آخرین خواب برفی کوهنوردان

آخرین خواب برفی کوهنوردان

گروه اجتماعی: ۵ کوهنورد در ارتفاعات آذربایجان غربی گرفتار بهمن شدند؛ ۲ نفر زنده به بیمارستان رسیدند و ۳ نفر هنوز زیر برف مانده‌اند و امروز برف بیشتری در استان می‌بارد.
اول احساس کرختی است، بعد حس سوزن سوزن شدن، بعد درد به سراغت می‌آید و آخر بی‌حس و آرام می‌شوی، چون دیگر پاهایت کاملا سفت شده، »مثل گوشت یخ‌زده«؛ امدادگر کوهستان می‌گوید که سرنوشت کوهنوردهای مانده در برف این طور است.
۵ کوهنورد ظهر روزجمعه در ارتفاعات رندوله شهرستان اشنویه آذربایجان غربی گرفتار بهمن شدند، ۲ نفر زنده پیدا شدند و مردم هنوز به دنبال ۳ نفر دیگر می‌گردند. امروز برای استان پیش‌بینی برف یک‌متری شده است.
یک روز قبلش هم در استان اردبیل ۳ کوهنورد در ارتفاعات الوج شهرستان مشگین‌شهر گم شدند و هنوز اثری از هیچ‌کدام نیست؛ ۲ تای آنها برادر هستند.
هفته پیش هم ۳ کوهنورد در ارتفاعات سبلان آذربایجان شرقی مفقود شدند و ۲ نفرشان در سرما یخ زدند و یک نفرشان با حال وخیم پیدا شد.
فدراسیون کوه‌نوردی براساس هشدار سازمان هواشناسی کشور برای آخر هفته گذشته هشدار سطح زرد و نارنجی برای ارتفاعات شمال غرب و غرب اعلام کرده بود. در هشدار فدراسیون آمده که به علت وجود برف تازه، »شرایط وقوع بهمن وجود دارد.« اخبار گیر افتادن در کوه‌ها احتمالا افزایشی است، چون برف که شروع می‌شود، از همه‌ حرفه‌ای‌ترها، کوله‌ کوه‌‌شان را از همه زودتر‌ می‌بندند. زمستان فصل جذاب کوه برای کوهنوردان حرفه‌ای است، به ویژه آنهایی که تصور می‌کنند در کوه نمی‌مانند. مثل اغلب »کاردرست‌هایی« که فکر می‌کنند تصادف برای راننده‌های ناشی‌ست یا مریضی برای ضعیف‌هاست.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از فارس،از نظر نهادهای امدادی بین مرگ حرفه‌ای‌ها با کسانی که از بلندی‌ها پرت می‌شوند تفاوتی نیست؛ فدراسیون کوهنوردی آماری از میزان مرگ کوهنوردان حرفه‌ای در ایران نداشته و مقایسه‌ای با دیگر کشورها هم ندارد تا کوهنوردها را درباره خطری که می‌کنند هوشیارتر کند؛ اما اطلاعات غیررسمی می‌گوید که کوهنوردان ایران بیشتر از اروپایی‌ها در کوه می‌میرند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


1 × = هفت