نماينده مردم اروميه در مجلس:

حمایت از کشاورزان ضرورت توسعه اقتصادی آذربایجان غربی است

حمایت از کشاورزان ضرورت توسعه اقتصادی آذربایجان غربی است

گروه خبر: نماینده مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش کشاورزی موتور محرکه اقتصاد استان است گفت : حمایت از کشاورزان ضرورت توسعه اقتصادی آذربایجان¬غربی است.
به گزارش آرازآذربایجان ، نماینده مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حفاظت از منابع آبی و خاکی در استان بر لزوم ارائه و به‌کارگیری راه‌کارهای نوین در مقابله با اثرات منفی تغییرات اقلیمی تاکید و اظهار داشت: توسعه کشت‌های متراکم گلخانه‌ای، کشت گیاهان و درختان کم آب بر مانند زعفران و پسته، توسعه آبخیزداری و آبخوان‌داری و احداث آب بندها و سدهای خاکی کوچک برای جلوگیری از ایجاد سیلاب و خشکسالی و مدیریت مصرف بهینه آب از جمله راهکارهایی است که باید در اولویت کارهای اجرایی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برای مقابله با اثرات تغییر اقلیم قرار گیرد.
نادر قاضی‌پور از عملکرد و اقدامات مسئولان جهاد کشاورزی استان در جهت تأمین امنیت غذایی مردم استان قدردانی کرد.
رسول جلیلی افزود: بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی است که به عبارتی موتور محرکه اقتصاد استان به شمار می‌رود که پدیده تغییر اقلیم می‌تواند به شکلی ویژه آن را تحت تأثیر قرار دهد.
وی تصریح کرد: در آذربایجان غربی با دارا بودن ۸۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، برآورد می‌شود امسال ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول کشاورزی تولید شود که ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول زراعی، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول باغی، ۵۷۰ هزار تن محصول دامی، ۲۲ هزار تن عسل و ۱۵ هزار تن در بخش شیلات و آبزیان را شامل می‌شود.
جلیلی خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم از سال ۱۳۷۶ در آذربایجان غربی آغاز شده بود که تا سال ۱۳۹۶ ادامه داشت که از سال ۹۷ تاکنون میزان بارش‌ها افزایش داشته است و نباید شائبه ترسالی و بارندگی‌های مطلوب سال زراعی جاری ما را از اجرای برنامه‌های کاهش مصرف آب و استفاده از شیوه‌های نوین علمی در جهت افزایش راندمان تولیدات بخش کشاورزی دور کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه با افزایش هر یک درجه دما، نیازمند ۲۵ تا ۴۰ میلی متر بارندگی هستیم، گفت: باید به منظور برنامه‌ریزی بهتر و تدوین الگوی کشت، بانک اطلاعاتی جامعی از وضعیت کشاورزی استان، تعداد قطعات زمین، مالکان، موقعیت جغرافیایی و نوع کودهای مصرفی و اطلاعات توصیفی و مکانی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید گردآوری و تهیه شود.
جلیلی اجرای طرح جامع اطلاعات کشاورزی استان و تهیه نقشه کاداستر اراضی آبی شامل اطلاعات مکانی و توصیفی قطعات اراضی تحت بهره‌برداری، برقراری کشاورزی قراردادی در جهت تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، تهیه نقشه‌های تناسب اراضی جهت تدوین الگوی کشت را از مهمترین اولویت‌های اجرایی سازمان در سال جاری عنوان کرد.
وی با اشاره به اشتغال ۳۲٫۸ تا ۳۸ درصدی جمعیت استان در بخش کشاورزی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و علمی‌تری در بخش کشاورزی هستیم تا دانش کشاورزان افزایش یافته و علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتربه سمت کشاورزی علمی در استان حرکت کنیم.
همچنین رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی در آئین افتتاحیه این همایش اظهار داشت: پس از فراخوان از بین مقاله‌های ارسالی به دبیرخانه همایش، ۱۱۰ مقاله مورد پذیرش شده است که ۱۲ مقاله به صورت شفاهی و بقیه به صورت پوستر در این همایش ارائه شده است.
عباسعلی روانلو افزود: تغییرات اقلیم در زمینه امنیت غذایی و محیط زیست، سلامت و تنوع زیستی اثرگذار است و یکی از خطرهای جدی برای توسعه پایدار به شمار می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: همه بخش‌هایی که اثرات اقلیمی روی آنها تأثیر می‌گذارد، به یکدیگر مرتبط هستند. مسئله محیط زیست و تغییر اقلیم یکی از چالش‌های اساسی کشور است و با توجه به وضعیت موجود و اثراتی که تغییرات اقلیمی‌ داشته است، باید با شرایط جدید برنامه‌ریزی کنیم.
روانلو تاکید کرد: اگر شیوه‌های نوین علمی همراه با تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی اجرایی نشوند و منابع و تنوع ژنتیکی حفظ نشود، در آینده با بحران کمبود موادغذایی روبه‌رو خواهیم بود.رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی تصریح کرد: تغییرات اقلیمی و تنش‌های محیطی زنده و غیرزنده، راهکارهای نوین در مقابله با اثرات منفی تغییرات اقلیمی، بحران آب و خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها و جنگل، مرتع و نقش پوشش‌های گیاهی در ارتباط با تغییرات اقلیمی، تأثیر اقلیم و تغییرات آن بر گونه‌های گیاهی و جانوری، بهره‌برداری از ذخایر ژنتیکی در راستای تعدیل تغییرات اقلیمی، آلودگی‌های محیطی و تغییر اقلیم از جمله محورهای برگزاری این همایش یک‌روزه است.
وی گفت: تغییر اقلیم و امنیت غذایی، تأثیر اقلیم و تغییرات آن بر اکوسیستم‌های آبی، خاکی و کشاورزی، انرژی و تغییر اقلیم (سوخت‌های بیولوژیک و فسیلی، انرژی‌های پاک و غیره) کاربرد فناوری نانو و بیوتکنولوژی در مدیریت اقلیم، تغییرات اقلیمی و مدیریت شهری، جوانب اقتصادی و اجتماعی تغییرات اقلیمی، تغییرات اقلیمی و سلامت و بلایای طبیعی نیز از دیگر محورهای همایش به شمار می‌رود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵ ب.ظ

دیدگاه


دو × = 10