نماينده مردم شاهين دژو تکاب درمجلس:

افزایش نظارت برعملکرد مراکز نگهداری از معلولان ضروری است

افزایش نظارت برعملکرد مراکز نگهداری از معلولان ضروری است

گروه خبر:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید برافزایش نظارت بر عملکرد مراکز نگهداری از معلولان، گفت: برای بازرسی بیشترمراکز نگهداری از معلولان باید قوانین بهزیستی به روزرسانی ونوسازی شود. همایون هاشمی درگفت وگو با خانه ملت، درخصوص نظارت بهزیستی بر عملکرد مراکز نگهداری از معلولان، گفت: از فعالیت ها و ماموریت های اصلی سازمان بهزیستی رسیدگی به امور معلولان و حل مشکلات آنها است، خوشبختانه در دو دهه گذشته قسمت عمده ای از فعالیت های سازمان بهزیستی مانند تصدی مراکز نگهداری از معلولان به بخش خصوصی واگذار شده است؛ البته این موضوع اعمال نظارت ها برمراکز نگهداری از معلولان را افزایش می دهد.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ وتکاب درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازوکارنظارتی برمراکز نگهداری از معلولان دربهزیستی دو بخش نظارت عمومی و تخصصی است، افزود: معاونت های تخصصی به ویژه درحوزه معلولان باید نظارت های دقیق و روزانه خود را افزایش دهند؛ البته می توان با ایجاد یک نرم افزار برمراکز نگهداری از معلولان نظارت کرد.
وی با بیان اینکه معلولان به ویژه معلولان ذهنی دارای مهجوریت هستند، تصریح کرد: باید بر مراکز نگهداری از معلولان به ویژه آنهایی که دارای مسائل و مشکلات ذهنی هستند نظارت بیشتر و دقیق تری صورت گیرد، البته برای افزایش نظارت ها می توان از بسترهای آی تی، نرم افزاری و الکترونیکی استفاده کرد زیرا طی چند هفته گذشته گزارش هایی درخصوص تخلفات صورت گرفته دربرخی مراکز نگهداری از معلولان مطرح شده است.
هاشمی با تاکید براینکه نمی توان خدمات ارزشمند سازمان بهزیستی را زیرسوال برد، گفت: به نظرم مطالبه عمومی و خانواده های دارای فرزند معلول از بهزیستی درخصوص افزایش نظارت این سازمان برعملکرد مراکز نگهداری از معلولان قابل پیگیری است و باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد؛ بنابراین بهزیستی چون مجوز راه اندازی مراکز نگهداری از معلولان را صادرکرده است باید برعملکرد آنها نیزبه طور ویژه و تخصصی نظارت کند.
این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به اینکه اداره اماکن نیروی انتظامی می توانند برعملکرد این مراکز نظارت کنند، افزود: اما بازرسی تخصصی بر عملکرد مراکز نگهداری از معلولان برعهده بهزیستی است، ضمن اینکه باید تاکید کرد بهزیستی باید برای نظارت بیشتر وتوسعه فعالیت ها قوانین خود را به روزرسانی کند و از بسترهای کنترل از راه دور نظارت ها را افزایش دهد؛ هرچند که درجامعه ما اصل نظارت تخصصی هنوز نهادینه نشده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: همچنین باید ارایه مجوز برای احداث و راه اندازی مراکز نگهداری از معلولان با دقت عمل بیشتر، علمی تر و با افزایش بازرسی ها صورت گیرد./
همچنین عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اطلاق کلمه شهید به آتش نشانانی که در راه خدمت جان خود را ازدست می دهند، گفت: این موضوع بار مالی قابل توجهی برای دولت ندارد. رسول خضری درخصوص اظهارات رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر تشکیل کمیته احراز شهید محسوب کردن آتش نشانانی که در زمان خدمت جان خود را از دست می دهند، گفت: نظرمثبت بنیاد شهید درخصوص شهید محسوب کردن آتش نشانان قابل تقدیر است، زیرا آتش نشانان شهدای خدمت در راه امدادرسانی و نجات مردم محسوب می شوند و شغل آتش نشانی از جایگاه رفیعی در جامعه برخوردار است.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تفاوتی در بحران موجود درمرزها و بحران درپایتخت و سایراستان_ها وجود ندارد، افزود: آتش نشانان برای خدمت به مردم و با ایثار و فداکاری بسیار جان خود را از دست می دهند و به طور حتم این افراد باید در لیست شهدا قرار گیرند.
وی با تاکید براینکه نمی توان با طرح مباحثی مانند نبود منابع مالی لازم به شهید محسوب شدن آتش نشانان بی توجه بود، تصریح کرد: تعداد آتش نشانانی که در طول یکسال جان خودرا از دست می دهند به میزانی نیست که نتوان منابع مالی لازم را برای پرداخت حقوق و مزایای لازم در لیست خانواده شهدا قرار داد، زیرا درحال حاضر آتش نشانان جزء کارمندان دولتی محسوب شده و دارای حقوق ومزایای مشخصی هستند؛ بنابراین اگر درلیست شهدا قرار گیرند تنها از سوی بنیاد شهید به آنها خدمات رفاهی اضافه تری تعلق می گیرد.
این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه شهید محسوب کردن آتش نشانان بارمالی قابل توجهی برای دولت ندارد، گفت: تعداد شهدای آتش نشان به میزانی نیست که دولت را در تامین منابع مالی لازم دچار مشکل کند، بنابراین باید این اقدام یعنی شهید محسوب کردن آتش نشانان هرچه سریعتر از سوی مسئولان دولتی به ویژه بنیاد شهید مورد توجه قرار گیرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه شهدا در بنیاد شهید دارای درجات مختلفی هستند، افزود: اطلاق کلمه مقدس شهید برای آتش نشانان لازم و ضروری بوده و به نوعی تکریم برای خانواده آنها محسوب می شود، ضمن اینکه آتش نشانان مگر به جز انجام خدمت به مردم اقدام دیگری انجام می دهند؛ بنابراین باید آنهایی که در نجات مردم جان خود را از دست می دهند را شهید محسوب کرد و این وظیفه دولت است که به این موضوع توجه کند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس بنیاد شهید در خصوص آخرین وضعیت بررسی شهید محسوب کردن آتش نشانان،گفت: کمیته احراز در این خصوص تشکیل شده و در حال بررسی این مسئله هستند.
شهیدی با اشاره به اینکه بنیاد شهید موافق عنوان شهید برای آتش نشانانی است که حین خدمت جان خود را از دست می دهند، اظهار داشت: ما نظر مساعدی در این خصوص داریم چرا که عناوین دیگری از جمله شهید منا و شهید ترور داریم و در حال حاضر هم برای آتش نشانان عنوان» شهید خدمت« را بررسی می کنیم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


5 × = پنج