ارومیه، همون خوب همیشگی

ارومیه، همون خوب همیشگی

گروه ورزشی: شهر ارومیه در بیش از یک دهه گذشته همواره یکی از گزینه‌های میزبانی رقابت‌های ورزشی بوده و در بسیاری موارد، این کاندیداتوری به میزبانی قطعی هم تبدیل شده که آخرین آن میزبانی مسابقات والیبال قهرمانی آسیا است. تا اواسط دهه ۸۰ شهر ارومیه، دست کم تا آنقدری که قدرت ذهن نگارنده یاری می‌کند، هیچ میزبانی قابل توجهی در رشته‌های ورزشی نداشته و به همان میزبانی‌های نصفه و نیمه مسابقات باشگاهی آن هم در چند رشته محدود، اکتفا کرده بود.
با اتمام کار ساخت سالن ۶ هزار نفری غدیر ارومیه و همچنین سالن‌ها و مجموعه‌های پیرامونی آن، ضمن کمرنگ شدن برگزاری مسابقات در مجموعه ورزشی تختی این شهر، مسوولان آذربایجان غربی هم بر آن شدند تا زمینه میزبانی این شهر را در مسابقات مختلف ورزشی در سالن جدید فراهم کنند.
اولین میزبانی از این دست به حضور هشت تیم برتر والیبال آسیا در قالب جام AVC CUP در تابستان ۱۳۸۹ بر می‌گردد که در آن، تیم‌های ژاپن، چین، هند، اندونزی، استرالیا، چین تایپه و قزاقستان حضور داشتند و با قهرمانی ایران و برد مقابل چین در سالن مملو از جمعیت ۶ هزار نفری غدیر ارومیه پایان یافت.
بعد از آن رقابت‌ها در سال ۱۳۹۰ شهر ارومیه میزبان مسابقات دانش آموزی والیبال آسیا بود که در آن رقابت‌ها هم تماشاگران زیادی برای تماشای مسابقه در سالن حضور می‌یافتند.
میزبانی مسابقات قهرمانی فوتسال غرب آسیا در بهار ۱۳۹۱ از جمله دیگر میزبانی‌های شهر ارومیه در اوایل دهه ۹۰ بود که در آن رقابت‌ها هم شور زیادی توسط تماشاگران ایجاد شد و تیم ایران در ارومیه باز هم به مقام قهرمانی رسید.
بعد از رقابت‌های AVC CUP و البته دانش آموزی آسیا که میزبانی بسیار خوبی را از ارومیه شاهد بودیم و تحسین کنفدراسیون والیبال آسیا را هم در پی داشت، ارومیه به کاندیدای تقریباً همیشگی میزبانی رقابت‌های ورزشی تبدیل شد که در یکی از آنها، جوانان والیبالیست ۱۶ کشور آسیایی، رقابت‌های خود را در ارومیه برگزار کردند که با قهرمانی ژاپن و سومی ایران به سرمربیگری نفرزاده انجامید.
جالب است که در حال حاضر تعداد قابل توجهی از والیبالیست‌های عضو تیم ملی ژاپن که در هفته اول لیگ ملت‌ها هم در رده نخست جدول مسابقات ایستادند، در آن مسابقات عضو تیم جوانان ژاپن بودند.
علاوه بر آنها، میزبانی‌های متعددی در رده‌ها و رشته‌های مختلف از جمله رزمی در ارومیه برگزار شد که مسابقات کاراته و تکواندو در قالب جام صلح و دوستی و جام فجر از جمله آنها بود.
از جمله دیگر میزبانی‌های مهم ارومیه، حضور چهار تیم قدرتمند لیگ ملت‌های والیبال در سال ۱۳۹۸ در این شهر است؛ لهستان، کانادا و روسیه با میزبانی ایران و شهر ارومیه در هفته سوم لیگ ملت‌ها در سالن غدیر شهر ارومیه مقابل هم صف آرایی کردند که ایران هر سه دیدار را مقابل روسیه، لهستان و کانادا برد و در آن دوران، در رده نخست جدول هم قرار گرفت هر چند در هفته‌های بعد، نتوانست صدرنشینی را حفظ کند.
یکی از مهمترین مسابقاتی که در سال‌های اخیر در ارومیه برگزار شد، میزبانی مسابقات کبدی قهرمانی جوانان جهان بود که اسفند پارسال با حضور تیم‌های مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقایی برگزار شد هر چند کیفیت تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها فراز و نشیب زیادی داشت ولی تیم ملی ایران که بخت اول قهرمانی بود در روز پایانی به تیم قدرتمند هند خورد و در دیدار فینال، بازی را به رقیب واگذار کرد تا هندی‌ها در ارومیه سرود شادی سر دهند.
همین اواخر هم در اوایل خرداد امسال، میزبانی مسابقات کشتی جام تختی که اهمیت زیادی برای این رشته اول کشور داشت و ملی پوش‌ها در آن انتخاب می‌شدند، به ارومیه سپرده شد و بزرگانی نظیر حسن یزدانی در سالن ? هزار نفری غدیر ارومیه به روی تشک رفتند که شور و شوق زیادی در بین ورزش دوستان بویژه طرفداران کشتی ایجاد کرد.
هنوز یک ماه از آن مسابقات نگذشته که خبرهایی مبنی بر انتقال میزبانی مسابقات والیبال قهرمانی آسیا با حضور قدرت‌های برتر والیبال قاره کهن از تهران به ارومیه شنیده شد.
به اصرار مسوولان استانی و دورنمای فدراسیون والیبال از شور ارومیه‌ای‌ها در این رشته، سبب شد تا این خبرها به واقعیت تبدیل شود و ارومیه به صورت رسمی به میزبانی مسابقات والیبال قهرمانی آسیا برسد امری که می‌تواند به بزرگترین رقابت میزبانی شده توسط ارومیه تبدیل شود زیرا ۱۸ تیم از سراسر قاره کهن به ارومیه می‌آیند و شاید همان جوانان والیبالیست ژاپنی که روزگاری در ارومیه قهرمان شده و امروز هم به جمع قدرت‌های والیبال جهان اضافه شده‌اند بار دیگر در ارومیه به میدان بروند.
باید دید که تیم‌های مختلف در این مسابقات که البته امتیاز دریافتی در آن هم در رنکینگ تیم‌ها برای حضور در المپیک سال آینده پاریس اثرگذار است، با همه قدرت وارد می‌شوند یا برنامه دیگری برای خود دارند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، برای این منظور باید از ۲۵ مرداد تا پنجم شهریور مسابقات قهرمانی آسیا را در سالن ۶ هزار نفری غدیر ارومیه دنبال کنیم.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۹:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


یک × = 7