گزارش//

کاهش نرخ بیکاری در آذربایجان‌غربی دغدغه‌ای در مسیر تحقق مطلق

کاهش نرخ بیکاری در آذربایجان‌غربی دغدغه‌ای در مسیر تحقق مطلق

گروه گزارش: کاهش نرخ بیکاری از جمله دغدغه‌های مردم و مسوولان بوده که این دغدغه‌مندی در دولت سیزدهم و با روی کارآمدن مدیران دولت در آذربایجان غربی، روز به روز بیشتر شد و اکنون این امر به واقعیتی تبدیل شده که امکان انکار آن وجود ندارد واقعیتی که امیدها را برای توسعه بیشتر استان و اشتغال بیشتر جوانان بیشتر می‌کند.
همواره یکی از مشکلات جوامع مختلف، ارتقای شاخص‌های اشتغال بویژه در بخش‌های مختلف اقتصادی است که می‌تواند موتور محرک و توسعه محور باشد، در آذربایجان غربی هم در سال‌های طولانی گذشته این دغدغه مندی وجود داشته و یکی از مشکلات استان، بالا بودن نرخ بیکاری و نبود فرصت‌های شغلی مناسب بوده است.
پایین آوردن نرخ بیکاری با استفاده از اهرم‌های مختلف اقتصادی و ظرفیت‌های گوناگون بازار کار، مورد اهتمام همه دولت‌ها در دنیا بوده که در صورت پایین آمدن نیز آن را با افتخار بیان می‌کردند ولی این روند در دولت سیزدهم با بهره مندی از تلاش بخش دولتی، خصوصی و نهادهای مختلف به بار نشست و کاهش خوبی در نرخ بیکاری نه تنها در آذربایجان غربی بلکه در کل کشور داشتیم.
آذربایجان غربی یکی از استان‌های همواره درگیر با معضل بیکاری بود و در آمارهای مختلف سال‌های گذشته، اغلب در رده‌های پایین جدول اشتغال قرار داشت و دو رقمی بودن نرخ اشتغال در این استان (البته شاید به جز فصل تابستان) به یک عادت تبدیل شده بود.
در سال ۱۴۰۰ هم آماری از شاخص فلاکت در کشور منتشر شد که نشان می‌داد آذربایجان غربی در رده آخر این جدول که بیشترین میزان این شاخص ترکیبی از تورم و بیکاری است، به خود اختصاص داده بود.
با روی کارآمدن دولت سیزدهم و تاکیدات شخص رییس جمهور مبنی بر ارتقای شاخص‌های اشتغال در کشور البته با آمارهای واقعی، حرکتی عظیم در استان‌های مختلف شکل گرفت تا نرخ بیکاری در مسیر نزولی قرار گیرد این حرکت در آذربایجان غربی با روی کار آمدن معتمدیان و حضور مدیران کل همراه با سیاست‌های دولت سیزدهم شتاب بیشتری به خود گرفت و آمارها روز به روز از بهبود وضعیت خبر دادند.
تلاش مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی تا جایی پیش رفت که اکنون در پایان حدود یک و نیم سال از فعالیت مدیریت جدید ارشد استان، نرخ بیکاری در بهار امسال به رقم بی سابقه ۶٫۷ درصد رسیده است.
نرخ‌ بیکاری آذربایجان‌غربی به رقم بی‌سابقه ۶٫۷ درصد رسید
استاندار آذربایجان‌ غربی با اشاره به اینکه استان در حوزه ایجاد اشتغال طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بسیار موفق بوده است، گفت: نرخ‌ بیکاری در بهار امسال به رقم بی‌سابقه ۶٫۷ درصد رسید.
محمدصادق معتمدیان افزود: بر این پایه، آذربایجان غربی در رتبه پنجم کشور از نظر کمترین نرخ بیکاری قرار گرفته که این رتبه نیز بی‌سابقه است.
وی اضافه کرد: رسیدن آذربایجان غربی به رتبه پنجم کمترین نرخ بیکاری کشور در حالی است که طی سال‌های نه چندان دور، در رده‌های آخر این جدول قرار داشت حتی در سال ۱۴۰۰ نخستین استان کشور در شاخص فلاکت که ترکیبی از نرخ‌ بیکاری و نرخ تورم است، بودیم. وی با یادآوری دیگر موفقیت‌های آذربایجان‌غربی در حوزه اشتغال ادامه داد: رسیدن به نرخ‌ بیکاری تک‌رقمی در فصول مختلف سال گذشته، کسب رتبه سوم در اشتغال بخش خصوصی در کشور و تحقق ۱۰۹ درصدی تعهدهای اشتغال در سال گذشته در استان از جمله این موفقیت‌ها است.
استاندار آذربایجان‌ غربی با اشاره به اینکه استان در ریل توسعه قرار گرفته است، اظهار کرد: آثار برنامه‌های مدیریتی در توسعه استان مشهود است.
کاهش ۰٫۷ درصدی نرخ بیکاری در آذربایجان‌غربی نسبت به بهار سال گذشته
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی هم با ابراز خرسندی از رسیدن نرخ بیکاری استان به ۶٫۷ درصد در بهار امسال گفت: در حالی به این رقم رسیدیم که در بهار سال گذشته هم نرخ بیکاری خوب ۷٫۴ درصدی را تجربه کرده بودیم و امسال ۰٫۷ درصد کاهش از آن نرخ، بسیار قابل توجه است.
نرخ بیکاری سال گذشته ۸٫۶ درصد بود/ ۷٫۷ درصد کمتر از سال ۱۳۹۹
جواد کرمی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ نرخ بیکاری استان ۱۳٫۳ درصد بود و در رتبه ۲۸ کشوری قرار داشتیم که با برنامه ریزی های انجام شده در حوزه اشتغال، نرخ بیکاری را در سال ۱۴۰۱ به ۸٫۶ درصد رساندیم که در نتیجه این اقدامات در رتبه ۱۵ کشوری قرار داریم و در سه فصل پیاپی نرخ بیکاری استان تک رقمی شد.
آذربایجان غربی در رتبه پنجم کمترین نرخ بیکاری کشور قرار گرفت
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با اشاره به بهبود شاخص‌های موثر اقتصادی استان در دولت سیزدهم گفت: آذربایجان غربی در ۲ سال اخیر یکی از کمترین نرخ بیکاری را در بین استان‌ها داشته بطوریکه اکنون در رتبه پنجم کشور از این لحاظ قرار گرفته است.
حسین سپهری افزود: نکته مهم در بهبود این شاخص‌ها تاثیر آن در اشتغال بخش‌های عمومی و خصوصی بوده که با رشد ۱٫۵ درصدی سهم اشتعال بخش خصوصی استان رتبه هشت سال ۱۴۰۰ را به رتبه سه در سال ۱۴۰۱ بین استان‌های کشور تبدیل کردیم.
وی تاکید کرد: روند رو به رشد و بهبود این شاخص، ناشی از همدلی و تلاش‌های تیم اقتصادی استان با راهبری استاندار آذربایجان غربی بوده که تاثیرات مثبت آن را در بهبود رفاه اقتصادی شاهد خواهیم بود.
سپهری گفت: با توجه به اقدامات مثبتی که در سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی و هلدینگ‌های اقتصادی صورت گرفته و همچنین احیای واحدهای نیمه فعال و راکد و تکمیل پروژه‌های عمرانی ملی و استانی اثر گذار در توسعه استان که در دست اقدام است، در آینده شاهد وضعیت بهتری از شرایط امروز خواهیم بود و آذربایجان غربی که گنجینه‌ای از ظرفیت و قابلیت است به آن جایگاهی شایسته‌ای که مستحق آن است، خواهد رسید.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با اشاره به سیاست‌ها و تدابیر موثر و موفق دولت انقلابی و مردمی سیزدهم افزود: اثرات مثبت این اقدامات را در بهبود وضعیت برخی شاخص های اقتصادی استان شاهد هستیم. وی در مورد نرخ مشارکت اقتصادی در آذربایجان غربی هم اظهار کرد: در این نرخ نیز از ۴۳٫۲ درصد سال ۱۴۰۰ به ۴۶٫۱ درصد در بهار ۱۴۰۲ رسیدیم که این آمار به معنای سه درصد افزایش است.
سپهری ادامه داد: با این شرایط از رتبه ۱۲ به رتبه چهار در میان استان‌های کشور رسیدیم و در مقایسه با میانگین کشور ۳۷٫۸ درصد، استان هشت درصد بیشتر از میانگین رشد داشته است.
بیکاری؛ نرخی که فقط یک فصل در سال گذشته ۲ رقمی بود
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی هم با ابراز خرسندی از کاهش نرخ بیکاری در استان طی چهار فصل متوالی سال گذشته گفت: این نرخ فقط در فصل زمستان بالای ۱۰ درصد بود و در باقی فصول نرخ یک رقمی را شاهد بودیم.
علی دهقانی افزود: کاهش نرخ بیکاری طی چهار فصل متوالی سال گذشته در آذربایجان غربی به ترتیب ۲٫۸ درصد، ۲٫۵ درصد، ۳٫۷ درصد و ۶٫۲ درصد بود که همین روند کاهشی در بهار امسال هم ادامه یافت و به کمترین میزان بیکاری در استان رسیدیم.
وی اضافه کرد: در فصول بهار تا زمستان سال گذشته شاهد نرخ بیکاری خوبی در آذربایجان غربی بودیم بطوریکه این نرخ در فصل بهاربه ۷٫۴ درصد، تابستان به هفت درصد، پاییز به ۸٫۴ درصد و در زمستان به ۱۲٫۱ درصد رسید.
دهقانی ادامه داد: این در حالی بود که در زمستان سال ما قبل آن (۱۴۰۰ نرخ بیکاری بالای ۱۸ درصد را شاهد بودیم و در همان سال تنها در تابستان نرخ بیکاری به کمتر از ۱۰ درصد رسید.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با بیان اینکه این کاهش با همراهی همه بخش های فعال در حوزه اقتصاد استان به دست آمده است، گفت: در زمستان سال گذشته بیشترین کاهش نرخ بیکاری نسبت به زمستان سال ۱۴۰۰ مربوط به استان ما بود.
در کنار این آمارها، دیگر آمارهای اقتصادی مرتبط با اشتغال نیز در آذربایجان غربی وجود دارد که نویدبخش روزهایی خوش برای آذربایجان غربی به ویژه در حوزه فرصت های شغلی هستند؛ آذربایجان غربی طبق گزارش مرکز آمار سومین استان کشور در سهم اشتغال بخش خصوصی است. در این استان، سهم اشتغال بخش خصوصی به ۸۹ درصد می رسد در حالی که این رقم در متوسط کشوری حدود ۸۵ درصد است و نشان از حال خوب بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری و سرمایه پذیری را دارد که به اشتغال منجر می شود.
همچنین در سال گذشته که قرار بود یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود و سهم آذربایجان غربی از آن چیزی بیش از ۵۰ هزار نفر بود، خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته بیش از ۵۷ هزار فرصت شغلی ایجاد شد که در زمینه بهبود نرخ بیکاری و آمارهای نظیر این، اثرگذار بود و توانست زمینه اشتغال جوانان این استان را فراهم کند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، البته با توجه به تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، این گمان می‌رود که نرخ بیکاری در آذربایجان غربی، دست کم در تابستان امسال هم به سمت ثبت یک رکورد مثبت جدید حرکت کند و شاید هم تنه به تنه ۶ درصد بزند، امری که در تاریخ استان تقریبا بی سابقه است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۷ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


6 × پنج =