رييس انجمن هنرهاي نمايشي استان:

آذربایجان‌غربی توان تبدیل‌شدن به قطب تئاتر کشور را دارد

آذربایجان‌غربی توان تبدیل‌شدن به قطب تئاتر کشور را دارد

گروه خبر: رییس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی گفت: این استان، ظرفیت لازم را برای تبدیل شدن به قطب تولید تئاتر در بین استان های مختلف کشور را دارد که البته برای این امر، توسعه زیرساختی به ویژه در حوزه سالن های ویژه نمایش ضروری است. به‌گزارش آراز آذربایجان، امید خاکپور افزود: آذربایجان غربی به لحاظ عملکرد و فعالیت، جزو استانهای فعال و شاخص کشور بوده و ۸۵نمایش در استان طی سال جاری اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی از نیروی انسانی آکادمیک و با سابقه برخوردار است، اضافه کرد: فعالان حوزه تئاتر استان از توانمندی بالایی برخوردار هستند که بهره مندی از چنین نیروهایی، ظرفیت و پتانسیل مناسبی برای رونق و توسعه تئاتر استان ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه حدود یک هزارو ۵۰۰ هنرمند تئاتر در استان فعالیت دارند، ادامه داد: حضور تولیدات نمایشی در جشنواره های بین المللی و منطقه ای گواه روشنی بر پتانسیل بالای استان در حوزه تئاتر است.
رییس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی اظهار کرد: مرزی بودن استان و همجواری آن با چند کشور، ظرفیت دیگری است که باعث می شود مراوادت هنری بین گروه های نمایشی این استان و کشورهای همجوار صورت گیرد.
خاکپور از برگزاری سه اجرای تئاتر در ترکیه و ۲ اجرا در عراق خبر داد و گفت: همجواری با کشورهای همسایه باعث می شود تا درمناسبت های مختلف گروه های تئاتر کشورهای همجوار در استان حضور یافته و به اجرا بپردازند و همچنین گروه های نمایشی این استان نیز در کشورهای همجوار اجرا داشته باشند.
وی افزود: این تعاملات و رفت و آمدها و اجراها باعث می شود تئاتر استان رونق مضاعفی یافته و به عبارتی آذربایجان غربی تبدیل به قطب تولید آثار ارزشمند در حوزه تئاتر شود.
وی اضافه کرد: همچنین آذربایجان غربی از هنرمندان توانمندی در حوزه تئاتر برخوردار است که با تولیدات فاخر خود بسیاری اوقات به جشنواره های منطقه ای، ملی و بین المللی راه یافته اند.
نبود سالن های با کیفیت مانعی پیش روی تئاتر آذربایجان غربی
رییس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی ادامه داد: بزرگترین مشکل پیش روی تئاتر استان و هنرمندان این حوزه نبود سخت افزار و نرم افزار و مهمتر از همه نبود سالن با کیفیت و استاندارد است.
خاکپور اظهار کرد: در آذربایجان غربی، سالن هایی با استاندارد بالا به عبارتی سالن تخصصی پلاتو وجود ندارد تا اجراها دراین سالن ها صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه ۳۳ سالن چندمنظوره برای نمایش تئاتر در استان وجود دارد، گفت: البته این سالن ها برای فعالیت های دیگر نیز استفاده می شود و به همین خاطر نمی توانند محلی برای اجرای تئاتر باشند زیرا اجرای تئاتر، سالن مخصوص با استانداردهای لازم نیاز دارد.
وی افزود: ۷۰ درصد اجرای تئاتر در کشور در سالن های پلاتو اتفاق می افتد اما متاسفانه استان ما بی نصیب از این سالن هاست.
رییس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی اضافه کرد: این استان علاوه بر نداشتن سالن با کیفیت، جزو معدود استان هایی است که «تئاتر شهر» ندارد و از این ظرفیت هم بی نصیب است.
خاکپور ادامه داد: برخورداری استان از تئاتر شهر باعث می شود تا کارهای با کیفیتی در آذربایجان غربی به ویژه ارومیه تولید شده و تقدیم علاقه مندان شود.
وی اظهار کرد: هراندازه مشکلات پیش روی تئاتر استان برداشته و بسترهای لازم فراهم شود، به همان میزان آذربایجان غربی در حوزه تئاتر به قله موفقیت می رسد و خالق آثار بهتر و شایسته تری خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۸:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


8 + دو =