ضرورت توسعه اشتغال حوزه خدمات در آذربایجان غربی

ضرورت توسعه اشتغال حوزه خدمات در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: شرایط اقتصادی استان آذربایجان غربی ایجاب می کند که دولت عنایت ویژه ای نسبت به تسهیلات بانکی به مشاغل حوزه خدمات و طرح های خود اشتغالی داشته باشد. چرا که در حال حاضر وضعیت موجود اقتصادی، نوسانات ارز و سایر گرفتاری های بازار موجب شده تا اشتغال با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود.
در بررسی حوزه های مختلف مشاهده می‌شود که استان آذربایجان غربی پتانسیل مطلوبی در اشتغال بخش خدمات دارد و از این پتانسیل باید به بهترین نحو بهره برد
امروزه کسب و کارهای بخش خدمات به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می‎شوند. موضوع اشتغال یکی از پایه های مهم کارآمدی نظام و رضایت مندی مردم است و یکی از دغدغه های دولت تدبیر و امید اشتغال زایی است و این دولت درصدد رفع مشکل اشتغال و اجرای طرح‌های اشتغال زا و خانگی است.استان آذربایجان غربی با توجه به ویژگی های منحصر به فرد از ظرفیت بسیار مناسبی برای اجرایی شدن طرح های خود اشتغالی و مشاغل خانگی برخوردار است.در همین راستا عملکرد بانک‌های عامل استان در سال های گذشته خوب بوده و با توجه به ظرفیت مناسبی که در این زمینه وجود دارد امسال عملکردی متناسب با سال قبل باید ارایه دهند.
به نظر می رسد برای تحقق این مهم، مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به صورت هفتگی و ماهانه از بانک های مختلف گزارش گرفته و به صورت مستمر اجرایی شدن پرداخت این تسهیلات را نظارت کنند.
استان آذربایجان غربی ظرفیت های مطلوب فراوانی در حوزه خدمات نیز دارد و در بررسی حوزه های مختلف مشاهده می شود اردبیل پتانسیل مطلوبی در اشتغال بخش خدمات دارد.
اگر چه درآمد های حداقلی در بخش کشاورزی در استان وجود دارد ولی درآمدهای قابل توجه در بخش خدمات باید بیش از پیش مورد توجه باشد و به عنوان مثال باید تغییر الگوی کشت به جد دنبال شود تا بتواند به درآمد مطلوب برسد.ضرورت جذب سرمایه بخش خصوصی در همین راستا بر کسی پنهان نیست و متاسفانه طی دو سال گذشته هر زمان از سرمایه گذاران دعوت شده دو ایراد وارد می کردند؛ یکی اینکه مزیتی برای سرمایه گذاری در آذربایجان غربی وجود ندارد و دیگری اینکه سایر سرمایه گذاران با مشکل مواجه هستند.در شرایط کنونی فعال سازی سرمایه گذاری ها یک و اولویت است و باید تلاش ها معطوف این دو حوزه شود تا از یکسو مزیت جذب شود و از سویی مشکل سایر سرمایه گذاران رفع شود.
این در حالی است که تولید کالا با ارزش افزوده بالا و استفاده از پتانسیل های استان در حوزه صادرات به ویژه به بازارهای ترکیه و عراق ضرورت جدی و مورد تاکید است و ظرفیت‌های متعددی برای ایجاد اشتغال جوانان فراهم است و دست یابی به این مهم با بدگویی و بدخواهی امکان پذیر نیست.
این در شرایطی است که شرایط اقتصادی استان و نوسانات ارز و افزایش قیمت ها و خدمات و کالاها در ماههای اخیر لزوم افزایش سرعت در ارائه تسهیلات مختلف مشاغل خانگی و خود اشتغالی از سوی بانک های عامل استان را دو چندان کرده است.ضروری است اکثر مدیران دستگاههای اجرایی پیگیر این موضوع باشند و منابع بانکی را که در حقیقت منابع خود مردم به شمار می آید را در خدمت متقاضیان قرار دهند و بانک ها نیز باید بیش از گذشته نهایت امانت داری را در این موضوع رعایت کنند. از سوی دیگر نیم نگاهی به ترکیب جمعیتی استان نشان می دهد که لزوم حمایت از مشاغل روستایی در استان نیز باید در اولویت های اقتصادی مسئولان قرار گیرد. شکل گیری کمیته اشتغال در فرمانداری های استان، حمایت از تسهیلات خود اشتغالی و مشاغل خانگی استان با رعایت توجیه های اقتصادی از جمله مواردی است که باید مدیران دستگاههای اجرایی ذیربط مورد توجه خود قرار دهند.
استان آذربایجان غربی از نظر اشتغال در وضعیت ناخوشایندی قرار دارد و تبعات ناشی از خشکسالی و تحریم‌ها مشکلات این بخش را تشدید کرده است. دلیل دیگر افزایش نرخ بیکاری را می‌توان عدم وجود رونق اقتصادی دانست چراکه تولید کنندگان رغبت به تولید نشان نمی‌دهند و این امر ناراحت کننده است.
میزان درصد بیکاری در استان آذربایجان غربی بیشتر در بین قشر تحصیل کرده جامعه است که این میزان در بین مردان به بالای ۲۳ درصد و بین زنان به ۴۵ درصد می‌رسد. بیشتر زنان بیکار از سطح سواد بالای فوق لیسانس با معدلهای بالا در رشته‌های فیزیک اتمی، هسته‌ای، گرایشات شیمی و ریاضی محض، بیکار هستند و این موضوع مشکلاتی برای جوانان به وجود آورده است.موارد الحاقی به قانون کسب و کار نیز که اخیرا به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است و این قانون کمک می‌کند تا کمی سرمایه گذاری را آسان شود و موانع تولید برداشته می‌شود و تا حدودی از میزان مشکلات اشتغال کاسته می شود و اگر دولت این قانون را اجرا کند میزان اشتغال افراد هم زیاد می‌شود.
این در حالی است که با گازرسانی به روستا‌ها، می‌توان کارگاه‌های تولیدی در روستا‌ها را راه اندازی و برای جوانان روستایی شغل ایجاد کرد و در حقیقت تامین انرژی در روستا به منرله فراهم سازی بسترهای توسعه اشتغال جوانان روستایی است.
باید زیرساخت‌های توسعه اشتغال روستایی از جمله با گازرسانی و تامین نیروی برق و انرژی در آذربایجان غربی مهیا شود.
از سوی دیگر؛ اقتصاد استان آذربایجان غربی متکی به کشاورزی است و ۳۰ درصد اشتغال و ۶/۱۹ درصد تولیدات استان از محل منابع کشاورزی می باشد. صنایع مستقر در استان وابسته به کشاورزی بوده و عمده صادرات استان را نیز محصولات کشاورزی تشکیل می دهد.
اگر میزان سطح زیر کشت اراضی کشاورزی کاهش یابد باید مشاغل جایگزین و منابع درآمد جدید و شغل های جدید در استان ایجاد شود تا معیشت کشاورزان آسیب نبیند و اشتغالزایی فراهم شود.به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا ، در پایان این جلسه فرماندار مهاباد با شماری از کارگران کشت و صنعت این شهرستان که در محل فرمانداری تجمع کرده بودند ، دیدار و گفت و گو کرد.
در این دیدار که خبرنگاران رسانه های گروهی این شهرستان نیز حضور داشتند ، فرماندار مهاباد در فضایی دوستانه به صحبت‌های کارگران و نمایندگان آنها گوش فرا داده و بر حل مشکلات آنها در اسرع وقت قول مساعد داد.شهرستان مهاباد با ۲۱۵ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


نُه × 2 =