گزارش//

آشفتگی قیمت¬ها در بازار آذربایجان غربی

آشفتگی قیمت¬ها در بازار آذربایجان غربی

گروه گزارش: از دیرباز در ایران یلدا موسوم به شبی است که از مدت ها پیش از فرارسیدن آخرین شب پاییز، هیاهویی در کوچه و بازار به راه می اندازد و مردم برای تدارک این جشن باستانی آماده می شوند. به پاس جشن یلدا، بساط شادی در خانه ها برپا می شود، اما با وجود گرانی ها و پایین آمدن توان خرید مردم این بساط شادی برای عده ای سودجو، بازاری پررونق پهن می کند و سفره عده ای از این شادی خالی است. نظارتی در کار نیست
زهرا بانوی ۶۰ ساله که به همراه دخترش در حال خرید در بازار از گرانی های بی حد و اندازه گله کرد و گفت: نه تنها نظارتی در کار نیست بلکه خود ما ملت هم به همدیگر رحم نمی کنیم تا یک مناسبتی پیش بیاید قیمتها چند برابر می شود و اقلامی بی کیفیت با قیمتهای گزاف را به مردم قالب می کنند. وی ادامه داد:بانزدیک شدن به شب یلدا بازار شلوغ است اما بسیاری از مردم برای تماشا و رصد قیمت ها آمده اند چون توان خرید مردم پایین آمده و اجناس روز به روز گرانتر می شود. احمدی شهروند دیگر اهل ارومیه نیز از نوسان قیمتها در سطح شهر بر ای یک محصول واحد اظهار تاسف کرد و گفت: کجای دنیا یک محصول به چند قیمت متفاوت به فروشمی رسد! جای تعجب است اینجا کشوری اسلامی است اما غش در معاملات و گرانفروشی بیداد می کند و کسی هم نیست پاسخگو باشد. تشدید نظارت بر بازار
ایرج مرندی، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن وتجارت استان با بیان اینکه نظارت بر عملکرد واحد های صنفی و غیر صنفی استان باهمکاری ارگانها در حال انجام است،از تشدید نظارتها بربازار خبرداد و گفت: اکیپ ها در سطح شهر در حال نظارت هستند، هموطنان می توانند شکایت ها، گزارشها و پیشنهادهای خود و یا در صورت مشاهده هر گونه تخلف صنفی را از سوی واحدهای صنفی و غیر صنفی را از طریق سامانه شبانه روزی ۱۲۴ و یا با مراجعه حضوری با ما در میان بگذارند تا در اسرع وقت مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.وی بااشاره به انجام بازرسی ها در طول سال گفت: طی ۸ ماهه نخست سال جاری در راستای نظارت و کنترل عملکرد واحدهای صنفی، غیر صنفی و سطح عرضه بخصوص کالاهای اساسی ۱۱۳ هزار و ۷۵۴ مورد بازرسی صورت گرفت.مرندی افزود: بازرسی های انجام شده در استان منتج به تشکیل ۶۶۱۰ فقره پرونده تخلف صنفی برای واحدهای صنفی و غیر صنفی به ارزش بیش از یک هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال شد که جهت رسیدگی بیشتر و صدور حکم نهایی به مراجع ذیصلاح ارجاع شده است. وی تصریح کرد: در مدت زمان یاد شده ۳۱۹۶ شکایت و گزارش مردمی به ستاد خبری ۱۲۴ سازمان واصل شد که ۲۵۴۸ مورد تلفنی، ۴۵۰ مورد مراجع حضوری و ۲۰۱ مورد نیز بصورت کتبی بوده است که پس از بررسی و رسیدگی به شکایات دریافتی ۱۴۳۳ مورد متخلف، ۱۴۴۸مورد غیر متخلف و ۳۲۳ مورد نیز در دست بررسی و رسیدگی است.
میوه در ارومیه ارزان_تر از سایر شهرهای کشور است
ارنگ پور، رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرداری ارومیه در خصوص قیمت میوه شب یلدا افزود: با توجه به پیگیری ها مستمر از یک ماه پیش توسط شهرداری و اتحادیه میوه و تره بار هیچ گونه کمبودی در تامین میوه شب یلدا در ارومیه وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه هندوانه خریداری شده و در میدان مازاد بر نیاز شهر است، تصریح کرد: بین ۳۰۰و ۴۰۰تن هندوانه در میدان موجود است که بیش از نیاز داخل شهر ارومیه است و در صورت نیاز به مابقی شهرهای استان نیز می توانیم هندوانه ارسال کنیم.آرنگ پور در خصوص قیمت هر کیلو هندوانه نیز اظهار کرد: قیمت هر کیلو هندوانه از ۵۰۰۰ تومان تا ۸۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرداری ارومیه با اشاره به انبار کافی مرکبات و سیب در سردخانه ها برای شب یلدا نیز یاد آور شد: در حال حاضر قیمت هر کیلو سیب در میدان بین ۵۰۰۰تا ۹۰۰۰تومان است.وی با اشاره به ذخیره کافی انار در سردخانه ها خاطر نشان کرد: قیمت هر کیلو پرتقال در میدان بین ۶۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان است هرچند با تعاملی که بین باغداران شده علاوه بر ذخیره پرتغال هر روز شاهد ورود پرتقال های چیده شده جدید به میدان میوه و تره بار شهرداری ارومیه هستیم.آرنگ پور با اشاره به اینکه طبق آمار و بررسی ها قیمت میوه و مرکبات در میدان میوه و تره بار شهرداری ارومیه به نسبت سایر شهرهای کشور ارزانتر است، افزود: تا شب یلدا از طریق اصناف بازرس های در سطح میادین وشهر جهت بازرسی و جلوگیری از هرگونه کم فروشی و گران فروشی نظارت دارند.
فعالیت ۱۶اکیپ نظارتی بر بازار شب یلدا در ارومیه
اکبر کرامتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل اجرایی قانون انتزاع تکالیف مرتبط با تنظیم بازار و واگذاری مسؤلیت نظارت بر عرضه محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی، در آستانه شب یلدا طرح تشدید نظارت بر بازار کالاهای اساسی و پرمصرف مورد نیاز شب یلدا توسط ۱۶ اکیپ در شهرستان ارومیه و در مجموع ۶۴ اکیپ در سطح استان با همکاری بازرسین قرارگاه تامین امنیت غذایی ،بازرسان سازمان صمت، بسیج اصناف، اتحادیه های مربوطه و سازمان تعزیرات حکومتی اجرا می شود.
اصناف مکلف به درج قیمت روی اجناس هستند
کرامتی خاطر نشان کرد: اصناف مکلف به درج قیمت و صدور فاکتور به مشتریان و نیز ارائه فاکتور خرید به بازرسان جهت کنترل قیمت ها هستند و در غیر این صورت تحت عنوان واحد متخلف به مراجع قضایی و نظارتی معرفی خواهند شد.این مسئول تاکید کرد: طرح نظارتی ویژه شب یلدا از بیستم آذرماه جاری در آذربایجان غربی آغاز شده و تا اول دی ماه ادامه دارد.به گزارش آراز اذربایجان به نقل از ایسنا،جشنهایی همچون یلدا، چهارشنبه سوری و نوروز از مناسبتهایی است که از دیرباز در بین مردمان کشورم وجود داشته اما لازمه چشیدن شیرینی این جشنها برای همه اقشار جامعه، نظارت بیشتر بر قیمت گذاری ها و عرضه کالاهای مصرفی در این مناسبتها به قیمت تعاونی است نه اینکه مردم شاهد تنوع قیمتها برای محصولی واحد باشند.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۴:۰۷ ب.ظ

دیدگاه


یک × = 1