نماينده مردم اروميه درمجلس:

استانی شدن انتخابات خانه ملت را به مجلس سنا تبدیل می کند

استانی شدن انتخابات خانه ملت را به مجلس سنا  تبدیل می کند

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم گفت: استانی شدن انتخابات مجلس ، خانه ملت را به مجلس سنا تبدیل می کند.
نادر قاضی پورافزود: استانی شدن انتخابات هزینه های هنگفتی به دنبال دارد و بدون شک زمینه را برای پیروزی کسانی که به کانونهای ثروت متصل هستند ، فراهم می کند.
وی اظهار کرد: با اجرای استانی شدن انتخابات مجلس افراد نخبه و صاحب فکر به دلیل نداشتن توان مالی برای تبلیغ به حاشیه رانده شده و در عوض افرادی که از پشتوانه مالی بالایی برخوردارند ، پیروز میدان می شوند.
این نماینده مجلس نهم ادامه داد: با استانی شدن انتخابات بسیاری از مناطق محروم و نقاط دور افتاده کشور روز به روز عقب مانده تر می شوند که به وجود آمدن چنین شرایطی به معنی پایمال شدن حقوق مردم و کوتاه شدن دست مردم از حق طبیعی خود است. نماینده مردم ارومیه در خانه ملت افزود: برخی از نمایندگان تصور می کنند استانی شدن انتخابات آنها را در مجلس ماندگار خواهد کرد به همین دلیل بر طبل استانی شدن انتخابات می کوبند غافل از اینکه هرگز چنین اتفاقی نمی افتد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه اجرای موضوع استانی شدن انتخابات در استانهای چند قومیتی از جمله آذربایجان غربی ممکن نیست ، گفت: نه تنها این استان بلکه حوزه های انتخابی استان های سیستان و بلوچستان ، بیجار در کردستان ، تربت جام ، تایباد ، خواف و رشتخوار در استان خراسان رضوی ، حوزه های انتخابیه بندر لنگه در هرمزگان و حوزه های انتخابیه اقلیت های دینی از شمول این قانون مستثنی هستند.
وی ادامه داد: وقتی فردی از ارومیه کاندیدا می شود ، باید ۱۵ درصد رای حوزه انتخابیه خود را کسب کرده و علاوه بر این بالاترین رای را در استان به دست بیاورد تا به مجلس راه یابد و این روند نیازمند تبلیغات و هزینه های سنگینی است.
قاضی پور افزود: می توان گفت استانی شدن انتخابات هزینه ها را بالا می برد و برای تامین هزینه ها راههای مشروع بسیار محدود است بنابراین فرصت طلبان با تکیه بر راههای غیرمشروع به میدان آمده و چه بسا موفق می شوند و بر همین اساس می توان گفت استانی شدن انتخابات خطرات و پیامدهای نامطلوبی به دنبال دارد که به نفع جامعه نیست.
استانی شدن انتخابات مجلس نخستین بار در مجلس پنجم مطرح شد و در مجلس ششم نیز با ۱۲۰ رای به تصویب رسید و بعد زمانی که به شورای نگهبان ارسال شد ، شورای نگهبان این طرح را مخالف موازین شرع و مغایر قانون اعلام کرده و رد کرد.در مجلس هفتم و هشتم نیز دوباره این طرح مطرح شد و برخی ها تلاش کردند با حاکمیت حزبی کار کنند.
هم اکنون نیز بار دیگر بعد از مدتها استانی شدن انتخابات در مجلس مطرح شده و بسیاری از بخش های آن در مجلس به تصویب رسیده و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شده است اما همچنان با مخالفان و موافقانی مواجه است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۹ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


+ 9 = هجده