بذرهای وارداتی و ضربه جبران ناپذیر به کشاورزی آذربایجان غربی

بذرهای وارداتی و ضربه جبران ناپذیر  به کشاورزی آذربایجان غربی

مهسا صدقی
گروه گزارش: کشاورزی به عنوان مهم ترین منبع درآمدی و تامین معاش کشور است و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی سال های سال به عنوان یکی از اقدامات اساسی که باید مورد توجه قرار بگیرد مطرح شده است. خشت اول برای تولید محصولات کشاورزی مطلوب و رسیدن به خود کفایی در این بخش داشتن بذر مناسب است که متاسفانه تا کنون توجه چندانی به آن نشده و چندین سال است که کشور مجبور به واردات بذر کشاورزان است. بذر به عنوان یک محصول استراتژیک کشاورزی نباید وابسته به سایر کشورها باشد چرا که امنیت غذایی مردم یک کشور به محصولات کشاورزی وابسته است و نداشتن خودکفایی و وابسته بودن می تواند این امر را دچار مشکل کرده و مهم ترین بخش غذایی با تغییر روابط تجاری بین کشورها به هم بریزد..
***
تراشی رئیس اتحادیه بذرفروشان ارومیه گفت: متاسفانه بذر صیفی‌جات مورد استفاده در کشاورزی، وارداتی است و این بذرها عقیم شده‌اند به طوری که امکان بذرگیری از محصولات آنها در سال‌های آتی وجود ندارد، به این ترتیب ما باید همیشه وارد کننده بذر از کشورهایی مانند ترکیه باشیم. رئیس اتحادیه بذرفروشان ارومیه گفت: باید برای بذرگیری از محصولات کشاورزی بومی اقدام شود چرا که بذرهای وارداتی اعتبار یک ساله دارند و نمی‌توان از آنها بذرگیری کرد. وی اظهار کرد: عقیم بودن بذرهای وارداتی و نداشتن خودکفایی در زمینه تامین بذر مورد نیاز کشاورزی، طی سالهای آینده ضربه جبران ناپذیری به این بخش وارد می‌کند. سازمان جهاد کشاورزی و حفظ نباتات باید در این امر وارد شده و چاره‌ای برای از بین رفتن بذر محصولات بومی کشاورزی بکند.
رئیس اتحادیه بذرفروشان ارومیه با اشاره به اینکه بذر صیفی جات آذربایجان غربی کیفیت بالایی دارند، تصریح کرد: متاسفانه بذر محصولات بومی استان مانند بذر خیار مخصوص ارومیه را نمی‌توان در بازار یافت چرا که بذر محصولات کشاورزی از کشور خارج شده و سپس بعد از بسته بندی و انجام تغییراتی دوباره وارد کشور می‌شود.
مقصود قربانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی اذربایجان غربی نیز اظهار کرد: صرف نظر از بحث وارداتی بودن یا داخلی بودن بذرهای محصولات کشاورزی، بذر مورد نیاز برای کشاورزان استان را جهاد کشاورزی تامین می‌کند. البته بیشتر بذر محصولت صیفی مانند خیار و گوجه، وارداتی است.وی با بیان اینکه بذرها چه داخلی و خارجی، بعد از کشت اولیه نمی‌توان از محصولات آنها بذرگیری کرد، افزود: چون بعد از بازه زمانی کاشت و برداشت محصولات، بذرها خصوصیات اولیه خود را از دست می‌دهند.
قربانی تصریح کرد: جهاد کشاورزی به بذرهای اساسی و استراتژیک مانند یونجه و ذرت نظارت کامل داشته و بذرهای محصولات بومی را بیشتر خود کشاورزان تهیه می‌کنند. در حال حاضر آذربایجان غربی صادر کننده بذرهای اساسی به سایر نقاط کشور است. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: بذر یک فناوری است که باید امکان بهره مندی کشاورزان از بذرهای خوب فراهم شود.
وی ادامه داد: در تامین بذر چغندر قند، بیش از ۹۰ درصد وابسته هستیم و در این مورد از بذرهای اروپایی استفاده می کنیم. وی ادامه داد: بذور انواع سبزی و صیفی جات نیز عموما وارداتی است، به جز ارقام خربزه، طالبی و اسفناج که مربوط به تولید داخل است.
وی در رابطه با حمایت های جهاد کشاورزی در بحث تولید بذر با کیفت نیز گفت: جهاد کشاورزی در بخش سرمایه گذاری های ارزی و ریالی از تولید گنندگان بذر حمایت می کند و کمک هایی نیز برای تجهیزات پروسس و بسته بندی بذر به تولید کنندگان ارایه می شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: کمک های اعتباری خوبی را نیز برای تولید کنندگان بذر، تجهیز ماشین آلات و انجام عملیات زیربنایی در اولویت داریم. حسن محمودزاده رئیس بخش تحقیقات نهال و بذر کشاورزی منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه از لحاظ مرغوبیت و کیفیت، بذرهای تولیدی در کشور حرف اول را می زند ،گفت: کیفیت از مهم ترین عوامل برای هر بذری است و بذر هایی که از شرکتی معتبر گواهی دارند باعث رونق و بهبود تولیدات کشاورزی هستند.وی با اشاره به بذرهای وارداتی در کشور و استان، تصریح کرد: علت وجود بعضی از بذرهای وارداتی نبود امکانات و تجهیزات لازم برای آماده سازی و ساماندهی زمین های کشاورزی است که امیدواریم به مرور زمان و با توجه مسئولین به بخش زراعت بذرها، این مشکل بر طرف شود.محمود زاده خاطر نشان کرد: بذرهای تولیدی داخلی کیفیت بالایی دارند ولی با توجه به اینکه امکان تولید انبوه آن در کشور به دلیل نداشتن منابع مالی انجام نمی شود، کشاورزان از بذرهای وارداتی استفاده می کنند.تولید بذر مسلما برای کشوری که در همه زمینه های علمی و فناوری پیشرفت ها و دستاوردهای قابل ملاحظه ای داشته، کار چندان غیرممکنی نیست و جدا از اصل مزیت نسبی، می تواند باعث کاهش خروج ارز از کشور شده و در بلند مدت کاهش بهای تمام شده محصولات کشاورزی را به دنبال داشته باشد.افزایش واردات بذر محصولات کشاورزی طعم محصولات بومی را از حافظه چشایی مردم حذف کرده است، امیدواریم با احیای بذرهای بومی علاوه بر دستیابی به خودکفایی به معنای واقعی، افزایش درآمد ملی را نیز شاهد باشیم.به طور حتم تحقق اقتصاد مقاومتی که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است، در گرو خودکفایی محصولات استراتژیک کشاورزی صورت می‌گیرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


× 2 = هجده