آراز آذربايجان گزارش مي دهد//

صادرات هوایی سیب آذربایجان غربی در حد حرف ماند

صادرات هوایی سیب آذربایجان غربی در حد حرف ماند

گروه گزارش: با وجود اعلام مکرر مسوولان مبنی بر فراهم کردن زمینه حمل و صادرات سیب آذربایجان غربی به صورت هوایی، این وعده محقق نشد تا امسال هم گره صادرات سیب استان همچنان در حد حرف بماند.
به گزارش آراز آذربایجان،مسئله سیب و صادرات آن موضوعی است که هر سال زمستان از سر نوشته شده و کشاورزان و صادرکنندگان را با چالش‌های اساسی روبرو می‌کند. این در حالی است که مسئولان نه تنها چاره‌ای اساسی برای این مشکل ندارند بلکه با وعده‌های ناتمام و بی نتیجه سعی در ساده‌انگاری این مسئله مهم دارند.
در این‌میان آذربایجان‌غربی با تولید افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن و تامین ۳۰ درصد از سیب کشور، قطب اول تولید این محصول در کشور به شمار می‌رود. حال آن که کشاورزان استان هرساله علاوه بر تلاش در راستای افزایش میزان و کیفیت تولید، با چالش‌هایی چون افزایش قیمت سموم، کودهای شیمیایی، مواد مغذی و دیگر مواد اولیه روبرو هستند.
این در حالی است که هیچ‌گونه بازاریابی صحیحی در راستای صادرات محصولات دپو شده در سردخانجات انجام نشده و در سال‌های اخیر سیب ایران به خصوص آذربایجان‌غربی سهم اندکی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است.
امسال مشکلات بازار سیب آذربایجان غربی علاوه بر موانع سال‌های گذشته از نبود زیرساخت‌های لازم صادراتی از جمله کمبود کامیون‌های یخچال دار، بسته بندی و سورتینگ و… با مشکل بازاریابی و زمینه صادرات با وجود هم مرزی با سه کشور خارجی نیز مواجه بود در این راستا با سفر وزیر جهاد کشاورزی و نیز رئیس سازمان تعاون روستایی به استان مقرر شد روند صادرات سیب استان تسهیل یابد.
یکی از راهکارها صادرات سیب به صورت هوایی بود، دی ماه و بهمن ماه امسال رئیس سازمان تعاون روستایی کشور در جریان سفر به ارومیه و در جلسه بررسی مشکلات صادرات سیب درختی آذربایجان‌غربی که با حضور مدیران انجمن‌های صنفی کشاورزی، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: با هدف تسریع در صادرات سیب و کاهش زمان رسیدن به مقصد با ایجاد کارگو و زیرساخت‌های پایانه حمل و نقل هوایی در فرودگاه ارومیه، روزانه نزدیک به ۳ هزار تن سیب با چهار سورت پرواز به کشورهای مقصد صادر خواهد شد.
اسماعیل قادری فر افزود: برای صادرات سیب آذربایجان‌غربی، ارتش جمهوری اسلامی ایران ۲ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ خود را در اختیار ما گذاشته و تأمین سوخت دولتی آن را هم دولت تقبل کرده است.
وی با اشاره به اینکه از مجموع ۴۵۰ هزار تن سیب انبار شده در سردخانه‌ها، ۲۰۰ هزار تن درجه یک صادراتی است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۰ درصد از این میزان سیب درجه یک به صورت هوایی صادر شود.
وعده‌هایی که تاکنون هیچکدام نه تنها محقق نشد بلکه بر اساس فعالان بخش کشاورزی استان و برخی مسئولان آذربایجان غربی این وعده‌ها در حالی مطرح شد که زیرساختی در بخش حمل و نقل هوایی در استان فراهم نیست و عملاً صادرات سیب به صورت هوایی انجام نگرفت.
*زیرساخت‌های صادرات هوایی سیب فراهم نیست
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سردخانه داران آذربایجان غربی در خصوص آخرین آمار و وضعیت موجودی سیب در سردخانه‌های استان گفت: در حال حاضر بر اساس آخرین آمار امروز ۲۲۵ هزار تن سیب در بیش از ۴۰۰ سردخانه استان موجود است و بخشی از وعده‌های مسئولان برای تسریع در روند صادرات سیب تاکنون محقق نشده است.
مراد آقابالازاده با بیان اینکه صادرات سیب درجه یک استان به صورت هوایی کارشناسی شده مطرح نشد، افزود: متأسفانه اظهارات بسیاری از مسئولان شعاری و بدون کارشناسی است وقتی زیرساخت‌های صادرات هوایی محصولات کشاورزی به خصوص سیب در استان فراهم نیست نباید این وعده از سوی مسئولان بیان می‌شد.
وی با بیان اینکه مشکل صادرات سیب و محصولات کشاورزی به صورت هوایی اصلاً هواپیما نیست، گفت: مسئولان به این موضوع توجه ندارند چه کسی می‌خواهد سیب را به صورت هوایی صادر کند؟ آیا در فرودگاه ارومیه کانکس سردخانه‌ای برای فراهم کردن زمینه صادرات سیب وجود دارد؟ زیرساخت‌های فرودگاه ارومیه آماده است؟ این صادرات هوایی به کدام کشورها قرار است صادر شود؟ هزینه صادرات هوایی مشخص شده است؟ و سوالات متعدد کارشناسی بی جوابی که کسی از مسئولان به آنها توجه ندارد و اعلام می‌کند سیب درجه یک استان به صورت هوایی صادر می‌شود.
آقابالازاده با بیان اینکه در زمینه صادرات سیب به صورت یخچالی چندین سال است در استان مشکل داریم زیرساخت‌های این بخش با مشکلات عدیده ای مواجه است این موانع برطرف نشده اعلام می‌شود صادرات سیب به صورت هوایی انجام می‌شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سردخانه داران آذربایجان غربی با بیان اینکه برای حمل و نقل هوایی و صادرات محصولات کشاورزی مشکل هواپیما نداریم چند فروند هواپیمای باری از ارتش اجاره می‌شود اما مشکل این است مشخص نیست این صادرات چگونه، با چه هزینه‌ای و توسط چه کسانی صورت می‌گیرد.
*دولت مهمترین موانع را برای صادرات سیب ایجاد کرده است
وی با گلایه از اینکه بازار و صادرات سیب از آذربایجان غربی سال‌ها دچار مشکلات و موانع زیادی است عنوان کرد: مهمترین مشکل سیب استان امروز پیمان ارزی است دولت با ایجاد این مانع موجب شده است تجار و بازرگانان استان در زمینه صادرات سیب با مشکل مواجه شوند.
آقابالازاده گفت: متأسفانه مشکل صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب ربطی به تحریم‌ها ندارد چرا که بازار سیب استان کشورهایی چون افغانستان، عراق، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس هست که در این کشورها با مشکل تحریم مواجه نیستیم بلکه مهمترین تحریم را دولت با ایجاد پیمان ارزی ایجاد کرده بعد همین مسئولان جلسات متعدد برگزار می‌کنند و با نظرات غیرکارشناسی اعلام می‌کنند باید موانع برطرف شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سردخانه داران آذربایجان غربی اضافه کرد: در حال حاضر هیچ کانکس سردخانه‌ای برای نگهداری سیب‌هایی که قرار است به صورت هوایی صادر شود در فرودگاه ارومیه وجود ندارد و زیرساختی برای حمل و نقل هوایی محصولات کشاورزی در فرودگاه ارومیه فراهم نشده است.
وی در خصوص آمار متناقض در زمینه موجودی سیب در سردخانه‌های استان نیز افزود: متأسفانه در جلسات آمارهای اعلامی از سوی مراجع ذیربط استعلام و اعلام نمی‌شود هر کس یه رقم بیان می‌کند اما بر اساس آخرین آمار هم اکنون ۲۲۵ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان موجود است.
آقابالازاده با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ سردخانه در استان داریم ولی این سردخانه‌ها به سامانه‌ای واحد مجهز نیستند که آمار آنلاین و به روز اعلام شود آمارها به صورت تلفنی و یا حضوری انجام می‌شود و اما در بازه زمانی ۲۰ روزه اقدام به آمارگیری از سردخانه‌های استان می‌کنیم.
* مغایرت سخنان وزیر با وضعیت بازار!
وزیر جهادکشاورزی در سفری که ۲۵ بهمن به ارومیه داشت، در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: دغدغه صادرات سیب درختی آذربایجان‌غربی رفع شده و با صحبت‌هایی که با کشورهای هدف انجام شده، مسیر صادرات هموار شده که این روند همچنان استمرار دارد.
اما این گفته سید جواد ساداتی نژاد با اظهارات تاجر فعال در بخش صادرات سیب آذربایجان‌غربی مطابقتی ندارد.
* قطار دلالان در ریل‌های زیان!
«ع.ک» یکی از تاجران بخش سیب آذربایجان‌غربی است که هرساله کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان مقصد سیب‌های خریداری شده او می‌شود.
پای صحبت‌های این صادرکننده در خصوص مشکلات صادرات سیب نشستیم. او در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، می‌گوید: تا دی ماه امسال سیب به راحتی به کشورهای همسایه صادر می‌شد و قیمت خوبی هم داشت اما از ۳ دی ماه سال‌جاری صادرات با مشکل مواجه شده و عملا می‌توان گفت که انجام نمی‌شود.
وی، ادامه می‌دهد: طی ۲ ماه گذشته فقط چند تریلی محدود بار از گمرکات کشور خارج شده که این میزان هم حداقل ۱۰ روز انتظار در مرزها را کشیده‌اند تا بتوانند اجازه صادرات در مرزها را بگیرند، حال آن که این انتظار باتوجه به گرمی هوای سیستان و بلوچستان و نبود سردخانههایی با تجهیزات مناسب برای نگهداری سیب در آن استان، باعث خراب شدن سیب در بارها شده و سیب صادراتی بدون کیفیت به دست بازار مقصد می‌رسد.
*سیب فاسد در سفره کشورهای همسایه
این صادرکننده می‌گوید: خراب شدن محصولات نه تنها باعث زیان به ما شده و سرمایه‌مان از بین رفت، بلکه باعث از بین رفتن اعتبار سیب کشور در کشورهای مقصد شده و از سال‌های آینده این کشورها را به کل از دست می‌دهیم چراکه آن‌ها به دنبال سیب با کیفیت هستند و سیب خراب شده در مرزها به دردشان نمی‌خورد.
وی، ابراز می‌کند: از دی ماه تا امروز ۸۰۰ میلیون تومان ضرر کرده‌ام. این درحالی است که سود بسیار کمی داشته و تمام دارایی و محصول خودرا نیز از دست داده‌ام.
این تاجر می‌گوید: مسئولان باید هرچه سریع‌تر در راستای انجام مذاکرات با کشورهای مقصد و ایجاد سهولت در مساله صادرات برآیند چراکه در غیر این صورت بدون شک شاهد از بین رفتن سیب کشاورزان شده و همچون سال گذشته تمام محصولات مردم به جای بازارهای مصرفی در کنار ‌جاده‌ها و رودخانه‌ها ریخته خواهد شد.
وقتی از او می‌پرسیم چرا از کامیون‌های یخچالدار استفاده نمی‌کنند، می‌گوید: اول اینکه کامیون‌های یخچالدار به میزان کافی در آذربایجان‌غربی وجودندارد، درصورت وجود هم کرایه آن‌ها بالا بوده و برای هر ساعت خواب در مرزها نیز باید مبلغ ۱۲۵ هزار تومان به آن‌ها بپردازیم! حساب کنید کرایه هر ماشین از ارومیه تا مرز سیتان و بلوچستان ۴۰ میلیون باشد و اگر ۱۰ روز در این مرز بخوابد و برای هر ساعت خواب ۱۲۵ هزار تومان بگیرد، فقط هزینه حمل سیب چقدر می شود؟!
*اختصاص ۶۰ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت صادرات هوایی محصولات کشاورزی آذربایجان غربی
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص خلف وعده‌ها برای صادرات سیب به صورت هوایی طی سال جاری گفت: در سال‌های گذشته با هدف فراهم کردن زیرساخت‌های صادرات هوایی محصولات کشاورزی در استان تعدادی دستگاه ایکس ری خریداری و قرار شد در فرودگاه ارومیه نصب شود متأسفانه این دستگاه به سایر استان‌ها ارسال شد.
سیدسلمان ذاکر با بیان اینکه متأسفانه وعده صادرات هوایی در حالی مطرح شد که زیرساخت‌ها در استان فراهم نیست، افزود: آذربایجان غربی قطب کشاورزی کشور به شمار می‌رود و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی در استان در بخش کشاورزی ضروری است.
وی افزود: در این راستا برای بودجه سال آینده ۶۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی محصولات کشاورزی مطرح شده که امیدواریم با تصویب و اختصاص آن بتوانیم این مشکل را در استان به دلیل امنیت هوایی، صرفه اقتصادی، حمل سریع و آسان حل کنیم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: سفر وزیر جهاد و مسئولان کشاورزی کشور به استان با هدف بازدید از نهضت سورتینگ و آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی کشاورزی استان بود و در آینده نتایج خوبی در این بخش خواهیم داشت.وی همچنین با اشاره به سفر اخیر استاندار آذربایجان غربی به اقلیم کردستان عراق گفت: بیشترین محصولات کشاورزی از جمله سیب به عراق صادر می‌شود، در این سفر رایزنی‌های خوبی انجام شده امیدواریم سال آینده شاهد بازار خوبی برای محصولات کشاورزی استان به خصوص سیب باشیم.وی با بیان اینکه سیب‌های باقی مانده در سردخانه‌های استان در صورت عدم تسریع در روند صادرات در روزهای پایانی سال به اوایل سال آینده موکول می‌شود، گفت: با توجه به کیفیت سیب‌های تولیدی امسال امیدواریم بتوانیم سیب‌ها را بفروش برسانیم اگر باقی بمانند احتمال فاسد شدن یا تبدیل به کنسانتره وجود دارد.با وجود همه جلسات، برنامه ریزی و طرح‌های متعدد برای تسهیل در روند صادرات سیب بخش زیادی از مصوبات و تصمیمات این نشست‌ها به وعده‌های نافرجام منتهی شد و در روزهای پایانی امسال بخشی از سیب‌های با کیفیت تولیدی استان همچنان در سردخانه باقی مانده امید می‌رود سال آینده با برنامه ریزی اصولی و کارشناسی شاهد تلخ کامی باغداران سیب استان نباشیم.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۸:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


8 + هشت =