از اقتصادی نامناسب تا صنعتی مغفول مانده

از اقتصادی نامناسب تا صنعتی مغفول مانده

گروه اقتصادی: از آذربایجان غربی به عنوان مهم‌ترین استان و قطب تولید محصولات کشاورزی یاد می‌شود، ظرفیتی که همواره یک مزیت ویژه برای این منطقه تلقی شده است و امروز مسئولان آن را بهانه ای برای فلج کردن صنعت آن عنوان می‌کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم ارومیه گفت: در طول سال‌های گذشته مسئولان به بهانه کشاورزی بودن، مانع از ورود صنعت به آذربایجان غربی شدند و یکی از مهم‌ترین پایه های اقتصاد و توسعه این منطقه را فلج کردند، در پی آن نیز با بی توجهی و اهمال کاری برای جلوگیری از خشکی دریاچه ارومیه آخرین تیر خود را به حیات استان زدند و همان کشاورزی را که لنگان لنگان حیات مردم استان را می‌چرخاند نیز نابود شد.
نادر قاضی پور ادامه داد: بسیاری از فعالان اقتصادی استان با وجود نامهربانی‌هایی که از سوی مسئولان برای ورود صنایع به آذربایجان غربی و حمایت از سرمایه گذاران روا شد، ‌سعی در ایجاد صنایع بر پایه کشاورزی کردند که با توجه به خشکی دریاچه ارومیه همان روزنه امید نیز از بین رفته است و صنایع تبدیلی تعطیل و ۳ میلیون نفر در استان بیکار شده‌اند.
وی با تاکید بر ضرورت جایگزینی سریع صنعت به جای کشاورزی در آذربایجان غربی اضافه کرد: مسئولان موظف هستند برای جبران کوتاهی‌های خود در این زمینه، اعتبارات خاصی به استان در جهت توسعه و خروج از بحران معیشتی اختصاص دهند و البته این چیزی جز حق مردم این استان نیست.
این نماینده مجلس وجود اقتصاد پایدار را عامل ایجاد امنیتی دانست و گفت: آذربایجان غربی به سرمایه گذاران به عنوان استانی ناامن معرفی و دلیل آن مرزی بودن استان عنوان می‌شود و مسئولان ناکارآمد پیشین استان نیز با غفلت‌های خود عاملی در جهت به واقعیت تبدیل شدن چنین شایعه‌هایی شدند.
قاضی پور با انتقاد از بی اعتماد سرمایه گذاران دولتی برای سرمایه گذاری در استان اظهار کرد: تنها سرمایه گذاری دولتی در این استان توسط وزارت دفاع در ۸۰ سال قبل برای ساخت کارخانه قند میاندوآب بوده است و بعد از آن هیچ اقدامی از سوی دولت برای توسعه استان و رفع بحران‌های اقتصادی و شغلی مردم آن انجام نشده است.
وی اضافه کرد: حق مردم این استان از سایر صنایع فعال و دولتی کشور از جمله ذوب آهن اصفهان داده نمی‌شود، آذربایجان غربی ۴ درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است که این به معنی داشتن حق ۴ درصدی از تولیدات کارخانه های دولتی ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان است که باید این میزان از تولیدات خود را با شرایط آسان و چک و سفته های ۱۲ ماهه به صنایع استان واگذار کنند تا این صنایع نیز زنده بمانند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جدید باید بداند وظیفه سنگینی بر عهده گرفته است و باید تلاش بسیاری برای حقوق پایمال شده مردم آذربایجان غربی انجام دهد و از پرداختن باج و عملکرد شخصی خود را دور کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم ماکو،‌ پلدشت، شوط و چالدران نیز با بیان اینکه این استان از سرمایه های کلان دولتی بی_بهره مانده است،‌ اضافه کرد: آذربایجان غربی در جوار خود بازارهای مهم شمال عراق، ترکیه جمهوری خودمختار نخجوان و ارمنستان را دارد اما غفلت‌ها موجب شده است تا بازاریابی مناسبی برای تولیدات و محصولات تولیدی این استان در بازارهای موجود انجام نشود و نه تنها نقش صادر کنندگی خود را از دست داده‌ایم بلکه خود نیز به یک بازار مصرفی برای کشورهای همسایه تبدیل شده‌ایم، درحالی‌که محصولات تولیدکنندگان داخلی روی دستشان مانده و از بین می‌رود.
محمد علیپور رحمتی ادامه داد: انتظار می‌رود تا شخصی که مسئولیتی در زمینه اقتصاد و صنعت استان بر عهده می‌گیرد، نگاهش بر توسعه بخش و رونق اقتصادی باشد و تنها برای کسب قدرت و پست وارد این عرصه نشود چرا که دود این فردگرایی و باندبازی‌ها چشم مردم را کور کرده است.
وی خواستار تشکیل کمیته صیانت از سرمایه گذاری و حمایت از کارآفرینان در استان شد و افزود: در کنار آن باید از تمامی امکانات و ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی بهره گرفت و امکانات لازم برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را که در سال‌های گذشته فراری شده‌اند، فراهم کرد.
علیپور یادآور شد: شعار دادن و با اعداد بازی کردن، کار سختی نیست و سرنوشت کنونی آذربایجان غربی نیز ناشی از همین شعارهای بی عمل و بازی‌های آماری است درحالی‌که باید اقدامی انجام داد که نتیجه آن در افزایش امید به زندگی مردم و رونق استان دیده شود.
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی نیز با اشاره به وجود ۱۱۷ هزار بیکار در استان براساس اعلام مرکز آمار ایران گفت: براساس هدف‌گذاری انجام شده از سوی دولت در سال جاری باید ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شود.
سهم آذربایجان غربی ۱۰ هزار نفر است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت و با در نظر گرفتن وارد نشدن حتی یک نفر به جمع بیکاران کنونی باید سال‌های زیادی برای خروج مردم استان از بحران اقتصادی و معیشتی صبر کرد.
محمدتقی کهوریان افزود: تدوین سناریوهای زیبا روی کاغذ و قابل عملیاتی نشدن آن‌ها در طول سال‌های گذشته، یک اقدام خودفریبانه بزرگی بود که امروز استان را دچار تنش‌های اقتصادی و کاری کرده است و باید با هدف‌گذاری صحیح و مدیریت هوشمندانه از ادامه این روند جلوگیری کرد.
وی با اشاره به پایین بودن سهم استان در تولید ناخالص ملی در مقایسه با میانگین کشور گفت: آذربایجان غربی در این زمینه جایگاه ۲۹ را در بین ۳۱ استان کشور به خود اختصاص داده است که نشان از وابسته بودن استان و نبود تولید و فعالیت اقتصادی در آن دارد.
کهوریان با بیان اینکه بخش دولتی تنها ۱۰ درصد درآمد را می‌تواند ایجاد کند، گفت: ۹۰ درصد مابقی باید توسط بخش صنعت و معدن ایجاد شود و با توجه به وضعیت کنونی و در صورت ادامه آن نمی‌توان برای آینده آذربایجان غربی آینده مطلوبی را متصور بود.
به گزارش اروم نیوز معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تعطیلی بیش از ۷۰ درصد صنایع استان یادآور شد:
هم اکنون نمی‌توان وعده توسعه استان را به مردم داد بلکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت و در صورت ایجاد تعامل و همکاری سازنده بین مسئولان و دستگاه‌ها، در سال‌های نخست باید اقتصاد استان را از رشد منفی خارج کنیم و رئیس سازمان صنعت و معدن نباید هیچ زمان و فرصتی را در این زمینه از دست دهد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


3 − سه =