضا آذربایجان غربی در راستای اشتغالزایی حدود ۱۷۰ میلیارد ریال پرداخت شده است. همچنین سال گذشته ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به سه هزار و ۱۰۰ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز پرداخت شده است.
این در حالی است که سطح بهره وری در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی بسیار پایین است. برای اینکه در جامعه کار مضاعف صورت گیرد باید نیروی کار در سطوح مختلف مورد احترام قرار گیرد.اگر چه چندی پیش از اختصاص ۵۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات سال ۹۰ به متقاضیان مشاغل خانگی خبر داده شده بود ولی صرف ارایه تسهیلات نمی تواند گره از مشکل اشتغال جوانان استان بردارد بلکه می بایست فرهنگ کارآفرینی در میان جامعه توسعه یابد.
مدرک گرایی و نبود مهارت های حرفه ای شغلی و همچنین نداشتن فرهنگ و روحیه کارآفرینی و علاقه مندی به مشاغل دفتری از ویژگی های نسل جوان امروز آذربایجان غربی است.
کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی می‌شود. در حقیقت بدون توجه کافی به مقوله توسعه فرهنگ کارآفرینی نمی‌توان به شاخص‌های رشد و توسعه که از طریق تغییر در روند تولید،‌ بهره‌وری و توان افزایی فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل می‌شود، دست یافت.
البته خانواده به عنوان انتقال دهنده جبهه‌ای از اصطلاحات، آئین‌ها و رفتارهای اجتماعی می‌‌تواند نقش ثمربخش خود را جهت آشنایی با مفاهیمی مثل توفیق طلبی، استقلال طلبی و خطرپذیری در عرصه فعالیت اقتصادی و همسازی با واقعیت‌های کاری در جامعه، به اعضاء خود ارزانی دارد.
نوع نگرش والدین به دنیای پیرامون خود و چگونگی تجسم ارزشهای اجتماعی برای فرزندان در شکل‌گیری آینده شغلی آنها، می‌تواند راه را برای دستیابی به اقتصاد سالم هموار سازد. این در حالی است که کارآفرینی، فرآیندی اکتسابی است و خانواده در شکل‌گیری این فرآیند نقش اساسی را ایفاء می‌کند. زیرا خانواده می‌‌تواند عنصر پویایی و تحرک را به ژرفای وجود افراد تحت نفوذ و وابسته به خود تزریق کند به شکلی که فرد و جامعه در محیطی هماهنگ به تعامل بپردازند و قالب‌های اجتماعی نوآورانه شکل گیرد.
نقش و اهمیت خانواده به عنوان کانون اندیشه نوگرایی، در ایجاد روحیه خلاقیت و نوآوری در افراد، گسترش روحیه کارآفرینی و توسعه کسب و کار جدید در جامعه، انکار ناپذیر است، به طوری که درزمینه فعالیت اقتصادی، خانواده می‌تواند اندیشه افراد تحت نفوذ خود را به سمت و سویی سوق دهد که آنها را از مشکلات پیش‌رو از جمله؛ بیکاری، فقر، اعتیاد، فساد و… برهاند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


+ یک = 10