آذربایجان غربی چهارراه وحدت اقوام

آذربایجان غربی چهارراه وحدت اقوام

سکینه اسمی
گروه گزارش: آذربایجان غربی چهارراه وحدت اقوام و ادیان و سرزمین احترام به باورهای گوناگون بوده و هم اکنون نیز با گذشت هزاران سال در تعامل ادیان و مذاهب نقش محوری ایفا می کند.
آذربایجان غربی در بین استان‌های کشور نماد وحدت و همدلی میان اقوام و مذاهب مختلف است، نمادی از وحدت غیور مردان و شیرزنان شیعه و سنی، آشوری و ارمنی در ایران اسلامی که سال‌های طولانی با صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و امروز در سالروز میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) باردیگر همدلی و اتحاد بیش از پیش به نمایش گذاشته می‌شود.
آذربایجان غربی با وجود مواجهه با و نشیب‌های تاریخی گوناگون همواره نماد و زبان گویای تعامل فرهنگی و زندگی مسالمت آمیز ادیان مختلف در این پهنه گیتی بوده و وحدت و همدلی موجود بین مردمان غیور و انقلابی این استان همیشه خاری بر چشم دشمنان است، به طوری که هنوز هم دشمنان با ترفندهای مختلف سعی در ایجاد تفرقه بین مردم آذربایجان غربی داشته اما مردمان این دیار به تبعیت از رهبر کبیر انقلاب، وحدت را سرلوحه خود قرار داده اند.
حوادثی مانند غائله نقده، پیرانشهر، مهاباد و تحرک کومله و دموکرات‌ها در ارومیه طی سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس از جمله لحظات بحرانی در استان بود که گروهک‌های ضد انقلاب در صدد سو استفاده از این تنوع قومی و مذهبی برای ایجاد تفرقه بودند که با هوشیاری مردم و مسئولان و چنگ زدن آنها به حبل الله توفیق نیافتند.
جمعیت آذربایجان غربی به ویژه در جنوب این استان همانند چند استان دیگر کشور تلفیقی از مردم شیعه و سنی بوده که همه ساله با شور و شوق فراوان به استقبال هفته وحدت رفته و برگزاری جشن‌های ویژه هفته وحدت با حضور برادران اهل سنت و شیعه در کنار هم بار دیگر وحدت و یکپارچگی مسلمان را به تصویر می‌کشد.
آئین‌های هفته وحدت هر چند امسال به دلیل بیماری کرونا رنگ و بوی خاصی به خود گرفته اما شور و عشق مردم نسبت به پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و مشارکت گسترده آنان برای اعلام مراتب عشق و اخلاص نشان می‌دهد که مردم آذربایجان غربی از صمیم قلب به اسلام و قرآن و پیامبر گرامی عشق می‌ورزند و اتحاد و اتفاق آنها برای دفاع از کیان اسلام و انقلاب اسلامی در بالاترین حد ممکن قرار دارد.
آذربایجان غربی رنگین کمان اقوام شهرت دارد و مردمانی از انواع و اقسام آئین و مذهب ترک، کرد، مسیحی، زرتشتی و … برابرانه و برادرانه در کنار هم زندگی می‌کنند و بنا به اظهارات بزرگان و علما دینی مسئله وحدت شیعه و سنی در استان ما زبانزد خاص و عام است.
پیامبر اکرم (ص) بهترین و بزرگترین عامل اشتراک و وحدت مسلمانان
یکی از بهترین و بزرگ‌ترین عوامل اشتراک مسلمانان، شخصیت عظیم الشان عالم خلقت یعنی وجود مبارک پیامبر اعظم و مرکزیت این بزرگوار برای عواطف و عقاید عامه مسلمانان است؛ در بین حقایق و معارف اسلامی چیزی که به این صورت مورد توافق آرا و عقاید و نیز عواطف همه مسلمانان باشد، شاید نداشته باشیم یا خیلی نادر باشد.
خالد عزیزی از شهروندان اهل سنت ارومیه در خصوص ضرورت وحدت بین مسلمانان می‌گوید، برای مردم دین و مذهب اهمیت چندانی ندارد همین که انسانیت و انصاف داشته باشیم عامل مهمی برای زندگی مسالمت در کنار یکدیگر است اما مذهب و دین دستاویزی برای استکبار جهانی برای سلطه و توطئه‌های خود تبدیل شده است.
وی با اشاره به سالهاست مردم آذربایجان غربی شیعه و سنی بدون توجه به تفاوت‌ها برابر و بردار باهم زندگی می‌کنند، می‌افزاید، توسعه و تعالی کشور و استان تنها در سایه اتحاد و همبستگی محقق می‌شود نباید با کمترین غفلت اجازه سواستفاده به دشمنان را بدهیم.مدرس مدارس علوم دینی اهل سنت آذربایجان‌غربی معتقد است، وحدت‌گرایی از اعتقادات مسلمانان بوده و تفرقه در مفاهیم دینی حرام است، گفت: اشتراکات شیعه و سنی بیش از ۹۰ درصد است در حالی که اختلافات بین آنها بسیار جزئی و اندک است و دور از انصاف است که اشتراکات را کنار گذاشته و تنها به اختلافات جزئی پرداخت.
ماموستا عبدالرحمن محمدپور با بیان اینکه همبستگی و اتحاد این دو موجب یاس و ناامیدی دشمنان شده و سیاست‌های تفرقه افکنانه آنها را بی‌اثر خواهد کرد، افزود: حفظ وحدت در شرایط کنونی از اوجب واجبات است و باید سرلوحه تمام امور قرار گیرد.
وی در زمینه تحقق وحدت در جامعه و موانع پیش روی آن گفت: تفسیرهای نادرست و برداشت‌های گروهی و حزبی از دین اسلام و نفوذ استکبار جهانی در بین مسلمانان از جمله عواملی است که وحدت مسلمانان را نشانه گرفته و باعث کمرنگ شدن آن می‌شود.
ماموستا محمدپور به تفرقه افکنی برخی از مزدوران استکبار جهانی در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: جای تعجب است برخی به نام دین با قلم و زبان خود در فضای مجازی اقدام به اختلاف‌افکنی بین مسلمانان کرده و آنها را به جان هم می‌اندازند.
هفته وحدت قوی‌ترین سلاح در برابر فتنه دشمنان است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، به معنای صحیح وحدت از دیدگاه علمای اهل تشیع و تسنن اشاره و بیان کرد: نامگذاری ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به نام »هفته وحدت« از سوی بنیانگذار کبیر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) ناشی از هوشمندی و آینده نگری ایشان بود، چراکه امام راحل سال‌ها قبل خطر تفرقه افکنی دشمنان بین مسلمین را درک و با این اقدام هوشمندانه قصد ایجاد اخوت و برادری بین مسلمین را داشتند.
حجت الاسلام محمد داداش زاده به نگاه مقام معظم رهبری در خصوص رابطه ایجاد تمدن نوین اسلامی با موضوع وحدت در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب داشتن وحدت را لازمه ایجاد تمدن نوین اسلامی می‌دانند و این همان نگاهی است که ایشان به رابطه آینده جهان و داشتن وحدت مسلمانان تأکید می‌فرمایند.
وی ادامه داد: امروز و در این برهه حساس روی موضوعی که ما مسلمانان می‌توانیم بر آن وحدت داشته باشیم مقوله مهم رهبری است، امت اسلامی یکپارچه رهبر آینده را حضرت مهدی (عج) می‌دانند و این امر مهم یکی از مواردی است که رهبر عظیم الشأن انقلاب بر آن تاکید دارند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب ابلاغیه مقام معظم رهبریدر این مقطع و برهه زمانی باید اولویت علما و روحانیون باشد گفت: هفته وحدت فرصت مناسبی برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب است که در این زمینه علمای اهل تشیع و تسنن باید به صورت جدی ورود پیدا کنند.
حجت‌الاسلام داداش زاده در ادامه ضمن محکوم کردن سخنان سخیف، نابخرادنه و موهن رئیس جمهور سبک مغز فرانسه در خصوص نبی مکرم اسلام (ص) گفت: اهانت شرم آور و ضد اخلاقی مکرون نشان از ترس کفار از توسعه و پیشرفت دین نبوی در سرتاسر جهان دارد. بی شک اینگونه بی احترامی‌ها دل‌های بیشتری را به سمت دین اسلام می‌کشاند و هیچ توطئه ای نمی‌تواند جلودار گسترش روز افزون اسلام گرایی در جوامع غربی شود.
وی به بیانات گهر بار امام خمینی (ره) در زمینه دسیسه شوم دشمنان در خصوص ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی اشاره کرد که فرمودند، «امروز اختلاف بین ما تنها به نفع آنهایی است که نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفی و یا سایر فرق آنها، می‌خواهند نه این باشد نه آن، راه را این طور می‌دانند که بین شما و ما اختلاف بیندازند»، از فرمایش عالمانه امام راحل چنین برداشت می‌شود که داشتن وحدت تنها راه پیروزی مسلمانان در مقابل هر گونه توطئه و اختلاف است.
ضرورت حفظ وحدت و اتحاد بین شیعه و سنی
امام جمعه مهاباد در خصوص ضرورت وحدت بین مسلمانان جهان گفت: وحدت مسلمانان مهمترین عامل پیروزی و خنثی کردن توطئه‌های استکبار جهانی است و نباید در یک هفته خلاصه شود باید در طول سال به برنامه‌ها هفته وحدت توجه شود.
ماموستا عبدالسلام امامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان و استکبار جهانی با توسل به تفرقه بین شیعه و سنی سعی دارند انقلاب و نظام را از بین ببرند، گفت: پایه طرح‌های اسلام ستیزی و اسلام هراسی در کشورهای غربی، ریشه در بزرگ نمایی اختلافات بین مذاهب اسلامی دارد که توسط برخی از افراد ناآگاه به آن دامن زده می‌شود.وی با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و هوشیاری مردم، اضافه کرد: اهانت به پیامبر اکرم (ص) و قرآن کریم نشانه بارزی از عجز و ناتوانی دشمنان در برابر اتحاد مسلمان است و نشان از موج اسلام خواهی و گرایش به سیره پیامبر در بین کشورهای غربی است.
امام جمعه مهاباد گفت: نامگذاری ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به نام هفته وحدت که برخواسته از اندیشه بلند و تفکر آزاداندیشی و وحدت آفرین حضرت امام خمینی (ره) است، تجلی وحدت امت اسلام و اتحاد در برابر کفر و استکبار جهانی است و در این هفته روح اخوت اسلامی در پیکره اجتماع، بیش از پیش زنده، جاری و ساری می‌شود.
ماموستا امامی اتحاد و همبستگی بین اقوام و مذاهب اسلامی را مایه یأس دشمنان دانست و گفت: مسلمانان باید با بصیرت کامل نقشه‌های دشمن را رصد کرده و با تحکیم اتحاد و همدلی بین خود توطئه‌های آنها را خنثی کنند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر، وحدت و برادری یکی از زیباترین واژه‌ها و ارمغان پیامبر رحمت برای جوامع بشری است و وحدت مسلمانان مانند چتری از رحمت خداوند بر سر امت اسلام است که از بین برنده کینه‌ها و خودخواهی‌ها و موجب صفای قلوب خواهد بود امروز ضرورت حفظ وحدت بیش از هر زمانی است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۹:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 42