گزارش//

اسکیمرها در کمین کارت‌های بانکی

اسکیمرها در کمین کارت‌های بانکی

گروه گزارش: توسعه و پیشرفت تکنولوژی و استفاده فراگیر از کارت‌های بانکی در خرید و فروش، خطرات امنیتی جدیدی را به وجود آورده است. سرقت اطلاعات کارت های بانکی و سوء استفاده از آنها مهمترین تهدید امنیتی است. گاهی سارقان اینترنتی و کلاهبرداران با ترفندهای ساده موفق به فریب افراد و خالی کردن حساب آنها می شوند.
یکی از راه های ساده کلاه برداری که این روزها شاهد هستیم استفاده از اسکیمر و کپی کردن کارت بانکی توسط کارت خوان های سیار هستند.
به طور کلی “اسکیمینگ” به معنای منتقل کردن اطلاعات دارایی های کارت عابر بانک به روی کارت دیگر و بدون اطلاع و رضایت مالک است.” اسکیمر” هم همان سارقی است که از طریق کلاهبرداری به کپی کردن و سرقت اطلاعات کارت های بانکی می پردازد. در ایران به ابزار و دستگاهی که مورد استفاده قرار می گیرد نیز “اسکیمر” می گویند.
مهدی حسینی یک شهروند ارومیه ای افزود: در عید امسال در مسیر کرمانشاه از یک فروشنده بین راهی وسیله خرید کردیم و هنگام پرداخت فروشنده خودش کارت کشید و رمز را در دستگاه کارت خوان زد.
وی ادامه داد: بعد از یک ساعت برای من پیامک برداشت ۵۰میلیون تومان آمد و حساب من خالی شد سریعا به بانک رفتم و آنجا متوجه شدم همان دستفروش بین راهی حساب من را خالی کرده است.
این شهروند اظهار کرد: بعدا به پلیس فتا مراجعه کردم اما تلاش ها بی فایده بود و من تاکنون به پولم نرسیده ام.
م.ر یکی دیگر از شهروندان ارومیه ای افزود: سال گذشته از یکی از مغازه ها لباس خریدم، شب از بانک برای من پیامک برداشت آمد وحساب من خالی شد.
وی اظهار کرد: فردا که به بانک مراجعه کردم و با شکایتی که به پلیس فتا کرده بودم مشخص شد برداشت مازاد از حسابم از همان مغازه ای بوده که لباس خریدم و بعد از کلی دردسر پولم را از آن فرد کلاهبردار پس گرفتم.
دستگیری ۴ باند فعال در حوزه اسکیمر و فیشینگ در آذربایجان غربی
سردار رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی آذربایجان غربی افزود: در سال جاری ۴ باند فعال در حوزه اسکیمر و فیشینگ در استان دستگیر شدند.
وی تصریح کرد: در این خصوص ۳۸۷ نفر دستگیر شده است و بیش از ۸۱ میلیارد ریال از دارای این افراد مسدود شده و بیش از ۱۰میلیارد تومان نیز پول مردم عودت داده شده است.
سردار جهانبخش یاد آور شد: در سال جاری ۹۶درصد جرایم سایبری استان کشف شده و از این لحاظ رتبه اول کشوری را داریم.
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی ادامه داد: باید فرهنگ سازی کنیم که شهروندان در هنگام خرید به ویژه زمان خرید از دستفروشان و افرادی که محل کار ثابتی ندارند خودشان کارت کشیده و رمز کارت را خودشان بزنند.
وی افزود: با فرهنگ سازی در این حوزه می توان جلوی بخش عمده ای از تخلفات سایبری را گرفت.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایسنا، در دنیای پیشرفته امروز خرید و پرداخت الکترونیکی یکی از رایج ترین روش ها در معاملات است لذا فرهنگ سازی در استفاده درست از کارت های بانکی و پرداخت های الکترونیکی در بین شهروندان و برخی اقدامات پیشگیرانه و تقویت امنیت کارت های بانکی توسط بانک ها برای جلوگیری از سرقت های اینترنتی و اسکیمری لازم و ضروری است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۷:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


7 + چهار =