گزارش//

بعد از ۹ سال گره آزادراه ارومیه – تبریز باز شد/سرمایه گذار جدید پای کار

بعد از ۹ سال گره آزادراه ارومیه – تبریز باز شد/سرمایه گذار جدید پای کار

گروه گزارش: بعد از ۹ سال روند اجرای طرح نیمه تمام آزاد راه ارومیه – تبریز با ورود سرمایه گذار جدید وارد فاز جدیدی شده است و پیش بینی می شود عملیات اجرایی این طرح مهم از سرگرفته شود.
آزادراه ارومیه – تبریز از جمله طرح‌های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب می‌شود، این آزادراه علاوه بر کاهش ۱۰ کیلومتری فاصله بین ۲ شهر، در صورت تکمیل بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچه‌ارومیه خواهد شد.
هم اکنون مدیریت ساخت آزادراه ارومیه – تبریز که از سال ۹۱ آغاز شده در دست وزارت راه و شهرسازی است اما تعلل در خلع ید پیمانکار و جذب سرمایه گذار جدید موجب کندی و توقف روند اجرای این طرح و به یکی از چالش‌های اساسی و مطالبه جدی مردم تبدیل شده است.
آزاده راه ارومیه – تبریز در ۵ قطعه اجرا می‌شود که قطعه اول به طول ۲۴٫۵ کیلومتر از ارومیه تا ساحل غربی دریاچه ارومیه است، قطعه دوم به طول ۵٫۱۵ کیلومتر در خاکریز میان‌گذر دریاچه ارومیه قرار دارد و قطعه سوم نیز به طول ۲۹ کیلومتر از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای (جزیره اسلامی) واقع شده است.
مسیر مصوب این قطعه عبور محور از پیرامون جزیره اسلامی یا گزینه ساحلی دریاچه ارومیه بود، ولی بنا به درخواست مقامات استانی و طرف مشارکت جهت تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به گزینه کوهستانی با احداث تونل در دست انجام است، البته انتخاب گزینه کوهستانی با رویکرد احداث تونل، طول قطعه سوم را از ۲۹ به ۱۹ کیلومتر کاهش داده است.قطعه چهارم آزادراه تبریز ارومیه به طول ۲۹ کیلومتر از سه راهی سرای تا سه راهی خاصبان است، در این قطعه با احداث یک باند دو خطه جدید به موازات مسیر ۲ خطه موجود، این محور به درجه آزادراهی ارتقا می‌یابد، قطعات پنجم آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۳۲ کیلومتر از سه راهی خاصبان تا تبریز (کیلومتر ۷ آزادراه تبریز-سهند) است.
سرمایه گذار جدید پروژه آزادراه ارومیه-تبریز پای کار آمد
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت طرح ملی آزاد راه ارومیه – تبریز گفت: یکی از سیاست‌های اصلی این اداره کل احصا پروژه‌های مختلف و جذب سرمایه گذار جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است، که در این راستا جهت تکمیل پروژه آزاد راه ارومیه_تبریز جذب سرمایه گذار محقق شد.
محسن حمزه لو اظهار کرد: هدف اصلی از جذب سرمایه گذار برای آزاد راه ارومیه_ تبریز که شامل ۶ قطعه می‌باشد؛ تکمیل قطعات ۱، ۲ و۴، احداث قطعه ۳، ۵، ۶ و همچنین تکمیل تونل‌ها است، که مجموعاً به طول ۱۵۱ کیلومتر است.وی ادامه داد: میزان برآورد اولیه اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه ۵ هزار میلیارد تومان است، که بصورت مشارکتی از طرف دولت و بخش خصوصی تأمین خواهد شد و انتظار می‌رود میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی تا ۳ هزار میلیارد تومان تحقق یابد.مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت اتمام این پروژه اظهار داشت: تبدیل قطعه ۱ و ۲ به آزاد راه شامل احداث تقاطع‌های غیرهمسطح، دسترسی محلی و احداث باند کُند رو از جمله اهداف مهم اجرای این پروژه است.وی با اشاره به افتتاح جاده ارومیه_ سرو تصریح کرد: پس از افتتاح این جاده قطعاً حجم بالای ترافیک ترانزیت کالا از جاده سرو به ارومیه انجام می‌پذیرد، که با توجه به تمهیدات انجام گرفته؛ با تکمیل آزادراه ارومیه_تبریز می‌توانیم پایانه مرزی سرو را به کریدورهای داخلی کشور وصل کنیم.حمزه‌لو با اشاره به کلیات این سرمایه گذاری گفت: موافقت اولیه انجام گرفته است و هفته آینده جلسه‌ای در تهران با حضور سرمایه گذار پروژه تشکیل خواهد شد. براساس قول مساعد سرمایه گذار، پیش بینی می‌شود این پروژه تا دو سال آینده تکمیل شود و همچنین با پیگیری‌های لازم رفع موانع مربوط به پیمانکار در پروژه آزاد راه ارومیه_ تبریز که یکی از دغدغه‌های اصلی به شمار می‌رفت، به زودی حل خواهد شد.
روند اجرای آزاد راه ارومیه – تبریز تسریع می‌یابد
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص اجرای این طرح گفت: پروژه آزاد راه ارومیه تبریز به طول تقریبی ۱۵۲ کیلومتر از شهر ارومیه آغاز و با گذر از پل میانگذر دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی با عبور از سه راهی خاصبان و جنوب شهر سهند به شهر تبریز متصل می‌شود.وحید جلال‌زاده افزود: عملیات اجرایی آزادراه ارومیه به تبریز از سال ۹۱ در دولت دهم توسط بنیاد تعاون ناجا آغاز شد که این سرمایه‌گذار نواقصات موجود از سه راهی ابوذر تا دریاچه ارومیه را مرتفع کرده و برطرف کردن مشکلات این جاده از سوی تبریز، حدفاصل بین خاصبان و سرای نیز در دستور کار قرار گرفت.
وی بیان کرد: قطعه اول این آزادراه از سه راهی ابوذر تا ساحل دریاچه و قطعه چهارم آزادراه تبریز به ارومیه، از سه راهی سرای تا سه راهی خاصبان دارای نواقصاتی است که درصدد مرتفع کردن آن هستیم.جلال‌زاده در خصوص تأخیر ایجاد شده در حفر تونل جاده ارومیه به تبریز عنوان کرد: در حال حاضر نیز به دلیل بالا رفتن هزینه‌های جاری ادامه حفر این تونل با مشکل روبرو شده که امیدواریم با روی کار آمدن سرمایه گذار جدید شاهد تسریع در روند اجرای طرح باشیم.
حوزه حمل و نقل و ترانزیت آذربایجان_غربی تقویت می‌شود
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به جایگاه استان در حوزه ارتباطات و قرار گرفتن استان در کریدورهای غرب، شرق و جنوب، توجه به زیر ساخت‌های حمل و نقل در استان را در افزایش تجارت بین الملل بسیار مؤثر دانست و گفت: به دلایل مختلف اجرای پروژه‌های حوزه راه در استان با مشکل مواجه شده است و ما تلاش می‌کنیم با استفاده از منابع ملی و ظرفیت‌های قانونی در حوزه‌های مالی، سیستم‌های حمل و نقل و ترانزیت در استان را تقویت می‌کنیم.محمدصادق معتمدیان، ادامه داد: زیر ساخت‌های حمل و نقل در استان مناسب نیست و وزارت راه و شهرسازی باید در جهت حل مشکلات در این حوزه و اختصاص اعتبارات ویژه به این بخش در استان نقش مؤثری ایفا کند.وی با تاکید بر اینکه با جدیت به دنبال رفع موانع و مشکلات حوزه حمل و نقل استان هستیم عنوان کرد: باید موانع تکمیل پروژه آزاد راه ارومیه_ تبریز همچون تأمین اعتبار و تأمین مواد اولیه که در حال حاضر مهمترین دلایل حرکت کند پروژه آزاد راه است، برداشته شود.آزادراه ارومیه – تبریز از پروژه‌های مهم در دست اجرا برای توسعه آذربایجان غربی است و مسیر دو مرکز استان را کوتاه‌تر می‌کند، ۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز- ارومیه در محدوده آذربایجان غربی و بقیه در آذربایجان شرقی است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،با توجه به همسایگی استان آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و عراق و کشورهای پرتعداد منطقه قفقاز، بهره برداری از آزادراه تبریز – ارومیه می‌تواند زمینه ساز ایفای نقش مؤثرتر منطقه شمال غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقه‌ای کشورمان با همسایگان باشد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۹:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


× چهار = 16