آذربایجان غربی ۲۷ روز هوای غیر استاندارد را تجربه کرد

آذربایجان غربی ۲۷ روز هوای غیر استاندارد را تجربه کرد

آرازآذربایجان،معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هوای مناطق مختلف این استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون بدلیل ورود ریزگردها و آلودگی‌ها، ۲۷ روز غیر استاندارد و آلوده بود که موجب شده مردم در این روزها هوایی غیر استاندارد تنفس کنند.
سعید موسوی اظهار کرد: از مجموع ۲۶۶ روز گذشته، کیفیت هوای این استان در ۲۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، یک روز ناسالم، یک روز خطرناک، ۴۶ روز پاک و ۱۹۳ روز قابل قبول بوده است.
وی افزود: سال گذشته از مجموع کل ایام سال هوا در ۱۲۳ روز پاک، ۲۲۸ روز قابل قبول، ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها بود.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: اغلب روزهای آلوده در شهر ارومیه بوده که در فصل سرما اینورژن و وارونگی دما در کنار آلاینده‌ها علت اصلی کاهش کیفیت هوا بوده است.
وی با اشاره به اینکه در شهرستان ارومیه ۷ ایستگاه سنجش آلاینده وجود دارد، ادامه داد: ۲ ایستگاه از مجموع ایستگاه‌های داخل شهر فعال و سالم هستند که یکی از آنها در اداره کل حفاظت محیط زیست استان واقع در بلوار شهید باهنر و دیگری در اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارومیه در فلکه آذربایجان قرار دارد.
موسوی با بیان اینکه از ایستگاه سنجش شهرداری در خیابان عطایی و علوم پزشکی در خیابان ولیعصر در ارومیه، داده‌ای ارسال نمی‌شود، گفت: این موضوع دلالت برغیر فعال بودن این ایستگاه‌ها دارد.

وی با اشاره به اینکه یک ایستگاه سنجش در پارک حجاب و یک ایستگاه در منطقه باری نصب است، یادآور شد: ایستگاه باری برای سنجش گرد و غبار دریاچه ارومیه بوده و ایستگاه پارک حجاب نیز به علت فرسوده بودن دستگاه فعال نیست البته ایستگاه پارک ساحلی سالم است ولی به علت سرقت مداوم کابل‌های برق غیر فعال است.
موسوی با اشاره به تاریخ ایجاد و راه اندازی این ایستگاه‌ها تاکید کرد: ایستگاه پارک حجاب در سال ۱۳۸۵، ایستگاه شماره ۲ و ۳ (اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره ارومیه) در سال ۱۳۸۹، ایستگاه شماره ۴ (ساحلی) سال ۱۳۹۰ و ایستگاه شهرداری در سال ۱۳۹۳ راه اندازی شده‌اند.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: هزینه نگهداری سالانه و بروز نگهداشتن این ایستگاه‌ها ۲۰ میلیارد ریال است که امسال به صورت روتین سه میلیارد ریال برای این موضوع در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه ایستگاه سردشت اخیرا براثر صاعقه دچار آسیب جدی شده است، یادآور شد: در این قسمت نیازمند توجه جدی در نگهداشت و بروز رسانی ایستگاه‌ها هستیم چرا که بخش عمده‌ای از داده‌های کیفیت سنجی از این سیستم‌ها اخذ می‌شود.
آذربایجان غربی استانی کوهستانی با آب و هوای سرد است که اغلب در فصل‌های سرد سال مرکز آن ارومیه با پدیده وارونگی دما و انباشت آلاینده‌ها در برخی مناطق مرکزی و پرتردد شهری مواجه می‌شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


یک + 6 =