مديرکل امور شيلات آذربايجان‌غربي:

آرتمیا از دریاچه ارومیه برداشت نمی شود

آرتمیا از دریاچه ارومیه برداشت نمی شود

گروه خبر: مدیرکل شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: به دلیل شرایط بحرانی و خشک شدن دریاچه ارومیه در حال حاضر شرایط برای زیست آرتمیا مناسب نیست و عملا برداشتی صورت نمی‌گیرد.
به گزارش آراز آذربایجان، محمدباقر قریشی در خصوص آخرین وضعیت آرتمیا اظهار کرد: به دلیل کاهش حجم آب ورودی به دریاچه و بالا رفتن درجه شوری آن، در حال حاضر شرایط برای زیست آرتمیا مناسب نیست و عملاً برداشتی صورت نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تخم یا سیست آرتمیا به صورت یک پتانسیل بالقوه ذخیره در بستر دریاچه ارومیه ذخیره شده شده و به محض مساعد شدن شرایط محیطی، این تخم‌ها طی مراحلی به موجود زنده آرتمیا تبدیل می‌شوند.
قریشی آرتمیا را موجودی ارزشمند دانست که علاوه بر مصارف آبزی پروری در موارد متعدد دیگر نیز حائز اهمیت است و در این رابطه افزود: شیلات استان برای تأمین بخشی از نیاز کشور و فراهم نمودن بستر صادرات این نوع محصول در توسعه پرورش آرتمیا در مناطق مستعد حاشیه دریاچه ارومیه از هرگونه سرمایه گذاری بخش خصوصی و شرکت‌ها استقبال می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک مجتمع ۲ هزار هکتاری پرورش آرتمیا در دشت فسندوز میاندوآب در ضلع شرقی دریاچه ارومیه به صورت فازبندی و مرحله به مرحله در حال راه اندازی مزارع پرورش آرتمیا است، اضافه کرد: در حال حاضر ۷۰ هکتار از فاز اول مجتمع فسندوز به بهره برداری رسیده و حدود ۵۰۰ هکتار در مرحله احداث تأسیسات و استخرهای ماهی پرورشی است.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان اینکه ظرفیت تولید آرتمیا در آذربایجان‌غربی در هر هکتار ۱٫۱ تن بیومس و سیست آرتمیا است، گفت: دریاچه ارومیه ظرفیت برداشت و صادرات سالانه بیش از ۳۰۰ تن آرتمیا را دارد که با درآمدزایی مربوط به این موجود ریز، می‌توان تحولی در تأمین درآمد آذربایجان‌غربی ایجاد و حتی این استان را از بودجه دولتی بی‌نیاز کرد.
آرتمیا به تنها موجود زنده دریاچه ارومیه مشهور است که ارزش اقتصادی نهفته در آن به طلای پنهان در نگین آبی آذربایجان شهرت دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


− هفت = 0