مدير دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه در استان:

۱۴۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود

۱۴۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود

گروه خبر:مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: از فردا عملیات رهاسازی ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب از سد شهید کاظمی بوکان به دریاچه ارومیه آغاز می‌شود. فرهاد سرخوش با بیان اینکه مرحله دوم رهاسازی آب به پیکره دریچه ارومیه از فردا آغاز می‌شود اظهار کرد: این رهاسازی به مقدار ۱۶۰ میلیون متر مکعب از سد شهید کاظمی بوکان انجام شده و تا ۱۵ فروردین ادامه می‌یابد.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰٫۶۵ است که نسبت به مهر ماه سال گذشته ۵۷ سانتی متر افزایش داشته است.
وی افزود: ۸ هزار میلیارد ریال نیز برای اجرای اقدامات احیای دریاچه ارومیه از سوی دولت ابلاغ شد که هنوز درصد تخصیص آن مشخص نشده است.
سرخوش تصریح کرد: مقرر بود که اعتبارات احیای دریاچه ارومیه به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در ۲۰ اسفند تحقق یابد که صد در صد آن محقق شد، ۳۰ میلیارد آن به صورت نقدی و ۲۷۰ میلیارد دیگر در قالب اسناد خزانه به دستگاه‌های اجرایی پرداخت شد.
*مهار ۹۰ درصد از کانون های ریزگرد در حاشیه دریاچه ارومیه
همچنین رئیس اداره جنگل داری اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: ۹۰ درصد از کانون های ریزگرد ناشی از خشکی دریاچه ارومیه در محدوده حاکمیتی منابع طبیعی این استان مهار شده است.
مجید موسی زاده در همایش احیای دریاچه ارومیه در اشنویه با اشاره به اقدامات موثر دولت در احیای این دریاچه افزود: از آغاز طرح احیای دریاچه ارومیه تا پایان سال ۹۴، ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مهار کانون های گرد و غبار در این استان اختصاص یافته و در سال آینده نیز ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر برای اجرای طرح احیا در هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از حاشیه دریاچه مصوب شده است. وی با بیان اهمیت مشارکت جوامع محلی در احیا دریاچه ارومیه، افزود: نقش جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه بسیار مهم است و نجات دریاچه و احیای آن بدون مشارکت مردمی و حمایت دولت از این قشر امکان پذیر نیست. موسی زاده در مورد نقش قابل توجه اشنویه در صرفه جویی آب برای کمک به احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: این شهرستان از کانون های تولید ریزگرد محسوب نمی شود اما این مشارکت در روند احیا و حفظ منابع آب دریاچه موثر است. فرماندار شهرستان اشنویه نیز در این همایش با اشاره به اینکه موضوع احیای دریاچه ارومیه در دستور کار دولت تدبیر و امید است، گفت: نقش همکاری مردم در تشکیل کارگروه های شهرستانی و استانی برای اجرای برنامه های ستاد احیا دریاچه مهم و اساسی است و مردم باید در حفظ مراتع به عنوان موانع ایجاد کانون های گرد و غبار همکاری کامل داشته باشند. اسعد خضری با بیان اینکه آگاه سازی کشاورزان و مرتع داران منجر به اجرای بهتر و همراهی بیشتر مردم با برنامه های احیا می شود، اظهار کرد: استفاده از روش های نوین آبیاری و تغییر مناسب الگوی کشت متناسب با اقلیم، تشویق به استفاده نکردن از چاه های غیرمجاز و کاهش مصرف آب در احیا دریاچه ضروری است اما نیاز به آگاه سازی مردم و همکاری آنان دارد. حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از ۵۰۰ میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به ۲ میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های ۴۰ گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد. ۴۱۲کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و ۲۰۰ چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی یک هزار و ۲۷۴ متر از سطح آب های آزاد برسد.
یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
در سال های ۹۳ و ۹۴ در مجموع ۴۱۴ کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلن به اجرا درآمده است که ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است.
همچنین طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان در راستای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال ۹۶ به بهره برداری رسیده و سالانه ۲٫۵ میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه می کند.
ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون علاوه بر اقدامات فوق، ۱۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.
۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی حوضه آبریز از زمان آغاز فعالیت این ستاد تاکنون به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز شده است.دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیاست که بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، باراندوز، شهرچای و دیگر رودها تغذیه می شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


− 4 = پنج